Hva skjer på Universitetet i Oslo?
Nå har en professor fått sparken (les også de eldre artiklene om samme sak) fordi han visstnok var vanskelig å samarbeide med. 12,5% av de ansatte ved HF føler seg mobbet. Hovedvernombudet sier at "Mange som kommer til meg er selv en belastning for arbeidsmiljøet".
Jeg er selv skeptisk til arbeidsmiljøet ved universitetet, og har inntrykk av at det foregår veldig mye intern kniving, om penger, ressurser og posisjoner.
En av hovedgrunnene til at jeg droppet å ta doktorgrad, var at jeg ikke opplevde miljøet på UIO som særlig inkluderende. Den ene professoren som ble ansatt innen mitt fagområde, og som kunne vært en mulig veileder for meg, sluttet etter noen få måneder fordi hun ikke fikk skikkelige arbeidsforhold. Selv fikk jeg ikke tilgang på samlingene jeg ønsket å studere til hovedfagsoppgaven. Det gikk greit likevel, fordi jeg ble ønsket hjertelig velkommen til å studere samlinger i Russland, England, Sverige, Island og Danmark. 
Hva er problemet? En ledelse som ikke skjønner seg på akademikeres luner, eller altfor lunefulle akademikere?