Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hva gjøres med gamle tregulv?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-09, 15:46   #1
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Hva gjøres med gamle tregulv?

Vi har et tregulv i furu, med smale bord. Det er veldig slitt, og ser egentlig ikke ut. De som har lagt det har limet det noen steder, slik at når gulvet da har gått seg til etter at det ble lagt, har det sprukket opp midt i planken. Og glippene mellom bordene er veldig brede noen steder, to- tre centimeter. Det er også riper etter amstaffhunder som har boltret seg i stua.

Så- er det håpe for at det kan bli bra, eller er det bare å hive det i ovnen først som sist? Jeg tenker litt om det går an å slipe det ned, og fylle i et eller annet i sprikkene i og mellom bordene, slik at de ikke blir så dype, og så male det i en fin farge?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:48   #2
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Jeg er visst i gulvmodus for tiden.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:53   #3
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Det går fint ann å slipe ned, fuge og male eller mattlakke det. Vi har sånt gulv og det er kjempefint!

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 16:14   #4
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Jeg ville slipt, fuget og malt i en lys fin farge (f.eks. fargen som heter Sand).

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 16:56   #5
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Men hva slags fugemasse brukte dere? Det er som sagt veldig store sprekker i gulvet... Og så er det en stor flate. Hvordan gjorde dere det med fugingen, bare fylte i hvert enkelt sprekk eller?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 16:57   #6
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Myrsnipa: Du har ikke tilfeldigvis bilde av gulvet ditt?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 18:43   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Vi hadde et slikt gulv i et eldgammelt hus vi hadde. Brede sprekker mellom, ikke så brede som deres tror jeg men.

Vi slipte det bare ned rett og slett, og behandlet det med noe voksgreier med hvitkalk i. Ble kjempefint!

Mannen min tror det er klin umulig å få slike gulv fint med spakkel pga bevegeligheten i gulvet. At det vil sprekke opp rett og slett. Men han er ingen ekspert altså.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 18:45   #8
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Har ikke gjort det selv enda, men har planer om å gjøre det i et gammelt hus vi restaurerer. Der er gulvet malt og i en grusom farge, og det er store sprekker vi vil ha bort. Mener man får kjøpt egnet fugemasse / sparkel på butikker ala Maxbo, og når den er tørr kan den males over.

Om det sprekker litt opp igjen, så syns jeg ikke de gjør fryktelig mye, for det er "lov" med sprekket i et gammelt gulv syns jeg.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 19:33   #9
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Enig med deg, shg, i at det er lov med sprekker i gamle gulv. Men jeg vil ikke ha så gigantiske sprekker at det er klin umulig å få gulvet helt rent. Føler nesten at gulvet er litt ekkelt slik som det er nå...

Mjau: Noe voksgreier? Du husker ikke hva det heter altså? Jeg har jo heller ikke god peiling, men av navnet (voksgreier ), høres det ut som om deter litt tøyelig og ikke sprikker så fort.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 13:44   #10
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Dytter litt jeg.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 13:54   #11
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Vi har malt vårt, men det hadde ikke så brede mellomrom mellom sprekkene. Mannen slipte det ned først da, og det var ganske mange timers jobb. Flere strøk maling ble det også, og vi trenger egentlig fortsatt et til. Jeg er veldig glad i gulvet vårt, selv om det ikke akkurat er lett å holde rent. Det er mykt og godt å gå på, og jeg liker at det er hvitt.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 14:56   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Enig med deg, shg, i at det er lov med sprekker i gamle gulv. Men jeg vil ikke ha så gigantiske sprekker at det er klin umulig å få gulvet helt rent. Føler nesten at gulvet er litt ekkelt slik som det er nå...

Mjau: Noe voksgreier? Du husker ikke hva det heter altså? Jeg har jo heller ikke god peiling, men av navnet (voksgreier ), høres det ut som om deter litt tøyelig og ikke sprikker så fort.

Hehe, jeg er veldig lite flink til å forklare meg ser jeg.
De voksgreiene var bare behandling av overflaten i gulvet (så det ble litt lutet farge på gulvet), så sprekkene lot vi bare være der. Støvsugde dem bare.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 15:43   #13
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Meta, du kan sende gulvet til meg, det hørtes kjempefint ut. Bilde?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 15:49   #14
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Man limer da ikke tregulv i hop.

Vi tok av belegget oppe på 3 av rommene og gangen og der var det fiiine tregulv under. 2 av de måtte slipes ned. og så lakkes. Det ene gjor vi ikke noe med og gangen stror jeg får et strøk maling. For der fikk vi ikke bort gammel malings rester

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:31   #15
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Nei, man limer ikke tregulv. De som har lagt det har mindre peiling enn meg på legging av tregulv, og da måtte det jo bli fadese.

Slipe ned, male. Jeg er med så langt, men hva med de dype hakkene og mellomrommene? Er det ikke noe tryllerier som går an å gjøre for å få dem litt mindre?

Bilde, ja. Da får jeg jo anledning til å legge inn skrytebilde av skjønnasen min i samme slengen. På tregulvet (han holder på å falle ned i den ene sprekken. ):

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Krympa Torger i bleia.jpg (30,2 KB, 19 visninger)
__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:33   #16
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Forresten så er gulvet ganske fint, jeg er glad i gulv med sjel og historie. Poenget er ikke at det skal bli som nytt, men at det skal være lettere å holde rent osv.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:36   #17
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Kjempefint gulv, og kjempefin skjønnas

Syns ikke sprekkene var så avskrekkende jeg. Med en støvsuger så går det der helt fint. Slip ned og mal. Da maler dere nedi sprekkene også, så blir det så fint atte. Ellers kan du høre med noen på en god gammeldags malingsbutikk, de har sikkert peil på gamle gulv og hvilken sparkel som evt kan funke.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:42   #18
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Ja, hva gjør det vel med stygge gulv når så fine unger ligger på det? Vi sliper ned, så fant jeg et produkt nå, en sparkel fra tec7 som visstnok kan funke.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:47   #19
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjøres med gamle tregulv?

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Ja, hva gjør det vel med stygge gulv når så fine unger ligger på det? Vi sliper ned, så fant jeg et produkt nå, en sparkel fra tec7 som visstnok kan funke.

ja ikke sant

Og til at dere fant et produkt!

Hvordan sliper dere ned? Leier dere maskin eller? Det vil jeg anbefale i så fall. Vi fikk i alle fall fint resultat, men det var mye jobb ja. Og mye støv! Anbefaler å henge opp våte lakener i døråpningene som suger til seg støvet, eller tape for med tett plastikk...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no