Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Døde av bruddskader under fødsel (Nettavisen)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-06, 10:48   #1
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Døde av bruddskader under fødsel (Nettavisen)

http://www.nettavisen.no/innenriks/article830384.ece

Er helt satt ut av det jeg leser

Har selv hatt en dramatisk fødsel på Ahus hvor jordmor regelrett stakk hendene inn i kroppen min og hentet ut ungen mens de stod og brølte om hastesnitt i gangen.. Ungen min lever i dag fordi det ble vaktskifte og den nye jordmoren så hvor nære det var at alt gikk galt.

I lys av bekkenløsningstråden her inne, samt samtaler med mange som har født på Ahus er jeg ikke overrasket over at slikt har skjedd der.

Det gjør helt vondt inni meg med tanke på foreldrene...

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 10:50   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Det er jo helt grusomt. Vi er i 2006 og slikt skal ikke skje.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 11:47   #3
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Oj, blir helt satt ut, jeg. Har selv hatt KS på Ahus, men møtte dyktige folk der. Ahus er vel ikke verre enn andre steder.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 11:51   #4
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

For en forferdelig historie!

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 11:52   #5
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Stakkars foreldre. Jeg har født begge gangene på Ahus og var vel stort sett fornøyd. Begge var keisersnitt da.
Men når det var setefødsel, burde det ikke være planlagt keisersnitt da?

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 11:54   #6
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel



Stakkars, stakkars lille barn! Og stakkars foreldrene! Så ufattelig grusomt, og ikke minst unødvendig i vår tid - med vår viten og teknologi. Denne legen bør aldri, aldri få lov til å forløse et ban igjen!

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 12:16   #7
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Ahus er et sykehus som går for å være strengt når det gjelder keisersnitt ved setefødsel.
Opplevde selv at den ene legen først ikke ville ta røntgen av bekkenet mitt selv om barnet var estimert til å veie over 4 kg og barnet "satt" på UL (2 dager før termin) Jeg hadde jo født før.....................(sa klart i fra at det var lett for han å si som ikke skulle føde) De andre barna hadde veid 2900 og 3500g
En liten sjekk på retningslinjene viste at jeg måtte ta røntgen siden han veide over 4 kg.

Men i forbindelse med selve fødselen har jeg stort sett bare positive opplevelser med Ahus, har født alle 3 barna der vaginalt. Eneste negative var en jordmor som behandlet meg som en drittunge, selv om jeg var nesten 23 år.

Men tror ikke det er enestående for AHUS at de har slike fødlser, selv om det ikke burde skje. Vi lever i 2006 og føler vel at leger og jormødre burde være mere opplyste. Alle gjør feil, men dessverre så får deres feil i slike tilfeller mye alvorlige konsekvenser.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 12:25   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Som du vet har jeg skikkelig negative erfaringer med Ahus jf. bekkenløsningstråden. Det du beskriver linken minner meg om det søsteren min opplevde på Ahus. De regelrett dro ut ungen uten ordentlige veer/pressveer. Nevøen min var både gul og blå og måtte gå på smertestillende etterpå, og søsteren min slet med bekkenløsning i lang tid etterpå. Heldigvis gikk det bra med gutten, men det hadde visst vært dramatisk - og alvorlige feil ble gjort.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 12:34   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

For en fæl sak å lese om.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 12:36   #10
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Helt forferdelig at noe slikt kan skje i 2006.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 13:05   #11
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

En grusom historie.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 13:09   #12
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Ille at noe sånt skal skje. Tragisk.

Jeg har god erfaring på Ahus. Har et hastesnitt der og 2 vaginalfødsler. Ved siste fødsel løp de av gårde får hastesnitt pga infeksjon, stresset baby, og misfarget fostervann. Hadde 5 cm åpning når snitt ble bestemt. 4 min etterpå har jeg full åpning og føder jeg vaginalt utenfor operasjonstuen. Rakk ikke inn.


Jeg har hørt skrekkhistorier om alle sykehus. Noen bare nett, andre som jeg kjenner. En i familien ble nektet keisersnitt. Gravid med tvillinger, hadde svangerskapsforgiftning og ble satt igang 5 uker før termin. Endte med at et barn døde og et barn ble multihandikappet pga legefeil under fødsel og på intensiven etterpå. Dette var på Ullevål.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 13:14   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

For en grusom historie. Fikk gåsehud over hele meg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 21:46   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Men når det var setefødsel, burde det ikke være planlagt keisersnitt da?

Nå har det seg slik at det ikke er alltid at det er klart at det er en stetfødsel før fødselen har startet/kvinnen kommer inn. sammme søren hvor trangt dete r finnes de barna som snur seg rett før terminen.....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 21:50   #15
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Jeg har litt problemer med å se nytteverdien av å legge ut sånne linker på forum, for at vi alle skal okke og aje oss over hvor tragisk det er. Men jo: selvsagt er det grusomt.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 21:51   #16
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel (Nettavisen)

Ufattelig trist....

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 21:54   #17
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Som jordmorstudent er det mye jeg savner info om i denne historien. Synes det som fremstilles er tragisk, og håper så inderlig at alt kommer frem i denen saken, slik at løsningen blir mest optimal for fsmilien. Det er liksom skrekken, slike historier....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 22:04   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Stakkars foreldre. Jeg har født begge gangene på Ahus og var vel stort sett fornøyd. Begge var keisersnitt da.
Men når det var setefødsel, burde det ikke være planlagt keisersnitt da?

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Nå har det seg slik at det ikke er alltid at det er klart at det er en stetfødsel før fødselen har startet/kvinnen kommer inn. sammme søren hvor trangt dete r finnes de barna som snur seg rett før terminen.....

Det er jo en ting, men dette var planlagt setefødsel... (stod det ikke det i avisen ? )
De fleste store sykehus gjennomfører setefødsler,
mens mindre sykehus, med mindre kompetanse (på setefødsler),
gjennomfører planlagt KS ved seteleie.

Min sønn skulle egentlig bli født med planlagt setefødsel,
selv om jeg var på overtid, og han var over snittet (estimert til 3,9 han var 4).
Nå endte det i KS da men...
Uansett så anbefales det å forsøke å gjennomføre fødselen,
selv om det er setefødsel.
Fordi dette skal være det beste for barnet (har det blitt meg fortalt).
I denne saken har ikke legen tatt riktig avgjørelse synes jeg,
og desverre døde ett barn på grunn av det.
Forferdelige greier, og jeg er glad for at jeg ikke kommer til å føde der,
selv om ulykker like godt kan skje andre steder.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 22:07   #19
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel

i vg stod det skrevet slik at det virket som om det var uoppdaget sete, slik jeg tolket det.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 22:13   #20
Siv
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Døde av bruddskader under fødsel (Nettavisen)

Huff, dette var horribel lesing Jeg har født en gang på A-hus og har en god opplevelse og se tilbake på heldigvis. Jeg skal føde på A-hus i mars 2007 også og må si jeg gruer meg når jeg leser i avisene om sånne opplevelser og leser hva dere andre skriver

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no