|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Femtenåringen min nevnte i år at han kunne tenke seg å gå et år på skole i Japan. Hvor kan han henvende seg?
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Så kult! Jeg tror EF tilbyr Japan. Jeg googlet litt og fant en blogg fra en jente som har vært ett år i Japan - kanskje interessant lesing?
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Jeg dro som Erasmus-student, men det er bare innenfor Europa (det er et EU-finansiert program). Da tar man et år av studiene utenlands, på en høgskole/univ. som hjemmeskolen har avtale med.
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Sjekk denne linken: http://195.225.8.5/utdanningssysteme...organisasjoner
![]() |
#5 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Og så har du AFS, de har også til Japan.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Jeg var i USA med STS, og selv om jeg hadde et fint år var organisasjonen crap. Men det er jo grøss og gru 18 år siden, så mye kan ha endret seg.
![]() |
#7 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Takk for tips. Dette skal jeg sjekke ut.
![]() |
#8 |
Mamma til to tette
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Jeg var med AFS i Nederland i 1984-1985. Non-profit organisasjon som jobber for fred ved å utveksle ungdom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Jeg reiste med AFS. Jeg synes den organisasjonen var ålreit. Engasjerte meg litt i arbeid for den i ettertid (var leder på noen samlinger og sånt). Nå begynner jo det å bli veldig mange år siden, men den organisasjonen har jo eksistert siden like etter krigen.
![]() |
![]() |
#11 |
Mamma til to tette
![]() |
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Den har eksistert siden første verdenskrig. AFS står for "American Field Service" og var i utgangspunktet en organisasjon for utveksling av helsepersonell mellom USA og Frankrike. Sakset fra AFS' sider:
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Jeg tok visst feil krig. Som sagt det var lenge siden jeg var engasjert.
![]() |
![]() |
#13 |
Mamma til to tette
![]() |
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Tjorven, når var du ute, da? Jeg var i Nederland i 1984-1985. Jobbet også som frivillig i flere år etterpå. Som utvelger/intervjuer, språklærer, kursholder etc. Sikkert det samme som du har gjort.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Jeg var i Ungarn i 92-93. Så jobbet jeg litt som frivillig frem til jeg begynte å studere i 95. Jeg var bare med som "lærer" på kurs for de som hadde kommet til Norge og folk som skulle ut.
![]() |
![]() |
#15 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?
Jeg dro til USA med ASSE i 91/92 og jeg var ikke fornøyd med organisasjonen.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Da jeg kom tilbake så la de om reglene slik at veldig mange kunne få godkjent året sitt ute som enten 1. eller 2. klasse på videregående. Man måtte vise til fagplan osv. De som hadde vært i engelskspråklige land gjorde ofte dette. Det var ikke noe poeng for meg siden det faglige utbytte av mitt år var veldig avvikende fra norsk læreplan. Jeg tror dette var ganske uavhengig av hvilken organisasjon man hadde reist med. Men dette var altså i 93. Mye kan jo ha endret seg siden den gang.
![]() |
![]() |
#18 |
Mamma til to tette
![]() |
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Da jeg reiste i 84-85, fikk jeg ikke året mitt goskjent her. Derfor ble det også så som så med innsatsen. Da jeg kom hjem og skulle gå siste året på videregående, syntes jeg det var kjipt at klassen min hadde vært russ året før og at jeg måtte bli kjent med en helt ny klasse.
![]() |
#19 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?Hva heter den der gubbeforeningen da som shipper folk avgårde?
![]() |
#20 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hvilke utvekslingsorganisasjoner finnes for tiden?
Det er sikkert helt riktig, det var ikke sånn da jeg var ute.
![]() |
|
|