Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Har Google tapt seg som søkemotor?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-09, 12:38   #1
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har Google tapt seg som søkemotor?

Er det bare meg, eller gir søk på Google dårligere resultater enn før? Ikke sånn dårligere over natta, men mer at det sakte men sikkert har blitt verre de siste par årene.

Før var det gjerne sånn at man søkte (og da mener jeg å gjøre et litt mer spesifikt søk med + og -, "" og slikt), også var det akkurat som om Google visste intuitivt akkurat hva jeg tenkte på. Men nå er det mer varierende hva slags resultat jeg får.

Også savner jeg stadig oftere en "sorter etter når dette ble publisert"-knapp. Når resultater fra flere år tilbake ligger nesten øverst på lista så er det ofte ganske håpløst. Som regel er man jo ute etter den nyeste informasjonen.

Finnes det andre søkemotorer som er verdt å bruke? Kanskje lurt å gå over til å bruke forskjellige søkemotorer alt etter hva man skal ha tak i?

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:39   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har Google tapt seg som søkemotor?

"Skal du søke på norsk... så må du nesten bruke Kvasir". Sorry, har ikke noe veldig konstruktivt å komme med..

Gammel 11-03-09, 12:44   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke Google har tapt seg.

Jeg er sikkert litt merket av at jeg for noen uker siden ikke hadde tilgang til Google, bare LiveSearch og hujedamej for en dårlig søkemotor!

Men altså; Det er jo stadig flere sider som blir indeksert, og søkemotoren vet jo ingenting om kvaliteten på det. Den finner bare det som ligner mest, og sorterer på det.

Gammel 11-03-09, 12:52   #4
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, for all del, det finnes langt dårligere søkemotorer også.

Her er en som jeg synes er interessant: Viewzi. Her kan man se resultatene på mange forskjellige måter, og de har også timeline (nå ser jeg at det står google timeline - kanskje jeg ikke har fått med meg at de har det bare?). Men Google er jo genial når man bare skal søke etter noe raskt, Viewzi tar jo mye lengre tid.

En annen som jeg liker designet på er Cuil. Men jeg vet ikke om den er noe bra. Man får jo egentlig ikke et godt inntrykk før man har brukt en søkemotor en stund, og det er lett å bare ty til gode gamle google.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:08   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg sverger til Google og har igrunnen ikke tenkt helt over det du nevner her, annet enn at mange av søkeresultatene er datert langt tilbake ...

Fikk LiveSearch her for en liten tid tilbake, ved en "feiltakelse", og det var jo bare helt fullstendig på trynet. Så nå velsigner jeg Google igjen for alt det er verdt!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:38.