|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Om arbeidsmoral og kulturforskjellerHar nylig hatt en diskusjon med noen tidligere kolleger. Av disse er det en fra Polen, en fra Russland, en fra Sverige og en fra Norge. Foranledningen er at disse fire hadde diskutert heftig seg i mellom. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg kan jo bare snakke for meg selv, og jeg svarer ja.. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg har også hørt "svenskeargumentet". At vi har det så godt mtp. rettigheter (taper ingen lønn på sykdom) at arbeidsmoralen blir dårligere.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg har ikke så mye erfaring med russere, og egntlig ikke med polakker heller. Men mitt inntrykk av svensker generellt er at de har høyere arbeidsmoral enn nordmenn ja. Og jeg tror en grunn kan være sykelønnsordningen, uten at jeg mener at jeg vil ha det sånn i Norge. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJa. :generaliserer: |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tøff
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg er selv ansatt i det en må kunne kalle multikulturell bedrift, Oslo T-banedrift, og ser at nordmenn er vel ikke på topp fem lista over de med best arbeidsmoral, men vi er sannelig ikke verst i klassen heller.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg er helt enig jeg. |
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerHelt klart. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerDin venninne tar feil. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bare sær
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerUten at jeg vet så mye om hvem som har best arbeidsmoral, vil jeg bare si at det å møte på jobb når man ikke har noe valg ikke nødvendigvis er utslag av arbeidsmoral.
|
|
|
#12 |
|
I mål
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg tror dette varierer veldig fra både bransje til bransje, arbeidsplass til arbeidsplass og ikke minst fra person til person. De stedene jeg har jobbet har nordmenn hatt utmerket arbeidsmoral etter min mening. Jeg synes i større grad andre nasjonaliteter er for sene eller dårlige til å følge opp oppgaver de har tatt på seg. Min erfaring med russere er meget dårlig, de bar i veldig stor grad preg av å ha levd i et system der de venter å bli fortalt alt de skal gjøre. De gjorde ingenting på eget initiativ og arbeidsmoralen var meget moderat så lenge ingen hang over dem. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg har ikke så mye erfaring med de nasjonalitetene du nevner, men jeg _har_ erfaring med nordmenn. Jeg tror helt klart at vi er et folkeslag (alle under samme kammen her) som er flinke til å "kjenne etter hvor det gjør vondt", og er også flinke til å sykeliggjøre situasjoner og opplevelser som ellers er sett på som en "del av livet". At man holder seg hjemme fra jobb for å unngå å smitte andre er selvsagt common sense, men gud hjelpe meg så mange andre "ikke-smittsomme"-sykdommer som også gjør at man holder seg hjemme.
|
|
|
#14 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg opplever ikke at det er dårlig arbeidsmoral her til lands. Jeg synes tvert i mot at det jeg har sett andre steder, for eksempel i Tyskland der det er veldig hierarkisk og strengt, er at der gjør man akkurat det man har fått beskjed om, hverken mer eller mindre. Det at det er strengt og kontrollerende gjør at folk blir initiativløse, for de er redde for å gjøre feil dersom de setter i gang med noe på egen hånd eller kommer med forslag og de får liten annerkjennelse for å vise initiativ. Det oppmuntres rett og slett ikke.
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg har jobbet med leger fra Tyskland, Sverige, Iran, Irak, Pakistan, India og Polen. Jeg må si at jeg merker mye av det samme som Nenne sier, jeg synes nordmenn som oftest er veldig flinke til å være selvstendige og flinke til å ta initiativ.
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg er veldig enig med Nenne. Jeg har i veldig liten grad opplevd det Billa beskriver. Jeg må nok likevel si at jeg tror det er store bransjevariasjoner. Jeg har stort sett bare vært i jobber der det bare blir dobbelt så mye å gjøre når man kommer tilbake hvis man er borte, og det spiller nok til en viss grad inn. Det har stort sett vært så vanskelig å være borte at man har altfor høy terskel for å bli hjemme. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjeller
Jeg må få understreke at jeg på ingen måte mener at man skal jobbe hvis man er syk, og vi skal absolutt _ikke_ ha et arbeidsliv som skremmer ansatte til å gå på jobb. Det er allikevel ikke uten grunn at begreper som "å ta seg en tredagers" finne i nordmenns vokabular...
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg tror kanskje dette kommer litt an på hvilken type jobb det er? Om nordmenn er Flinke i mer, eh, fancy jobber kan jeg ikke uttale meg om, men jeg ser at "på gulvet" hvor det er mye svette og slit at det ikke er de norske som utmerker seg. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
weird
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerDet varierer jo også hvor interessert arbeidsgivere er i alternative løsninger. Jeg vet om tilfeller der 50% sykmelding bare godtas om man velger å jobbe hele dager annenhver dag. Kan man ikke det, anbefales man å bli 100% sykmeldt. Ved vansker som går på nettopp hvor mange timer i strekk man klarer å jobbe, så kan det blir problematisk.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#20 |
|
I mål
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjeller
Nei, helt enig, men dette uttrykket befinner seg ikke i vokabularet til noen jeg kjenner eller har jobbet med. |
|
|
|
![]() |
|
|