|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Jeg og mannen ønsker oss hytte på fjellet. Eller, jeg ønsker meg hytte, mannen snakker om leilighet. Og selv om jeg er helt enig i alle argumentene hans til fordel for leilighet når det gjelder vedlikehold og slikt, så lurer nordmannen i meg på om det kan være noe koselig med en leilighet? Er det noen her som har leilighet på fjellet som kan fortelle litt?
|
|
|
#2 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Vi har leilighet på fjellet, en kliss moderne og i utgangspunktet minimalistisk en. Det er flere leiligheter i samme kompleks, og det er utrolig mange forskjellige innredninger. De mest moderne er kanskje mer lekre/stilige enn koselige, men det er nå mange som er veldig "hyttete" innredet hvis det er det man vil ha. Med granpanel og furuplankegulv, og bondemøbler og løpere og tinn og... man kunne akkurat like gjerne sittet i en "enebolighytte".
|
|
|
|
#3 |
|
Superduperaktiv
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Takk for svar! Det er ikke den hyttete inredningen jeg tenker mest på, men om man tråkker oppå folk i oppgangen, er det mye biler utenfor og slikt. Føler man at man er på fjellet, liksom?
|
|
|
#4 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Det kommer helt an på kompleksets størrelse selvsagt. Vi valgte med vilje første etasje for å være i kontakt med naturen, og det er ingen "blokker" foran oss - vi ser bare skau. Og det er bare 3-4 boenheter pr fysisk enhet, så det er ikke noe forstyrrelser sånn sett.
|
|
|
|
#5 |
|
godt brukt
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Mine foreldre har dette og det er glimrende. Kjører rett til døren. De bor som Miss N. i første etasje, og har snøen like utenfor døren. Dette ser jeg på som en stor fordel og som jeg tror mange i 2.etg. ønsker de hadde. De har også en hjørneleilighet, hvilket gjør opplevelsen av hytte enda mer komplett. Når vi er der tenker vi ikke en gang over at vi er i et leilighetskompleks. Det skal sies at disse kompleksene er to etasjes, med seks leiligheter i samme enhet. De har usikt til vidder og vann, og ikke vei eller andre bygninger, det hjelper også selvsagt på opplevelsen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
godt brukt
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Det er jo selvsagt flere folk rundt dørene enn det er på en ensom hytte. Men har ikke sett noe negativt i dette enda. De bor forresten i det komplekset som ligger lengst borte og er nok mer stilleliggende enn det første komplekset der alle må gå/kjøre forbi. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Superduperaktiv
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Første etasje. :noterer:
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Jeg syns det er direkte utrivelig. Jeg ville valgt hytte foran leilighet anytime. De gangene jeg har vært i slike leiligheter har jeg overhodet ikke hatt hyttefølelsen. Jeg tenker at det er greit om målet er å bruke mest mulig tid i slalombakken, men hvis det er nærhet til naturen og fjellfølelse man er ute etter, så er leilighetene ubrukelige. Jeg syns det har minnet mest om en litt harry charterferie med folk overalt, terasse vegg i vegg med naboen og ståk og mas. Nå skal det sies at jeg er vokst opp med hytte på fjellet, og at jeg er veldig glad i fjellet og naturen. Hytte og fjell er litt ensbetydende med rolige forhold og stillhet for meg.
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Jeg har de samme tankene som Kasia.
|
|
|
|
#11 |
|
Superduperaktiv
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Kasia, det du skriver er det jeg har tenkt (ikke erfart, har aldri vært i en) om leiligheter på fjellet. Ihvertfall sånne store leilighetskomplekser, men det er uansett ikke aktuelt. Mulig det føles annerledes i mindre bygg slik Miss Norway og Mandarin forteller. Jeg går bare langrenn, så nærhet til alpintbakken er ikke viktig for meg. Mannen min er imidlertid ikke så lysten på vedlikeholdet som følger med en hytte, så vi har litt ulike ønsker. Takk for innspill.
|
|
|
#12 |
|
This is normal!
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Hvis dere er usikre, kan det jo være lurt å leie en leilighet et halvt år eller noe sånt og se om det fungerer for dere.
|
|
|
|
#13 |
|
Superduperaktiv
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?
Det var en utmerket idé.
|
|
|
#14 |
|
Permakulturell
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Kasia sier det. : også negativ:
|
|
|
#15 |
|
En som trener
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Jeg er på linje med Kasia også. Vi har hytte på fjellet. Veien blir måkt helt frem og vi fjernstyrer varmen så hytta er levelig varm når vi kommer fram. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?SÅ mye vedlikehold er det ikke med en hytte vel? Den skal riktignok beises av og til, men ikke hvert år. Måke snø av taket bør jo gjøres om det er mye snø, men det er jo ikke hver helg det heller.
|
|
|
#17 |
|
Superduperaktiv
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Jeg tror mannen min er litt preget av ferier som gikk med til å fikse og ordne den hytta foreldrene hans hadde, noe de verken var særlig flinke til eller glade i. Så for han er hytte= jobb og mas og slitne foreldre. Men det må vel ikke være sånn, tenker jeg.
Jeg antar at lovnad om dette burde være nok til å få han over på hyttesiden.
|
|
|
#18 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mye mulig. Eller nakenskirenn. Kaldt, men morsomt. Dog uten barn.
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
NB! Ikke gjør dette når det er skareføre. Det gjelder også snøbading. :snakker av erfaring:
|
|
|
|
#20 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Leilighet på fjellet, noen med erfaringer?Jeg har lyst på leilighet i utlandet.
|
![]() |
|
|