Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male gipsplater og panelplater på badet

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 08:00   #1
tarante
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 42
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

Male gipsplater og panelplater på badet

Hei!
Vi er inne i en prosess hvor vi vurderer å kjøpe et nytt hus som er klart til overflatebehandling, og vi har selvfølgelig mange spørsmål. Er det noen som har gjort dette, som kan dele erfaringer med meg?
Vi ønsker så slette vegger som mulig, og det er gipsplater på veggene. Vet vi må sparkle skjøter, skruehull og hjørner i flere omganger, men må man helsparkle før man kan male på det resterende av gipsplaten eller kan man male direkte på en ubehandlet gipsplate?
På badet har jeg lyst på fliser på gulvet og panel på veggene (skal selvfølgelig ha dusjkabinett). Regner med at vanlige MDF-panel ikke egner seg til badet, men hva koster slike plater som tåler litt fuktig miljø?

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 09:21   #2
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Hei,

du kan male rett på gips ja, når de er sparklet i skruehull o.l.

På badet anbefaler jeg Litex membranplater, de tåler vann, og man kan legge fliser rett på dem. Skal man bygge hyller o.l. kan man bare bygge dem av Litex først, og så fliselegge etterpå. Kjempelett!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 09:28   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

På badet har jeg lyst på fliser på gulvet og panel på veggene (skal selvfølgelig ha dusjkabinett). Regner med at vanlige MDF-panel ikke egner seg til badet, men hva koster slike plater som tåler litt fuktig miljø?

Du kan legge panel, og male med våtromsmaling både på bak- og framsida av panelen. Det skal vere godkjent (sjekk i malingsbutikken kva krava er). Mdf-versjonar hadde eg ALDRI (!) turt å ha på badet.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 09:32   #4
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Du mente ikke baderomspanel, da?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:41   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Baderomspanel koster mellom 400 og 500 kroner platen, trooor jeg. Det varierer nok en del.
Fordelen er at det kan settes rett på stenderverket, du trenger ikke membran og kliss og søl.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:41   #6
tarante
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 42
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Du mente ikke baderomspanel, da?

Jeg mente ikke baderomspanel a la Fibotrespo, men slike plater av MDF som ser ut som panel, kommer både umalt og ferdigmalt... men jeg mener jeg har hørt om slike plater som er beregnet for våtrom.

Nå har jeg fått byggebeskrivelsen, så det er visst allerede Litex-plater der, da er det kanskje dumt å sette opp panel som man må skru/spikre gjennom de?

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:45   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Sånn plater av MDF som ser ut som panel i baderomsvarianten ER Fibo-trespo og lignende.
Byggma (produsenten av Fibo-Trespo) har for øvrig nettopp lansert en haug med nye designer.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 20-03-09 kl 10:53.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 11:22   #8
tarante
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 42
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Sånn plater av MDF som ser ut som panel i baderomsvarianten ER Fibo-trespo og lignende.
Byggma (produsenten av Fibo-Trespo) har for øvrig nettopp lansert en haug med nye designer.

Så rart - jeg kikket igjennom brosjyren dems nå, men kunne ikke finne noe som lignet på malt trepanel i utvalget dems... men jeg fant mange andre ganske fine da

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 11:28   #9
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Hvis du skal ha vanlig panel på badet kan du ikke bruke disse "juksepanelplatene", men du må sette opp ordentlig panel.

Kvister pensles med kvistlakk, bordene grunnes med oljebasert heftgrunning og flekksparkles med oljebasert sparkelmasse. Det fuges i alle sprekker med akrylbasert fugemasse, og til slutt påføres to toppstrøk med oljebasert interiørmaling. Det er viktig å både grunne og male i underkant av hvert panelbord, slik at ikke fuktighet trekker opp i panelbordene.

Du må dog unngå å dusje rett på panelen.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:55   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

Så rart - jeg kikket igjennom brosjyren dems nå, men kunne ikke finne noe som lignet på malt trepanel i utvalget dems... men jeg fant mange andre ganske fine da

Det heter Huntonitt.
Fibo-trespo er merkenavnet på våtromspanelet.

http://www.byggma.no/

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 07:42   #11
tarante
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 42
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det heter Huntonitt.
Fibo-trespo er merkenavnet på våtromspanelet.

http://www.byggma.no/

Mulig jeg er både blind og dum, men jeg finner ingen som egner seg for bad.... Har du en link direkte til der det står om akkurat denne platen som kan brukes på bad?

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 11:33   #12
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Det er ingen av de som egner seg på bad. Se mitt svar lenger opp.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 08:15   #13
tarante
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 42
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Male gipsplater og panelplater på badet

Da fant jeg faktisk det jeg lette etter.... Fuktbestandige (var det ikke sånn det stod på plakaten tro?) våtromsplater på Maxbo, de var grønne i stede for brune sånn som ubehandlede MDF-plater er. Så får vi se om valget faller på de eller om vi skal ta oss råd til å flislegge hele badet....

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no