Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vask av lammeskinn

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-09, 17:46   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Vask av lammeskinn

Jeg har et lammeskinn til tulla fra Bånsull som gjerne skulle hatt seg en vask. I papirene som var med står det at man enten kan håndvaske lammeskinnet eller vaske det i maksin på ullprogram, maks 30 grader.

Er det noen som har erfaring med å vaske lammeskinn i vaskemaskin og kan anbefale det? Holder skinnet seg like fint etterpå? Er det noe spesielt jeg i såfall bør tenke på?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 18:14   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Jeg vasket jentungens skinn for noen uker siden, etter en oppkastrunde. La det med pelssiden ut i trommelen, og kjørte vanlig ullprogram. Lufttørket etterpå, og rullet det sammen på kryss og tvers et par ganger mens det tørket, for at ikke skinnet skulle stivne. Det er akkurat som før.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 18:17   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har to lammeskinn som begge har vært flere runder i vaskemaskinen. Det går helt fint.
Bare rull og strek på det mens det tørker, og ikke la det ligge til tørk på varmekabler.
Jeg smurte baksiden på det ene med etellerannet, vaselin mon tro?, men det er ikke forskjell på det og det usmurte.

Gammel 23-03-09, 18:34   #4
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Takk for svar dere. Da tror jeg sannelig jeg tar sjangsen på å putte det i vaskemaskina jeg.

Gammel 23-03-09, 18:51   #5
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vasket lammeskinnet i maskin. Brukte ullsjampo. Etterpå strakk jeg skinnet og smurte baksiden inn med sunlight såpe. Da skinnet var tørt børstet jeg det med en hundebørste.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 20:45   #6
Noras mamma
Aktiv

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Noras mamma er litt kul
Standard

Det har også gått fint når jeg har vasket lammeskinnet på ullprogram. Brukte ullsåpe som jeg har kjøpt på nøstebarna. Skinnet var like fint etterpå

Gammel 23-03-09, 21:20   #7
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Kan jeg forresten bruke Milo, eller bør jeg kjøpe ullshampoo?

Gammel 23-03-09, 21:25   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte Milo.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 21:38   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vasket mitt mange ganger, med både parfymefri Milo og Neutral Ull & Silke. Jeg tørket det på varmekabler, til og med, hvis ikke ble det jo aldri tørt. Det ble litt stivt med det samme, men det gikk seg helt til igjen. Rulle det innimellom var jo lurt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.