|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Ved hvilken alder bør man være rettslig voksen?Ser at guttungen som drepte farens kjæreste i USA, 11 år, vil bli fremstilt som voksen og risikerer nå livstid.
|
|
|
#2 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ved hvilken alder bør være rettslig voksen?Atten. Fordi det er ulogisk å skulle straffes etter lover man ikke har noen mulighet til å påvirke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ved hvilken alder bør være rettslig voksen?Det er 15 år i Norge, ja, og i utgangspunktet virker det som en fornuftig grense for meg.
Mener du at en 16- eller 17-åring ikke er gammel nok til å skjønne at det er galt å drepe og hvilke konsekvenser det kan få hvis man gjør det? Hvis du mener det, er jeg veldig uenig med deg. Jeg kan ikke se at det spiller noen rolle om man har stemmerett eller ikke. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ved hvilken alder bør være rettslig voksen?Ick, kan noen endre overskriften ved å putte inn manglende ord?
|
|
|
#6 |
|
Viser tenner
|
Sv: Ved hvilken alder bør være rettslig voksen?Jeg er enig med Teofelia, selv om jeg blir helt satt ut av "feel-good-avataren".
|
|
|
#7 |
|
Smugleser
|
Sv: Ved hvilken alder bør være rettslig voksen?For meg er det åpenbart at en 11-åring ikke kan dømmes som en voksen.
|
|
|
#8 |
|
prokrastinator
Sv: Ved hvilken alder bør være rettslig voksen?
Joda. Jeg tror de fleste fjortenåringer også er i stand til å skjønne at man f.eks ikke skal slå noen i hodet med øks. Men jeg synes ikke det har så mye med saken å gjøre. Dersom samfunnet sier at du ikke er fornuftig nok som femtenåring til å være med å bestemme lovene, derunder hva som skal være straffbart, så synes jeg det ligger implisitt at samfunnet heller ikke kan regne deg som fornuftig nok til å ta hensyn til de samme lovene. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Så du mener altså at når man er gammel nok til å skjønne at man ikke skal stjele, voldta eller drepe, er man automatisk også gammel nok til å være med å styre et land? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Ved hvilken alder bør man være rettslig voksen?Jeg er ikke helt enig i parallellen din, Teo. Jeg synes det er rimelig at ganske små barn i stor grad skjønner forskjell på rett og galt (selv om vi ikke regner dem som fullt ut ansvarlige for konsekvensene dersom de likevel handler galt), men de står ikke til ansvar overfor rettssystemet, men overfor foreldrene sine. Og forholdet mellom (små-)barn og foreldre kan ikke helt sammenlignes med forholdet mellom en borger og staten, synes jeg.
|
|
|
#11 |
|
prokrastinator
"Så du mener altså ..." at seksåringen din burde kunne stilles for retten om hun likevel stjeler? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Det du argumenterer for her er jo ikke å heve den kriminelle lavalder. Du argumenterer for å senke stemmerettsalderen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ved hvilken alder bør man være rettslig voksen?En 11 åring er det iallefall ikke.
|
|
|
|
#14 |
|
prokrastinator
Det kan du godt si. Som jeg nevnte i et annet svar her: "Det ville selvsagt være mer naturlig å senke stemmerettsalderen enn å heve den kriminelle lavalder, men jeg mener de to bør samsvare." |
|
|
|
![]() |
|
|