Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-06, 17:35   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Jeg sitter og leser om virkningen av insulin og glukagon i omsetning av næringsstoffer. Jeg skjønner HVA som skjer når disse hormonene sekreres, men ikke HVORFOR.

Noen som vil forklare?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 20:05   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Du skjønner hva som skjer, men ikke hvorfor? Jeg er usikker på om jeg oppfatter deg riktig, men insulin og glukagon skilles begge ut i bukspyttkjertelen og virker på motsatt måte og skal til sammen opprettholde til sammen et stabilt blodsukkernivå. Insulin skilles ut ved høyt blodsukker for sørge for økt opptak av glukose (slik at blodsukkernivået går ned igjen). Glukagon skilles ut ved lavt blodsukker for å sørge for at leveren bryter ned glykogenlageret sitt slik at glukosenivået i blodet øker igjen.



http://www.endocrineweb.com/insulin.html

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 20:49   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Det eneste JEG kan si er at vi trenger insulin for å få ned blodsukkeret når det er for høyt. jeg vil tippe det andre er motsatt.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 20:50   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Åh det står jo over her jo..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 20:53   #5
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

En liten huskeregel med på veien til økt kunnskap om endokrinologi fra en tidligere diabetes-sykepleier: glukaGON er hormON, glykoGEN fra leverEN.

Veronal kom med en flott forklaring til deg!

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 22:01   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Takk, takk!

Boka mi forklarer prosessen i det videre og det brede, men sier ingenting om hvorfor denne sekresjonen skjer. Nevner ikke stabilisering av blodsukker med et pip. Ikke alle fall ikke i klartekst.

Forfatterne av boka glemmer noen ganger at det er en nybegynnerbok hvor vi som leser faktisk ikke kjenner til disse "selvfølgelighetene."

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 09:06   #7
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Takk, takk!

Boka mi forklarer prosessen i det videre og det brede, men sier ingenting om hvorfor denne sekresjonen skjer. Nevner ikke stabilisering av blodsukker med et pip. Ikke alle fall ikke i klartekst.

Forfatterne av boka glemmer noen ganger at det er en nybegynnerbok hvor vi som leser faktisk ikke kjenner til disse "selvfølgelighetene."

Kan jeg spørre hvilken bok dette er?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 10:31   #8
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Hvis du er interessert i en suveren og enkel bok om diabetes kan jeg varmt anbefale Ragnar Hanås sin Type 1 diabetes/type 2 diabetes. Det er lettleste, lett forståelige bøker skrevet rettet mot pasienten.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 13:22   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Takk for svar, alle sammen. Nå er eksamen ferdig, så nå skal jeg ikke spørre mer om sånne ting i alle fall. :møkklei:

Men da vet jeg hvem jeg kan spørre dersom jeg skulle få behov for relevant info ved en senere anledning.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 13:24   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger vi insulin og glukagon?

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Kan jeg spørre hvilken bok dette er?


Jeg skal ikke klage så veldig, for egentlig er jeg overlykkelig over at det finnes nye bøker innen faget skrevet på norsk!!! Det er en mangelvare for tiden. Men boka heter Mennskekroppen - Fysiologi og anatomi (Sand/Sjaastad, Haug/Bjålie)

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no