Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-09, 09:45   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Ja? Hvilke filmer MÅ man ha sett for å kalle seg filmelsker? Tenker da helst på klassikere og kult-filmer.

Mine "must-see-filmer" inkluderer:

Flashdance
Gone With the Wind
Casablanca
The color purple
Breakfast at Tiffany's


Men vil se flere!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 09:50   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Pulp Fiction
Danser med ulver
Wag the dog
Borkeback mountain
Citizen Kane
Toy story

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 09:53   #3
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

http://www.imdb.com/chart/top

Bare å starte på toppen

Edit: Jeg har sett 64 av de 100 som er høyest rangert, fremdeles litt og jobbe med....


Sist redigert av Juste : 30-03-09 kl 10:07.
Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 09:58   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.372
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Oj, vanskelig. Disse filmene har nok vært definerende for min filmsmak, og jeg mener at for å kalle deg filminteressert i allefall, så bør du ha sett dem. Litt dominert av åttitallet, men det er jo naturlig siden det var da jeg for alvor begynte å se film.

Dirty Dancing
Breakfast Club
Fast times at Ridgemont High
Citizen Cane
Crouching Tiger, hidden dragon
Edward Scissor Hands
WarGames
The Matrix
River's Edge
Back to the Future


Moderne klassikere, i tillegg til Casablanca og Gone With the Wind som du nevnte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:00   #5
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Jeg så Rosmary's Baby igjen for et par uker siden. Et must!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:07   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Cinema paradiso
Mitt liv som hund
Pianisten
Il postino
La vita è bella


Disse er de føste som faller meg i hu som sånne gode gode filmer som har festet seg hos meg.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:13   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.372
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Forresten må filmene til Jim Jarmusch på lista; spesielt Night on Eart og Mystery Train.

Blue in the Face og Smoke er også to viktige filmer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:38   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

The Shawshank Redemption

Gudfaren

Four Weddings and a Funeral

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:40   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Mulholland Drive

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:40   #10
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Føyer til:

Schindlers Liste
Den grønne mil

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:46   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mulholland Drive

Det er den rareste filmen jeg har sett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:51   #12
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Brokeback mountain
Forrest Gump
Casablanca
Gudfaren
Pulp Fiction
Ringenes Herre
Det store blå
3:10 to Yuma
Deerhunter
Full Metal Jacket

osv osv osv i det uendelige

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:52   #13
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er den rareste filmen jeg har sett.


Utrolig merkelig og fascinerende, og litt flaut å innrømme at jeg satt som et stort spørsmålstegn etterpå...

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:54   #14
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Dis.



Ja, jeg har faktisk sett den.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:55   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Jeg føler at jeg er hjemme når det gikk tolv innlegg før noen nevnte Ringenes Herre.

Ellers mener jeg at man må ha sett A requiem for a dream. Og Forrest Gump.
Og hem - Tid for ømhet.

  Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:59   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Opprinnelig lagt inn av Lottis, her.

Utrolig merkelig og fascinerende, og litt flaut å innrømme at jeg satt som et stort spørsmålstegn etterpå...

Jeg synes den er fantastisk! Det beste eksempelet må være det gamle ekteparet som er "samvittigheten" til hovedpersonen. I starten er de bare koselige og søte, og så utover i filmen blir de bare plagsomme og ekle.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 11:00   #17
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg føler at jeg er hjemme når det gikk tolv innlegg før noen nevnte Ringenes Herre.

Ellers mener jeg at man må ha sett A requiem for a dream. Og Forrest Gump.
Og hem - Tid for ømhet.

Huff - det er en av de mest disturbing filmopplevelsene jeg har hatt. Men helt enig i at den er bra.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 11:01   #18
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Min favorittliste:

  • A Clockwork Orange
  • A Place in the Sun
  • A Town like Alice
  • Bonnie and Clyde
  • Bowling for Columbine
  • Bridge over the River Kwai
  • Carrie
  • Casablanca
  • Cinema Paradiso
  • Citizen Kane
  • Cleopatra
  • Dead Poets Society
  • De Dødes Tjern
  • Deer Hunter
  • Deliverance
  • Educating Rita
  • E.T.
  • Farenheit 9/11
  • Fargo
  • Festen
  • Finding Nemo
  • Forrest Gump
  • Frances (Jessica Lange)
  • From Here to Eternity
  • Gone With the Wind
  • Gymaslærer Pedersen
  • Heat
  • Hjelp vi har Juleferie
  • Hurra for Andersens
  • Ice Age
  • I never promised you a Rosegarden
  • IT
  • Jaws
  • Life of Brian
  • Mrs Doubtfire
  • One Flew Over the Cuckoo's Nest
  • Ordinary People
  • Orions Belte
  • Platoon
  • Psycho
  • Rear Window
  • Rebecca
  • Repulsion
  • Rosemary's Baby
  • Schindlers list
  • Seven
  • Spilledåsen
  • Stekte grønne Tomater
  • Sybil Så som i Himmelen
  • Taxidriver
  • The Amityville horror
  • The Birds
  • The Color Purple
  • The Fairless Vampire Killers
  • The Godfather 1 & 2
  • The Graduate
  • The Killing Fields
  • The Little Girl that lives down the Lane
  • The Shining (Jack Nicholson)
  • The Silence of the Lambs
  • Trilogien om Elling
  • 9½ weeks

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 11:04   #19
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.990
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

http://www.imdb.com/chart/top

Bare å starte på toppen



Og de fleste av de i topp 100 er knallgode. Jeg har sett 69 av dem, med planer om å se minst et titalls flere. Westernfilmene hopper jeg over.

Av nyere filmer, mener jeg at enhver filmelsker med respekt for seg bør ha sett alle filmene til Quentin Tarantino, Jim Jarmusch og Coen-brødrene. Samt Sofia Coppolas filmer og Gudfaren 3 for å kunne legge henne for hat.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 30-03-09 kl 13:18.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 11:23   #20
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Jeg synes en bør ha sett litt/ mye av mye forskjellig for å virkelig kunne kalle seg filminteressert.

Stumfilm: Nå kan en jo lide seg gjennom Birth of a Nation siden det er "moderfilmen" til klassisk filmnarrasjon. En virkelig gripende stumfilm er Victor Sjøstrøms The Wind. Han laget stumfilm i Sverige før han dro til Hollywood. Filmen hans "Berg-Ejvind och hans hustru" er også fantastisk.

Filmer fra klassiske Hollywood:
Musikaler, gjerne med Busby Berkely som koreograf, for eksempel 42nd Street, eller noe regissert av Vinzent Minelli, som Meet me in St. Louis.
Komedie: Charlie Chaplin (Modern Times) og Marx Brothers (Duck Soup)
Hitchcock bør en ha sett.

Modernistisk film jeg synes er et must:
Godard (Breathless), Truffaut (Jules et Jim) og Bergman (Persona). Også Hiroshima mon Amour er veldig bra.

I ca samme periode kom det mange bra filmer fra Hollywood, særlig WB. Cabaret, Bonnie and Clyde, The Graduate.

De nyere klassikerne er gjerne lettere tilgjengelige og allment kjent, som Kubrick, Spielberg, Woody Allen, Coppola osv.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no