Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn og sminke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-09, 18:38   #1
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barn og sminke

Jeg lurer på hvilken alder kan jeg forvente meg at sminke blir et hett tema i heimen? Når begynner dagens barn/unge med sminke?

Jeg har en snart 8-åring som er veldig interessert i sminke, men hun vet så godt at det får hun ikke bruke enda. Nettopp så har hun tatt min mascara på....skjønte plutselig hvorfor doturen ble så lang

Jeg har da prøvd meg på at det er 18-års grense på sminke Sagt med veldig smilende stemme.

Jeg lurer på hvilken alder kan jeg forvente meg at sminke blir et hett tema i heimen? Når begynner dagens barn/unge med sminke?

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 18:56   #2
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barn og sminke

Min lille frøken på 2,5 år, sminker seg tidvis allerede. Hun bir like fornærmet hver gang vi vasker det bort.

Ellers ser jeg at nabojenta på 13 år, har brukt sminke en liten stund, og jeg tenker vel at det blir rundt den alderen jeg vil la jenta mi begynne med litt sminke også, om hun fremdeles har lyst da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 19:01   #3
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Her har jeg faktisk observert jenter helt nede i 3. trinn som bruker sminke.... Altså 9 år.
Alt for tidlig etter min mening.

Gammel 02-04-09, 19:07   #4
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tenker du på å prøve hjemme eller å gå med ute på skolen eller fritiden?

Jeg var vel i 9-års alder da jeg og ei venninne noen ganger sminket oss hjemme. Vi hadde Isadora glitter i kinnene og en veldig lys leppestift (så nesten blodfattig ut med den leppestiften på, hehe). Men vi ikke aldri ut slik offentlig. Det var bare lek inne.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 19:16   #5
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jenta mi får ikke begynne med det før i 12-års alderen. Og da må det være diskret.

Gammel 02-04-09, 19:23   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Min datter på 12 får ikke sminke seg. Hun bruker lipgloss, men det er det. Hun vet veldig godt at det er uaktuelt. I klassen hennes sminkerca halvparten av jentene seg hver dag (og ikke spesielt diskret, nei....). På samme klassetrinn (7.) på den andre skolen i kommunen, er det et litt større sminkepress. Der er det visst kun 2 som ikke sminker seg daglig.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 19:25   #7
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Vår datter begynte ikke med sminke før 8 klasse (nå 9 klasse), altså som 14 åring.
Veldig greit synes jeg da.
Men sa til henne at hun kunne begynne med forsiktig sminke på ungdomskolen, men hun valgte som sagt selv å vente til hun gikk i 8 klasse.

Sist redigert av Tilde : 02-04-09 kl 19:58.
Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 20:42   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Men sa til henne at hun kunne begynne med forsiktig sminke på ungdomskolen, men hun valgte som sagt selv å vente til hun gikk i 8 klasse.

Jeg fikk, etter tre års masing, lov til å begynne med sminke da jeg fylte 13, forutsatt at jeg fikk mine eldre søstre til å lære meg å bruke det riktig og diskret.
Det viste seg fort at det var mer pes enn stas, så det ble forbeholdt til festlige anledninger frem til jeg var nesten 15.
Jeg synes i dag at det var fornuftige grenser.

Gammel 02-04-09, 20:45   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min nærmer seg 11 og det er ikke aktuelt med sminke ennå. Ikke bryr hun seg heller og ikke hadde hun fått lov.

Gammel 02-04-09, 21:23   #10
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

8 åringen maser stadig om å få lov til å sminke seg. Jeg mener at 12 år er tidligst, og hun skal da læres opp til å sminke seg pent og diskret.
Nå får hun neglelakk når hun ønsker det og får bruke lys leppestift/lipgloss.

Gammel 02-04-09, 21:26   #11
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Datteren min på 6,5 år, vil veldig gjerne sminke seg. Hun kan leke litt med det hjemme, men får ikke gå utenfor døren med det. Da er det bare lipgloss uten farge hun får bruke. Jeg synes at hun ikke trenger å bruke sminke før hun begynner på ungdomsskolen, og da har jeg lyst til å ta henne med til noen eksperter slik at hun kan lære hvordan hun skal sminke seg pent.

Gammel 02-04-09, 21:28   #12
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sett at flere jenter begyner å sminke seg allerede i 6. og 7. klasse. Og når de har begynt på ungdomsskolen, så sminker de seg "alle" sammen.

Min egen snuppe som blir 10 år til sommeren eier heldigvis ikke interesse for sminke enda. Sånn jeg føler det så har jeg sagt til meg selv at når hun begyner på ungdomsskolen, så skal hun få lov til å sminke seg, om hun ønsker det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 21:30   #13
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

9-åringen har vært med i en teatergruppe og synes det er stor stas med skikkelig voksensminke når de har forestilling. På skolen er det et par som sminker seg så smått (4. klasse), men det er ikke aktuelt for henne, og det aksepterer hun uten å mukke. Når det lir mot 7-8. klasse blir det vel mer mas, men betingelsen fra mor er i så fall et grundig sminkekurs først.

Gammel 02-04-09, 21:50   #14
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ok...så jeg kan iallfall holde igjen hele barneskolen forhåpentligvis.

Sminke på gøy/hjemmebruk er ingen problem! Det får hun lov til, det er ikke så ofte det gjøres.

Satser på en diskre start på sminkefronten om mange mange år.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:10   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange som begynner å sminke seg tidlig. Jeg er tante til 3 jenter som alle begynte å sminke seg rundt 10-årsalder. den yngste av disse er nå 13 år - hun sminker seg VELDIG kraftig. rundt øynene..

Gammel 02-04-09, 22:19   #16
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enern har mast om å få sminke seg et drøyt år eller så ( ), men får ikke lov til å sminke seg daglig. Hun har en tante som kjøper masse drittsminke (vannfast, sort mascara, sort kajal, schtøgge skygger), som jeg har sagt hun ikke bør bruke. Vi gikk heller ut og kjøpte smakfull sminke i duse farger, og hun får lov til å sminke seg diskret innimellom. Hun foreslo selv en gang per uke, noe jeg syns var fair. Jeg har forklart at jeg syns det er greit så lenge hun gjør det pent.

Jeg liker ikke at hun sminker seg, men jeg velger å ta kampene om ting som er viktige. Dette ble dessuten en måte å gi henne selvstyrerett på, og en følelse av at hennes mening teller.

Jeg glemte jo å si at hun snart er tolv.

Sist redigert av safran : 02-04-09 kl 22:24.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:24   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Frøkna mi er ikke veldig interessert foreløpig, men temaet har vært oppe noen ganger, og hun har spurt når hun kommer til å få lov til å begynne med sminke. Jeg har antydet ungdomsskolen og regner med at jeg holder meg til det. Da er det snakk om å bruke sminke utenfor huset, selvsagt - hjemme kan hun gjerne få leke seg med sminke før det.

En av jentene i klassen hennes (2. trinn nå) har forresten stilt tungt sminket på alle klassearrangement siden de begynte på skolen. Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte, for å være ærlig.

Gammel 02-04-09, 22:26   #18
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

13-årsalderen. Min eldste datter har gått gjennom ulike faser - svartsminket (), "bertesminket" () og nå, så å si ingenting. Jeg har latt henne prøve ut, uten å si så mye. Hun har funnet ut av det selv. Men hadde hun begynt før, hadde jeg nok protestert, ja.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:29   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ei jente på 7. På grunn av sensitiv hud prøver jeg å lokke henne til å bruke lipgloss eller lepomande med å gi henne noen med litt farge. Men hun biter rett og slett ikke på. Så vidt jeg kan se er det ingen på skolen hennes som sminker seg opp til 4.trinn i alle fall. (Jeg har i alle fall adri sett noen på SFO)

Sist redigert av him : 02-04-09 kl 22:35.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:33   #20
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjuåringen min fikk sminkekoffert av niesene sine (tenåringer) til jul.
Det er ofte i bruk når hun har venninner på besøk, men hun må spørre først.

Men jeg kaller ikke det å sminke seg. Det er lek.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.