Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pain au chocolat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-09, 12:28   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pain au chocolat

Jeg er ikke en aktiv bruker av kokebøker, men Andreas Viestad er et unntak. Hans oppskrifter er gode, i tillegg til at han skriver godt. Jeg kan sitte og bare kose meg med bøkene hans.

I "Det beste jeg vet" er en deilig oppskrift på croissant. Og siden pain au chocolat i utgangspunktet er croissant med sjokolade i, så har vi hatt en veldig usunn, men også veldig god frokost i dag.

Dette tar lang tid, fordi deigen må hvile mange ganger. Men den kan fint hvile i kjøleskapet over natten. Jeg gjorde det meste i går og tok den ut av kjøleskapet i morges for å bake dem ferdig, og det gikk fint.

Ingredienser:

500 g hvetemel
2ts salt
4 ss sukker
3 dl melk
20 g gjær (jeg brukte en halv pose tørrgjær)
200 g smør

Løs opp gjæren i kald melk. Bland melken med mel, salt og sukker i en bolle. Kna deigen sammen. Den skal være ganske fast. La den hvile minst en halv time i kjøleskapet.

Kjevle ut til en firkant (ca 40x40cm). Ta ut smøret og høvle tynne skiver som du dekker halve deigen med. Brett deigen som en konvolutt. La deigen hvile i kjøleskapet. KJevle ut deigen til et langt rektangel, brett den i tre som et brev. Gjenta dette fire ganger og la den hvile i kjøleskapet mellom hver gang.

Siste gang du har kjevlet ut til et rektangel deler du deigen i tre striper, ca 13 cm (jeg målte ikke og det gikk bra med meg), deigen skal være ca en halv cm tykk. Del stripene opp i trekanter og dersom det skal være sjokolade i, så skjærer du opp kokesjokolade i tynne biter og legger på den nederste delen av trekanten. Rull hver trekant sammen til små halvmåner. La dem heve. varm ovnen til 200 grader og bak croissantene midt i ovnen til de er gyllenbrune. I følge Viestad tar dette 15-20 minutter. Hos meg tok det litt over 10, så det er verd å følge med.

Som sagt. Dette er kanskje noe av det minst sunne i verden. Men det er også utrolig godt. Jeg sitter fremdeles har og stønner litt, en halv time etter frokost.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.