Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er vi pliktet til å videresende posten til de forrige eierne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-09, 14:04   #1
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Er vi pliktet til å videresende posten til de forrige eierne?

Vi har bodd i huset vårt nå i ca 2 år. Fremdeles får vi en del post til de forrige eierne. I begynnelsen sendte vi en sms om at nå var det flere brev her og de kunne komme å hente det. Etterhvert ble det til at vi bare sjekket opp adressen deres på nettet og skrev på brevet og sendte videre.

Nå har det kommet 3 brev bare denne uka og jeg er egentlig litt lei
Er jeg pliktet å videresende deres post eller burde de ha klart å bytte over adressen på alt som er viktig innen nå?

Jeg sender det jo alltid videre, det koster meg jo ikke annet enn å sjekke på nettet og slenge det i en postkasse igjen, men som sagt er jeg litt lei av det nå..

Gammel 30-04-09, 14:06   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi pliktet til å videresende posten til de forrige eierne?

Dere er selvfølgelig ikke forpliktet til det, men det er jo fint hvis dere er hyggelige og gjør det. Hvis du vil være demonstrativ og gi dem en lærepenge, kan du jo sende brevene i retur med "ukjent adressat" eller noe sånt, men det er vel antagelig mer jobb for deg?

Gammel 30-04-09, 14:07   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville bare krysset over adressen og skrevet RETUR, ADRESSE UKJENT, og puttet det i en postkasse. Postmannen skal faktisk ikke putte dette i deres kasse så lenge det navnet ikke står på postkassa.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 14:10   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg ville bare krysset over adressen og skrevet RETUR, ADRESSE UKJENT, og puttet det i en postkasse. Postmannen skal faktisk ikke putte dette i deres kasse så lenge det navnet ikke står på postkassa.

Jepp! Vi mottok post fra forrige eiere et år etter at vi flyttet inn, og da sendte vi alt i retur med "ukjent adresse". Til å begynne med videresendte vi, men det får da være grenser.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 14:13   #5
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sånn gjør vi det (uten at det hjelper, ser det ut til...)

Tydeligvis har to i familien som bodde her før ikke meldt flytting til folkeregisteret, for hit kommer selvangivelse, bankoppdrag, brev fra kemner og politi og i det hele tatt.... De flytta i februar 2006, så jeg begynner å bli en liten smule lei av haugene med brev.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 14:13   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Videresender du bare så blir du ikke kvitt problemet, for da får ikke avsenderen rettet det opp hos seg, og det vil bare fortsette. For tidligere eier gidder tydeligvis ikke og forandre på det hvis du har ettersendt tidligere.

Gammel 30-04-09, 14:14   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det håper jeg da virkelig ikke ... Vi har videresendt noe, gitt noe beskjed, kastet noe og noe har bare blitt liggende. Hvis folk ikke greier å gi beskjed 5 år etter de har flyttet (i vårt tilfelle) er det neppe håp.

Gammel 30-04-09, 14:18   #8
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Vi får også posten til de som bodde her før. Ikke ofte, men en gang i måneden så dumper det ned post til de.

Vi kjører posten opp til de og legger det i postkassa deres, siden de bor i nabolaget.

Men irriterende er det, siden det er 3 år + siden de flyttet.

Gammel 30-04-09, 14:20   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hang opp et litt sint lapp på postkassen om at brev til den og den ikke skal i vår kasse da de ikke bor her mer. Etter det har vi ikke mottatt noe.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 14:37   #10
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjorde dette det første halve året. Helt til jeg skrev en mail til han som eide huset, og ba ham gå gjennom og melde adresseforandring. Da skrev han bare at det kunne da ikke være så vanskelig å skrive hans adresse utenpå og gå på butikken og legge dem opp i postkassen der.

Etter det - kastet jeg alt uten dårlig samvittighet.

Gammel 30-04-09, 14:38   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dette har skjedd oss helt fra vi flyttet inn her for 4.5 år siden og det kommer fortsatt post til de forrige som bodde her ... Jeg har bare krysset over adressen og sendt det som retur med ukjent mottaker; ettersom det ene mennesket som bodde her ikke lenger er blant oss og den andre vedkommende ikke er å spore opp med noe adresse via GS el.

Gammel 30-04-09, 14:39   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg gjorde dette det første halve året. Helt til jeg skrev en mail til han som eide huset, og ba ham gå gjennom og melde adresseforandring. Da skrev han bare at det kunne da ikke være så vanskelig å skrive hans adresse utenpå og gå på butikken og legge dem opp i postkassen der.

For en hyggelig og forståelsesfull fyr!! :ironisk: Jeg kunne nok ha kastet alt med et "moahahahahaha" attåt etterpå jeg også!!

Gammel 30-04-09, 14:39   #13
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Det er faktisk ulovlig og kaste andres brev. Du kan nekte og ta det imot, og det er postmannens ansvar og returnere det, men du har ikke lov til å kaste det. Er det så vanskelig å skrive RETUR på en konvolutt og slenge det i ei postkasse en kjører forbi? Jeg hadde aldri ettersendt brev til andre, da blir en aldri kvitt problemet.

Gammel 30-04-09, 14:42   #14
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Det er faktisk ulovlig og kaste andres brev. Du kan nekte og ta det imot, og det er postmannens ansvar og returnere det, men du har ikke lov til å kaste det. Er det så vanskelig å skrive RETUR på en konvolutt og slenge det i ei postkasse en kjører forbi? Jeg hadde aldri ettersendt brev til andre, da blir en aldri kvitt problemet.

Nei, jeg ble vel bare uhorvelig irritert på han som var så frekk. Hadde han bare vært høflig hadde jeg videresendt med glede.
Ja ja, da kommer jeg vel i fengsel da.
Men i RL har jeg kastet fem seks adresserte reklamekonvolutter han sikkert likevel er glad for å slippe. Så jeg har fremdeles ingen dårlig samvittighet.

Gammel 30-04-09, 14:43   #15
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tatt posten med opp på butikken og sagt at det bor ingen sånn og sånn på denne adressen. Det har dog ikke minket med post, så snart tror jeg det går i søpla her også. Bankoppdrag, medlemsblader og omega3-kapsler hver tredje måned.

Samvittigheten sier meg dog at jeg ikke kan kaste, så det blir vel til at jeg fortsetter å ta det med opp på butikken.

Gammel 30-04-09, 14:43   #16
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Siden vi bor i blokk, hadde det funket dårlig å legge det tilbake i postkassen med adressat ukjent. Jeg hadde tatt dem med til post i butikk og levert dem der, og gitt beskjed at det er feilsendt post.

Gammel 30-04-09, 14:46   #17
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Vi opplevde også å få post til tidligere eier da vi flyttet. Vi tok med oss posten til det lokale postkontoret og ga beskjed om at vedkommende ikke bodde på den adressen lenger, og siden har det ikke kommet noe, så da har de vel registrert det på noe vis. Men sånt fungerer kanskje bare på steder med postkontor, ikke postibutikk? :kjenner ikke Postens rutiner:

Gammel 30-04-09, 14:50   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Atte hvis nå jeg for eksempel hadde hatt en eksmann som bodde mitt hus før. Og denne for eksempel samlet på kanskje frimerker som kom i sånn abonnementsordning, så hadde det nok kanskje kunne skjedd at jeg konsekvent hadde kastet de frimerkene i søpla og tenkt at det er pokker ikke mitt ansvar at han ikke endrer adressen sin.

Spesielt hvis jeg visste at han hadde avtalegiro på betalingen.

Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 15:08   #19
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Ikke videresend med ny adr, det koster penger å omadressere posten sin. Så da får jo vedkommende dette gratis og posten taper penger.

Du er ikke forpliktet til å videresende noe som helst.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 15:12   #20
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Atte hvis nå jeg for eksempel hadde hatt en eksmann som bodde mitt hus før. Og denne for eksempel samlet på kanskje frimerker som kom i sånn abonnementsordning, så hadde det nok kanskje kunne skjedd at jeg konsekvent hadde kastet de frimerkene i søpla og tenkt at det er pokker ikke mitt ansvar at han ikke endrer adressen sin.

Spesielt hvis jeg visste at han hadde avtalegiro på betalingen.

You dirty woman...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.