Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan oppbevarer jeg skrelte poteter og grønnsaker fra morgen til middag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-09, 12:50   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan oppbevarer jeg skrelte poteter og grønnsaker fra morgen til middag?

Er det mathygienisk forsvarlig å skrelle poteter og gulrøtter/ brokkoli på morgenen, og oppbevare disse i kjele med kaldt vann og lokk i 8 timer til ettermiddagen når middagen skal lages?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 12:55   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan oppbevarer jeg skrelte poteter og grønnsaker fra morgen til middag?

I tidligere og travlere tider pleide jeg å skrelle og skjære opp poteter på kvelden og la dem stå i vann helt til jeg skulle lage middag dagen etter. Jeg har aldri tenkt over at det kunne være farlig.

Og det gikk bra med oss.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 12:56   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Det må da være helt greit å la grønnsaker stå i vann i kjøleskapet. Eller ...?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:11   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal jo kokes?

Grønnsaker lar jeg av en eller annnen grunn stå i saltet vann.

Gammel 05-05-09, 13:33   #5
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Saltet vann er sikkert lurt, salt konserverer jo. :noterer:

Men saken er at jeg har jo ikke plass til grytene i kjøleskapet. Så grønnsakene må altså stå i vann som er kaldt når det helles i gryten, men blir vel romtemperert utover dagen. Er det slik dere har gjort det Blå og Polyanna?

Enda bedre hvis grønnsakene kan stå fra kvelden før selvsagt.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:36   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jupp. Står på komfyren.

Gammel 05-05-09, 13:57   #7
Left
Passiv

Standard

Det skal kokes, så det hadde jeg ikke studert et sekund på om gikk an.

Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 14:08   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine har også stått klar på komfyren. I saltet vann.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 14:34   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hva?!?! Ingen ukesplaner? :skingrestemme:

Gammel 05-05-09, 21:53   #10
Katie
:)

Katie sin avatar

Hvor: Oslo
Katie er litt kul
Standard

...

Sist redigert av Katie : 22-11-09 kl 18:47.
Katie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 22:05   #11
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Står på komfyren fra kvelden før.
Supert nå når mellombror kan sette potetene på, før jeg kommer hjem.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 22:11   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katie skriver det jeg skulle til å si, at det er synd at vitaminer forsvinner. Jo lengre skrellede grønnsaker ligger opphakket, i vann og kokes, jo mindre vitaminer. Jeg ville nok valgt å legge grønnsakene i en lufttett pose framfor i gryte på benken. Iallefall hvis det gjøres jevnlig.

Gammel 06-05-09, 16:20   #13
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette gjør svigermor med jevne mellomrom. Lett og mer avslappende når man skal lage middag til mange, og når man har travle dager ellers.
Enda bedre er jo å ha mulighet til å koke masse grønnsaker opp og fryse - for å så kunne ta opp og gi et lett oppkok ved en travel anledning(noe jeg aldri har tatt meg tid til å gjøre selv...)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.