Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Ææææ! Bille på kjøkkenet!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-09, 20:08   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ææææ! Bille på kjøkkenet!

Jeg fant en bille på kjøkkenet nå nettopp. Den vandret så glad og fornøyd rundt på benken. Et hurtig surf viser at det nok er en fleskeklanner. Grøss. Noen som vet om disse er vanskelig å få ut av hus når de er kommet inn?

Gammel 12-05-09, 20:12   #2
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ææææ! Bille på kjøkkenet!

Bekjempelse
Fleskeklanneren er et vanlig insekt og et par biller i huset om våren og sommeren er naturlig og av liten betydning og krever ingen bekjempelse utover fjerning av billene. Dersom det har skjedd en formering, er det i bolighus tilstrekkelig med mekanisk rengjøring av formeringsstedet. Formeringsstedet kan være matvarer for mennesker eller dyr (hundetørrfisk), fuglereder i huset (due, gråspurv o.s.v.) eller døde mus i vegger og gulv.
Dersom matvarer eller hundefôr som tørrfisk eller pellets inneholder insekter, men varene fortsatt er brukbare, så kan insektene drepes ved frysing. Temperaturen må være -18-20°C i en uke for å drepe fleskeklanneren. Varene må da tas fra vanlig romtemperatur og ned i fryseren og ikke fra kjøleskapstemperatur som kan gjøre at billene akklimatiserer seg og overlever frysing.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:5:::0:0

Gammel 12-05-09, 20:21   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jo kjempeaktuelt å ete maten etter at den er frosset ned med billene i.

Gammel 12-05-09, 20:22   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hiv henne ut.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 20:26   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fleskeklanne er ikke et problem hvis det er en her og en der.

:erfaren insektsgoogler:

Jeg er ikke så øm som Skremmern, så jeg knuser sånt i kjøkkenpapiret.

Gammel 12-05-09, 20:40   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spyla den ned i vasken...
Den gikk så frekk og freidig på kjøkkenbenken denne. Heldigvis er alt av mel i luftette bokser, så jeg slipper å tenke på at det er i maten da...

Gammel 12-05-09, 21:41   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg er ikke så øm som Skremmern, så jeg knuser sånt i kjøkkenpapiret.

Stakkars Bille.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 22:05   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg fant en bille på kjøkkenet nå nettopp. Den vandret så glad og fornøyd rundt på benken. Et hurtig surf viser at det nok er en fleskeklanner. Grøss. Noen som vet om disse er vanskelig å få ut av hus når de er kommet inn?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hiv henne ut.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Stakkars Bille.

- Ja, som blir kalt fleskeklanner, stakkars. Enn å bli behandlet sånn på forum.....
Kjøkkenet er nå vasket rundt sånn halvveis (dvs matskap og benker) Ingen flere fleskeklannere er funnet.

Gammel 12-05-09, 22:08   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De spiser vel ikke først og fremst mel, men proteiner. Trives godt i gamle matrester og slikt under f.eks komfyren, skittentøyskurven, hundemat osv. Og isolasjonen i gamle hus :erfart: Bor du i et gammelt hus?

De kommer gjerne ut nå om våren, så det er mulig du får se fler av dem etterhvert.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 22:15   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Det er vel brødsmuler den går etter da. Jeg bor i et slitent 80-tallshus. Fins vel ikke dårligere hus enn husene fra byggeboomen på 80-tallet vil jeg tro. Tror jeg så noen i fjor også...men da var ammetåka for sterkt over meg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.