Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-06, 07:55   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

http://www.dailymail.co.uk/pages/liv...n_page_id=1879


Jo, takk skal du faen meg ha. I tillegg til andre problemer, så kommer dette på toppen av det hele. Ikke rart jeg aldri fikk til 100% amming med guttungen.

Lurer på om dette er relevant for norske forhold. Noen som vet om komponentene i epidural er "universale"?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 07:58   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Hmfr. Interessant. Veldig interessant. Aner ikke om de er "universale".

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 08:09   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Jeg leste det samme på NM.
Det er en av komponentene som gjør det, et eller annet morfinlignende stoff. Nylander hadde ihvertfall uttalt at det var noe de hadde hatt mistanke om lenge, og noe med at de som fikk epidural også gjerne fikk keisersnitt, og da var det flere ting som gjorde at ammingen gikk skeis.

Fra VG.no

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 11:59   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

http://www.dailymail.co.uk/pages/liv...n_page_id=1879


Jo, takk skal du faen meg ha. I tillegg til andre problemer, så kommer dette på toppen av det hele. Ikke rart jeg aldri fikk til 100% amming med guttungen.

Lurer på om dette er relevant for norske forhold. Noen som vet om komponentene i epidural er "universale"?

Dersom man går på pubmed så finner man at det er gjort mange studier på effekt av epidural eller andre smertestillende i forhold til problemer med amming og lengde av ammeperiode. Funnene er mildt sagt ikke helt entydige.

Når det gjelder lengde på ammeperioden så er det helt ulogisk at det er epiduralen som er dominerende årsak. Det er mer nærliggende å tro at de som hatt fødsel uten epidural er i større grad persisterende på amming. I tillegg så er det heller ikke justert for de som har vanskelige fødsler som da antagelig har oftere epiural og også større blodtap, mer sliten mor etc.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 12:10   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Det er mer nærliggende å tro at de som hatt fødsel uten epidural er i større grad persisterende på amming..

Forklar dette nærmere er du snill.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 12:18   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Jeg har hatt epidural alle fire gangene, og ammingen har gått veldig greit. Jeg fikk riktignok ikke så mye melk før 3.-4. dagen, men det var jeg innstilt på så det var ikke noe problem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 13:25   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Forklar dette nærmere er du snill.

Hehehe, du klarer altså å virke veldig skummel noen ganger. A sense of impending doom...

Jeg tror at det er flere av de som er "fanatiske" ammere i ikke-epiduralgruppen enn i epiduralgruppen. Det har kanskje med synet på fødsel og amming og gjøre? Mest mulig uten moderne intervensjon?

Tror ikke du det? Eller tror du det er helt likt i gruppene?

Jeg hadde keisersnitt, men hadde kommet til å ville ha epidural om jeg hadde hatt fødsel. Jeg hadde også ammeproblemer og brukte masse tid og energi med pumperegime annenhver time og alt sånt. Så jeg er helt klar over at det er masse damer som har hatt epidural og som står på for å få ammingen i gang.

Jeg burde også ha presisert bedre at det ikke var justert for vanskelige fødsler og det må jo spille stor rolle også.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 13:30   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Jeg fikk virkelig mye epidural før og til det akutte keisersnittet, og hadde vel det som kalles en vanskelig/traumatisk fødsel/ks, men ammingen gikk fint etterpå.
Vil tro det er mange faktorer som spiller inn, men epidural kan selvfølgelig være en av dem.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 14:00   #9
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

2 x epidural
2 x problemer med å komme i gang med amming

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 14:06   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Jeg fikk epidural og hadde få, om noen, problemer med ammingen. Ammet også lenge.
De problemene jeg fikk underveis, var heller knyttet til dårlige tilpassede jur enn epiduralen.
Med mindre den virker inn på slikt også da!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 14:24   #11
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Interessant artikkel! Men, som det står i artikkelen også, årsakssammenhengene er mildt sagt uklare. Det kan jo være at linken ikke er mellom stoffet i epiduralen og ammingen, men mellom vanskelig fødsel og amming? Det er jo først når fødselen drar ut at de fleste får smertelindring i form av epidural. Ved kjappe og greie fødsler rekker man det sjelden. Det tar også lenger tid på flere måter å komme seg etter en strabasiøs fødsel, og tilknytningen til barnet kan ta litt lenger tid. Tilknytning har jo også sammenheng med amming.

Selv fikk jeg massive mengder med epidural, siden de brukte den også under hastesnittet. Og ja, ammingen gikk rett i dass. Ungen tok aldri brystet, selv om hun hadde god apetitt og jeg prøvde i et halvt år.

Ingen enkle løsninger, nei. Men det er klart at sammenhenger som dette er grunnen til at jeg helst vil føde naturlig hvis det blir flere barn. Jeg tror man kan øke sjansen for å få det til hvis man sørger for å være relativt veltrent før fødselen.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 20:49   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Esme; jeg trodde det var dette du mente, men ville bare være sikker. Jeg er helt enig med deg i at det er mange fantatiske ammere som har en syk ide om urkvinnen, men jeg er uenig med deg i at de fleste av dem velger umedikert fødsel. Siden alle fødsler er ulike er det umulig å si hvor smertenivået og forløpet vil ligge, ergo er det kun ren og skjær stupiditet som gjør at man konsekvent disser smertestillende før en fødsel. Smarte kvinner setter seg inn i alternativene og velger deretter hva som kan passe deres filosofi. Det er mulig at fanatikere ikke gjør det, men jeg har hvertfall til nå opplevd at de i det minste er gjennomtenkt i sine valg. Ergo tror jeg ikke at mennesker som er gjennomtenkte velger bort noe de har behov for.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 10:33   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Esme; jeg trodde det var dette du mente, men ville bare være sikker. Jeg er helt enig med deg i at det er mange fantatiske ammere som har en syk ide om urkvinnen, men jeg er uenig med deg i at de fleste av dem velger umedikert fødsel. Siden alle fødsler er ulike er det umulig å si hvor smertenivået og forløpet vil ligge, ergo er det kun ren og skjær stupiditet som gjør at man konsekvent disser smertestillende før en fødsel. Smarte kvinner setter seg inn i alternativene og velger deretter hva som kan passe deres filosofi. Det er mulig at fanatikere ikke gjør det, men jeg har hvertfall til nå opplevd at de i det minste er gjennomtenkt i sine valg. Ergo tror jeg ikke at mennesker som er gjennomtenkte velger bort noe de har behov for.

Hun sa ikke noe om hva "de fleste" gjør. Men hvis det er LITT flere "urkvinnefanatikere" i ikke-epiduralgruppen enn i epiduralgruppen, og LITT flere "urkvinnefanatikere" som også strekker seg mer enn gjennomsnittlig langt for å få til amming, så vil det påvirke tallene.

Men jeg tror, som flere er inne på, at denne undersøkelsen er verdiløs hvis det ikke er justert for komplikasjoner under fødsel. Både komplikasjoner/langvarighet som medfører epidural, og komplikasjoner som kommer som en følge av epidural.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:06   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Esme; jeg trodde det var dette du mente, men ville bare være sikker. Jeg er helt enig med deg i at det er mange fantatiske ammere som har en syk ide om urkvinnen,

Tja "syk idé" er dine ord.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

men jeg er uenig med deg i at de fleste av dem velger umedikert fødsel.

Ja, det er jo vanskelig å vite sikkert. Og så lenge man ikke har gjort det som en randomisert studie så er det jo helt i det blå hva denne studien faktisk viser. Jeg fant en kinesisk studie hvor de hadde randomisert til tre grupper: ingen medikasjon i epiduralen, middels dose og høy dose. (Det er sånn man kan gjøre i Kina, men ikke gjennomførbart i vestlige verden)

Da fant man mulig sammenheng mellom høy dose og ammeproblemer i tidlig fase.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Siden alle fødsler er ulike er det umulig å si hvor smertenivået og forløpet vil ligge, ergo er det kun ren og skjær stupiditet som gjør at man konsekvent disser smertestillende før en fødsel.
Smarte kvinner setter seg inn i alternativene og velger deretter hva som kan passe deres filosofi. Det er mulig at fanatikere ikke gjør det, men jeg har hvertfall til nå opplevd at de i det minste er gjennomtenkt i sine valg. Ergo tror jeg ikke at mennesker som er gjennomtenkte velger bort noe de har behov for.

Som sagt det blir jo bare diskusjon over mulige feilkilder, som ikke samme subpopulasjon og systematiske feil dette, og eneste måte å komme seg unna er å gjøre randomiserte studier.
Jeg registerer at du mener det og jeg kan ikke komme med saklige argument for at det ikke er sånn. Jeg bare tror at det er en gråsone for hvert enkelt menneske, og det at noen prøver å klare seg uten epidural i motsetning til meg som ikke hadde prøvd noe særlig gjør at man får en skjevfordeling i tallmaterialet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 09:23   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeproblemer relatert til epidural (Daily Mail)

Takk for interessant link Sitron.

Jeg er nok blant dem som har strukket meg litt lenger enn de fleste for å gi ungene morsmelk. Jeg hadde ammeproblemer med førstemann etter epiduralfødsel, men også med tredjemann der jeg ikke fikk noe smertelindring i det hele tatt. Jeg er helt sikker på at jeg ikke ville ha fått til amming med førstemann hvis jeg ikke hadde vært mer enn middels interessert i å få det til, at dette evnt. kan skyldes epiduralen synes jeg er verdt å lese mer om.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no