|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Min fireåring får av og til sitte alene i badekaret mens jeg henter noe, eller skal noe annet som går fort å gjøre. Men jeg tør ikke la henne bade alene ennå. Når lot dere barna deres bade alene i badekaret hjemme (innenfor hørevidde)?
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Fra lenge før fire år, iallfall.
![]() |
#3 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Sønnen vår på 3,5 år bader på en måte alene noen ganger. Men vi bor i en leilighet hvor badet er nesten midt i stua/kjøkkenet. Vi har hele tiden døren åpen og titter inn såpass ofte at noe galt umulig kan skje. Hadde det vært i en annen etasje eller mer utilgjengelig må de nok være i skolealder før jeg lar dem bade alene.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Snart 4,5-åringen bader stort sett alene, men jeg sjekker ofte.
![]() |
#5 |
Glad
|
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Når storesøster bader (i fred for den plagsomt plaskende lillesøstra) så pleier jeg å vaske badet, springe til og fra vaskerom med klær og slikt forefallende kjedelig arbeid. Dermed sikrer jeg at jeg stadig er innom badet, samt at jeg hører at hun holder på. Dette har jeg gjort fra før hun fylte tre år.
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Der vi bodde før hadde vi alt på ett plan og stua var omtrent rett ved siden av badet, så der badet eldste alene fra ca. 2,5-årsalder tenker jeg. Hørte henne jo hele tiden og gikk for å sjekke i ny og ne. Var aldri engstelig. Her hos svigers og der vi flytter inn i juli er badet i en annen etasje så da liker jeg ikke helt at hun bader alene. Altså, hun kan godt sitte alene men jeg må rope og sjekke med korte mellomrom da. Er egentlig ikke redd for at noe skal skje, men hun kan jo falle og slå seg bevisstløs og ramle under vann om man først skal krisemaksimere litt.
![]() |
#7 |
Pen. Så det så.
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Fra ca 2,5 år. Jeg roper og hører at hun er der hvis det blir stille, men de er vanligvis ikke nødvendig. Hun sitter og synger.
![]() |
#8 |
Pen. Så det så.
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?
Jeg må også legge til at hun bader "alene" en av kanskje 10 ganger. Storesøster er med. Og jeg er som regel i rommet ved siden av og bretter klær.
![]() |
#9 |
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Bor i 3-roms leilighet, badet er i midten. Her har de badet "alene" fra ca 2 år.
![]() |
#10 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Mine tre bader som regel sammen, og jeg benytter anledningen til å rydde/vaske badet. De to store kan få bade "alene", men da rydder jeg som regel naborommene. Badekaret er under halvfullt, og døra står på gløtt. Jeg sjekker de ofte, og så lenge de er sammen er det ikke noe problem å høre de.
![]() |
#11 |
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2007
![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Jeg er som oftest på badet sammen med min gutt på tre når han bader men går av og til ut for å hente noe eller legge sammen klær på naborommet. Når jeg går ut hører jeg godt etter at alt er bra, og vil egentlig ikke kalle det å bade alene. Foreløpig er det er det helt utelukket å la han sitte alene over tid eller å gå langt vekk fra baderommet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?En av oss er stort sett sammen med Snuppa på 5 år når hun bader. Jeg kan godt rydde på et av soverommene (i samme etasje) eller legge sammen/på plass klær, men jeg er i nærheten. Mannen benytter som regel anledningen til å vaske på badet, og går sjelden fra henne.
![]() |
#14 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Siden han var 2 år har han badet alene.
![]() |
#15 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Jeg er stort sett på badet eller på soverommene rett ved siden av når de bader enten sammen eller hver for seg. De er snart 3 og 5 år. Jeg kan vel egentlig gå fra litt slik som de bråker, men.....
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Vi har stamp og ikke så stor leilighet. Eldste har badet alene fra han var rundt året. Lillebror enda tidligere, dog med noe tilsyn og i samme stamp som førstnevnte. Det hører med til historien at vi også sykler uten hjelm og har plenty med blåmerker og skrubbsår |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Vi har badekar i 2. etasje og stue/kjøkken i 1. etasje, så vi er fremdeles badevakt for den unge mannen på 4 år. Bruker som regel anledningen til å vaske badet. Dessuten bader han nå stort sett også sammen med den unge damen på snart 1 år (som det definitivt er uaktuelt å forlate bade for uansett hvor kort ærendet måtte være).
![]() |
#19 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Jeg overvåker fortsatt badeseansene her i huset, for de bader som regel to og to sammen og da kan det gå litt vilt for seg med vann overalt om vi ikke er der. Jeg kan gå ut for å hente noe, men om det blir stille et sekund så roper jeg eller løper kjapt tilbake ja. Jeg vasker badet, driver med klesvask eller leser avisen.
![]() |
#20 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor gamle bør barna være før de får bade i badekaret alene?Jeg forstår at man har veldig ulik praksis på dette. Selv har jeg en bekjent som opplevde en veldig alvorlig badekarulykke i hjemmet. Det er nok derfor jeg er så redd for akkurat dette.
![]() |
|
|