|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
På (opp?)tur
|
![]() Beskjæring av rhododendronHar tre stykker, aner ikke hva slags, om det har noe å si |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskjæring av RhododendronJeg har en hvit en som vokser ut over en trapp i hagen, når den blir for mye i veien, bare skjærer jeg vekk det jeg ikke vil ha. Det finnes sikkert mer vitenskapelige metoder, men det fungerer ihvertfall greit nok her.
![]() |
#4 |
Bare sær
![]() Sv: Beskjæring av RhododendronDet har jeg ikke lagt merke til, men jeg tror ikke de er av de villigste til å sette nye skudd.
![]() |
#5 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronhttp://www.bogront.no/hagetips/rhododendron.html
![]() |
![]() |
#6 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronBeskrivende bilder og tekst. Virker da som det trygge å gjøre nå, er å bare ta rett under blomstene og resten tidlig neste vår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronEn liten avsporing, du vet at de er giftige? Jeg fjernet den ene busken vi hadde i hagen når vi flyttet hit. Vet ikke hvor giftige de er, men vil ikke ta sjansen på å finne det ut.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronVi har en diiiiiger syrinfarget i vår hage ved huset vårt, og den har blitt klippet helt ned av en overivrig far, som i hvert all ikke har grønne fingre. Den har om mulig blitt enda større etterpå. Den har blitt klippet helt ned flere ganger, og den er nå 2 m høy og minst like stor i diameter. Så det virker ikke bare som om akkurat den typen tåler det, men den liker det tror jeg |
![]() |
![]() |
#9 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendron
Tusen takk, Tito! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
På vei
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronJeg syns ikke man skal være hysterisk i forhold til giftige planter i hagen, de finnes det jo mange av. Barlind er f.eks. en veldig vanlig hageplante, men også en av de mest giftige. Vi har også gullregn og masse rhododendron i hagen. Vi har terpet på at de ikke må putte noe i munnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke det er så god idè å ta unødvendige sjanser med barna våres helse. Jeg hadde hverken hatt barlind, gullregn eller rhododendron i hagen min, eller andre giftige planter. Selvsagt kan man lære barn å ikke spise plantene, men det er fort gjort at de gjør det allikevel. Da er det fint å kunne si, nei - ikke spis det og samtidig slippe å være redd for at de skal bli veldig syke.
![]() |
#12 |
er her
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronJeg hadde ingen aning om at den var giftig, vi har tre svære i hagen vår. Jeg lar de stå, men skal være påpasselig med minsten når han krabber rundt i hagen.
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronJeg elsker Rhododendron, de er så nydelige. Skulle ønske vi hadde plass til det. I Arboreet har de en svær "park" med dusinvis av svære busker i forskjellige farger, helt fantastisk å se på.
![]() |
#14 |
Unik
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronEg har ein svær rhododendron som desverre må sei takk og farvel no. Den er blitt alt for stor og er ikkje noko fin lengre heller. Me kutta vekk ei grein i fjor for å sjå om den kom med nytt frå bunnen av. Det gjorde den ikkje. Innmari synd, for den er innmari fin igrunn. Hadde den berre vert lavare og normal størrelse på.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronHvis du allikevel skal fjerne den, så hadde jeg tatt en råsjanse og klippet den helt ned til der greiene begynner å dele seg, og sett. Dør den så dør den, men har du flaks så kan den komme med nye skudd. Gi den et par år. |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronSjugger - hvor mener du da? Kan man klippe den heeeeelt ned til de første delingene tror du? Jeg har et par enorme beist i hagen som kunne hatt godt av en desimering. |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronSmilefjes, det er i hvert fall det faren min har gjort. Helt ned, så langt det går nesten. Jeg tror kanskje ikke jeg hadde klippet den jevnt med bakken nei, men der den begynner å dele seg. Han har som sagt ikke peiling på planter og blomster, og har eliminert alt som heter frukttrær osv, og det funket på den som er lys lilla. Om denne metoden funker på andre sorter vites ikke. |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Beskjæring av rhododendronDen jeg har er lys lilla, jeg tester det jeg. Så er det jo bare å fjerne restene hvis det ikke gikk. |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Innbiller meg at den er av de mest hardføre, så ikke bli forundret om det titter opp igjen til våren |
![]() |
![]() |
|
|