Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Div. spørsmål om maling

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-09, 17:28   #1
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Div. spørsmål om maling

Vi skal male de fleste rommene i rekkehuset vi overtar på mandag. Vegger og karmer i alle rommene som skal males, og vegger, karmer og tak i kjellerstua. De veggene vi skal male har tekstiltapet, sånn der fibrene står litt ut, heter det noe spesielt? Taket som skal males er vel i ubehandlet furu, så vidt jeg vet.

Hvor bør vi begynne å se etter maling? Hvilke farger, hvilke merker og hvilke butikker? Vi vil ha det så enkelt, lyst og nøytralt som mulig, men ikke helt hvite vegger. I stua, kjellerstua og på soverommet vårt vil vi ha en lys, lys gråfarge, og på barnerommene en lys, lys lillafarge. Alle karmer skal være heeeeelt hvite, og jeg tror taket i kjellerstua også bør være det. Mulig at vi maler de andre takene med det samme.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 17:43   #2
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Vet du ikke hvor de selger maling altså?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 17:44   #3
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Vet du ikke hvor de selger maling altså?

Fargehandel, OBS bygg.

Jeg ville oppsøkt en av disse, og fått med meg brosjyrer der det står om hvilken maling en skal bruke på ulike materialer.

Lykke til!

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 18:01   #4
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Tenkte jeg skulle høre litt om deres erfaringer, da vet du.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 18:26   #5
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Er det glassfiber- eller miljøstrie du tenker på?

Jeg ville ha tatt bilder av de aktuelle rommene og tatt dem med til en fargehandel. Ikke type Obs! eller andre upersonlige steder. Min erfaring er at du får mye mer hjelp i en mindre butikk, mange tilbyr seg faktisk å komme hjem til deg og se hva som fungerer best dersom du handler varene der. De vet naturligvis alt om hvilken maling som fungerer best på forskjellige underlag. Blir spennende å se.

  Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 18:29   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Hvis du vil ha konkrete fargetips kan jeg fortelle at jeg har en farge som heter Skumring fra Jotun Lady i stue/kjøkken, gang og et soverom. Det er en lys og veldig delikat gråfarge som jeg er veldig fornøyd med.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 19:06   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Vi har svært gode erfaringer med Livos miljømaling. Og så kan tekstiltapet suge maling noe helt kriminelt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 19:10   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Og så kan tekstiltapet suge maling noe helt kriminelt.

Ja, det vet jeg mange har erfart. Det finnes en slags grunning til tekstiltapet som man kan bruke først - den er billigere enn maling så da blir ikke første strøk så dyrt. Man må mette tapeten skikkelig med denne før man maler.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 19:18   #9
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Jeg handler alt mitt sånt på MaxBo - fordi de er nærmest. Har alltid fått god hjelp der synes jeg. Og polakkene vi har brukt innimellom kjøper utstyret sitt der også har jeg sett.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 19:18   #10
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Jeg jeg Chi, som er en skikkelig hvit hvitfarge, i stue, på kjøkken og div. andre steder, er veldig fornøyd (til lister og sånn tenkte jeg).

Og så har vi Drøm på soverommene, det er en lys lys lillafarge, som farges litt av det som er i rommet
- på Maja sitt rom blir fargen litt mer rosa-aktig, mens
på Leonard sitt blir den litt mer blå. Helt skjønn, så den anbefaler jeg virkelig.

Jeg tror disse to fargene er Jotun sine.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 19:19   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Chi finner du på facebook-bildene mine sikkert (altså stue og kjøkken-bildene).

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 19:23   #12
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Drøm har Frøkna på rommet sitt også, på tre vegger. Den er en veldig fin lillanyanse, ja. Hun har Glamour på fondveggen, og de fungerer veldig godt sammen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 19:31   #13
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Jeg startet en lignende tråd for litt siden, om maling av paneltak. De fleste anbefaler kvistlakk før man maler.

Og så så jeg at Jordan har eget utstyr beregnet på panel; http://www.byggaktuelt.com/content.asp?contentid=56146

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 19:33   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Jeg er veldig glad i den nestenhvite fargen Claro kombinert med helt hvite karmer, lister og tak. Den ser gulaktig ut på fargekartet (Jotun), men er ikke det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:02   #15
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Er det glassfiber- eller miljøstrie du tenker på?

Aner ikke. Det er sånn som alle hadde på 70-/80-tallet, der tekstilfibrene står litt ut, uten mønster.

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg ville ha tatt bilder av de aktuelle rommene og tatt dem med til en fargehandel. Ikke type Obs! eller andre upersonlige steder. Min erfaring er at du får mye mer hjelp i en mindre butikk, mange tilbyr seg faktisk å komme hjem til deg og se hva som fungerer best dersom du handler varene der. De vet naturligvis alt om hvilken maling som fungerer best på forskjellige underlag. Blir spennende å se.

Takk for tips, det høres lurt ut å ta bilder og ta med til en ordentlig sjappe der de ansatte har litt peiling og yrkesstolthet. Det var akkurat det jeg tenkte på da jeg spurte om hvor jeg bør handle. Noen som vet hvor i Oslo jeg kan finne noe sånt?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hvis du vil ha konkrete fargetips kan jeg fortelle at jeg har en farge som heter Skumring fra Jotun Lady i stue/kjøkken, gang og et soverom. Det er en lys og veldig delikat gråfarge som jeg er veldig fornøyd med.

Skumring har jeg sett på, tror det blir den vi bruker i stua og på vårt soverom.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg jeg Chi, som er en skikkelig hvit hvitfarge, i stue, på kjøkken og div. andre steder, er veldig fornøyd (til lister og sånn tenkte jeg).

Og så har vi Drøm på soverommene, det er en lys lys lillafarge, som farges litt av det som er i rommet
- på Maja sitt rom blir fargen litt mer rosa-aktig, mens
på Leonard sitt blir den litt mer blå. Helt skjønn, så den anbefaler jeg virkelig.

Jeg tror disse to fargene er Jotun sine.

Begge er fra Jotun, ja. Har Chi som et av alternativene til karmer og tak, og skal ta en titt på Drøm til jenterommene.
Men bør taket ha samme farge som karmene?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg er veldig glad i den nestenhvite fargen Claro kombinert med helt hvite karmer, lister og tak. Den ser gulaktig ut på fargekartet (Jotun), men er ikke det.

Mm, skeptisk når jeg hører gul. Kommer jo veldig an på belysning og fargene i rommet ellers, og jeg har ikke lyst til å risikere at rommet blir seende innrøkt ut. Men jeg skal ta en titt på den.

Vi får et firma til å gjøre det, vi bare velger farger så ordner de med grunning og alt.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:05   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Jeg er også skeptisk til gul. Jeg hadde aldri valgt den fargen ut fra kartet om jeg ikke hadde sett den malt opp på en liten panelvegg i butikken. Den ser ikke innrøkt ut, jeg lover. Men når jeg leste litt bedre så så jeg at du var ute etter lys lys grå, og da er jo uansett ikke denne fargen tingen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:09   #17
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg er veldig glad i den nestenhvite fargen Claro kombinert med helt hvite karmer, lister og tak. Den ser gulaktig ut på fargekartet (Jotun), men er ikke det.

Den har vi på soverommet, veldig fin.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:13   #18
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg er også skeptisk til gul. Jeg hadde aldri valgt den fargen ut fra kartet om jeg ikke hadde sett den malt opp på en liten panelvegg i butikken. Den ser ikke innrøkt ut, jeg lover. Men når jeg leste litt bedre så så jeg at du var ute etter lys lys grå, og da er jo uansett ikke denne fargen tingen.

Høres bra ut, men ja, jeg har egentlig veldig lyst på litt grått. Hadde vi skullet ha litt mer shabby chic-stil kan jeg tenke meg at den fargen hadde passet perfekt.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:27   #19
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Strietapeten høres ut som noe som kan suge tonnevis med maling.
Skumring er veldig fin, jeg brukte den mye sammen med den mørkere nyansen femtenhundre-n. kanskje det er et alternativ til den lilla?

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 01:01   #20
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Her er litt av stue-/spisestuemøblene, blir bra med lyst grått til dette?





Også har jeg lyst på et av disse trekkene til sofaen:

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)

Sist redigert av Majsa : 07-06-09 kl 01:30.
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no