Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-09, 21:31   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Jeg er tysklærer i videregående, og i går konstaterte jeg at filmhylla til tyskseksjonen var sørgelig lite innholdsrik sammenlignet med de for spansk- og franskseksjonen. Seksjonen har penger, så jeg tenkte å lage ei ønskeliste, men det går tilnærmet aldri tyskspråklige filmer på kino her i byen og jeg har rett og slett ikke mange ideer. Så nå ønsker jeg meg tips fra dere om tyskspråklige filmer som kan passe å vise for elever i alderen 15-18 år, både seriøse og mer lettbeinte.

For ordens skyld: Der bewegte Mann er ikke aktuell. Den viste jeg for en klasse for noen år siden, og jeg hadde rett og slett glemt av scenen med lærhomsen og blondinen som har seg i badekaret etter at han har sniffet brumstmiddel for avlsokser. Både elevene og jeg holdt på å dø da den dukket opp på skjermen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:34   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Good Bye, Lenin? Den likte jeg veldig godt og det er masse tematikk som det må være interessant å diskutere.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:34   #3
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Die Welle.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:35   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Ja! Good bye Lenin! Den var det jeg satt og ikke husket navnet på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:36   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Løp, Lola, løp! (eller noe sånt).

Veldig bra film, som vil ha en meget passende målgruppe på videregående.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:37   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Good bye Lenin har vi; den bruker jeg hvert år. Ellers har vi Der Untergang, Das Leben der Anderen, Im Juli, Fickende Fische, Lola Rennt og en til som jeg ikke husker tittelen på i farta. That's it, tror jeg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:38   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Fillern. Da hadde dere jo allerede den filmen jeg foreslo.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:45   #8
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Der bewegte Mann er en kongefilm og bør ses uansett, mener jeg.

  Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:49   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Da må jeg i så fall forberede elevene ekstremt godt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:49   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Lurer på om Till Schweiger fortsatt er like lekker. Jeg var tross alt noen år yngre sist jeg så den ...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:52   #11
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Vi så Schindlers liste dubbet om til tysk da jeg gikk på vgs. Kan ikke anbefales. Nesten hele klassen sov godt de timene.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:53   #12
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Du kan jo dekke for skjermen de få sekundene og la elevene lure på hva som egentlig skjedde.

:googler Til Schweiger for å se om han har tapt seg:

  Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:54   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Det hørtes jo rimelig meningsløst ut, Kaktus.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:56   #14
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Øh...



Jeg liker ham bedre sånn.

  Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:56   #15
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Das Boot? Jeg har ikke sett den selv, men husbonden er veldig glad i den. Han liker også Stapfelfahrer Klaus, men jeg tviler på at du har lyst til å vise splattere i tysktimen. Jeg erindrer også svakt en film om noen kondomer med tenner og noen andre om morderiske tomater. Men ingen av dem er vel særlig egnede til ditt publikum.

Man har jo alltid Derrick!

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:58   #16
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Du kan jo laste ned noen episoder av Kommisar Rex? De første episodene med Moser er best, da. Da får du samtidig med noe østerriksk, og ikke bare tysk.

  Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:14   #17
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Blir denne for utdatert? Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:21   #18
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Der Undergang - Jeg har ikke sett den, men mannen anbefaler den.
Falskmyntnerne i Sachsenhausen - Den så jeg for ikke lenge siden. Jeg likte den, men vet ikke hvor elevvennlig den er.


Sist redigert av Kaija : 06-06-09 kl 22:32.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:26   #19
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

Der Bewegte Mann var den jeg også skulle foreslå, jeg holdt på å le meg fillete.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:15   #20
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode tyskspråklige filmer? Tips ønskes

En av de beste filmene jeg har sett:

Das Leben der Anderen.

Handler om tida i Øst-Tyskland, kunstnernes kår, overvåkning osv, veldig fin historie (muligens sann??) Tror ikke det var noen grove scener der, men det kan nok ha vært litt sex-greier. Du bør i hvertfall se den selv uansett.

edit: googlet litt, tror ikke den er sann. Men den har i hvertfall vunnet Oscar.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no