Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vil det lukte vondt av en komposthaug?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 09:42   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil det lukte vondt av en komposthaug?

Vi har skråning som er godt egnet som dumpingsted for hageavfall. Planen er å etterhvert få fylt så godt igjen nedi der at vi kan planere ut skråningen og få hele hagen på ett plan.

Nå ligger det altså mengder av hageavfall nedi der. Jeg tenkte å legge over litt jord, og deretter helle over surmelk for å få hageavfallet til å råtne. Er det en god idé, eller risikerer jeg at forråtnelsesprosessen kommer til å forpeste hagen i lang tid fremover? Noen som har erfaring?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:00   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil det lukte vondt av en komposthaug?

Jeg er jo litt mer enn normalt oppdatert på Oslo Renovasjonsetat sine hjemmesider for tiden. Hvis du ikke har noen planer for kvelden kan du jo dra på kurs i hjemmekompostering: http://www.renovasjonsetaten.oslo.ko...8887-8546.html

Gammel 10-06-09, 10:07   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har komposthaug, det lukter ingenting av den. Men jeg har aldri helt surmelk på den heller.

Moren min prøvde å kaste grønnsaksavfall i komposten, men da fikk de rotter.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:09   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal du helle surmelk oppi der?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:13   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Du kan like gjerne tisse oppi komposten. Men nei, jeg tror ikke du vil få noen luktproblemer så lenge det er snakk om hageavfall. Jeg tror heller ikke at hverken surmelk eller urin vil ha noen nevneverdig aksellererende virkning på kaldkompost.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:16   #6
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Surmelk?
Jeg holder på med det samme som deg. Mamma og pappa har gjort det på hytta med stort hell, men det tar sin tid så det gjelder å ha tålmodighet.

Gammel 10-06-09, 11:21   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne surmelken fikk jeg et tips om at skulle hjelpe på tempoet. Men jeg har ikke noen ryggdekning for det altså, det bare hørtes såpass mystisk ut at jeg tenkte det sikkert var smart.

Men ingen lukt altså?

Takk for link, Tjorven. Jeg tror dog ikke jeg skal gå på noe kurs, jeg trenger ikke flere ting å bli hekta på akkurat nå.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 20:21   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Vi har en ganske stor komposthaug med hageavfall.
Type gress,ugress, greiner etc.
Vi gjør ingenting med det. Det bare ligger og godgjør seg.
Naboene her har lignende som vår.
Det lukter ingenting av hverken naboenes eller vår.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.