Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Dikt om spontanabort?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-06, 13:45   #1
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dikt om spontanabort?

Jeg skriver en hovedoppgave om spontanabort og har vært borti flere nydelige dikt som har vært skrevet og lagt ut på nettet. Desverre kan jeg ikke finne noen nå, og lurte derfor på om noen her har et flott dikt jeg kan bruke i forordet i hovedoppgaven?

Et fin maleri som illustrasjon hadde også vært fint.

Takk

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 15:57   #2
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Kanskje du finner noe her?

www.barnetsomikkeble.no

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 16:31   #3
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Eller her:

http://www.etbarnforlite.no/Menysider/dikt1.html

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 21:57   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Nobody Knew You

Nobody knew you
" Sorry about the miscarriage dear, but you couldn't have been very far along."
...existed.

Nobody knew you
" It's not as though you lost an actual person."
...were real

Nobody knew you
" Well it probably wasn't a viable fetus.
It's all for the best."
...were perfect.

Nobody knew you
" You can always have another!"
...were unique.

Nobody knew you
" You already have a beautiful child. Be happy!"
...were loved for yourself.

Nobody knew you
...but us.
And we will always remember
...You.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 22:26   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Nå skal jeg ikke tulle med tråden din, men av nysgjerrighet lurer jeg på hva du skriver om? Hvordan skrive hovedoppgave om spontanabort, mener jeg? (Som du kanskje skjønner har jeg (trippel-)erfaring på området.)

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 18:02   #6
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Nå skal jeg ikke tulle med tråden din, men av nysgjerrighet lurer jeg på hva du skriver om? Hvordan skrive hovedoppgave om spontanabort, mener jeg? (Som du kanskje skjønner har jeg (trippel-)erfaring på området.)

Jeg har en foreløbig problemstilling: Hvordan kan en sykepleier fremme mestring hos en pasient som har spontanabortert?

Jeg tenker da på å prøve å finne ut hvilken måte sykepleieren kan hjelpe pasienten som har spontanabortert, slik at hun kan mestre den traumatiske opplevelsen, sorgen og tapsfølelsen.

Høres det greit ut, synes du som (desverre) har erfaring med området?

Tar gjerne mot tips hvis du har.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 20:58   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Jeg har engang lest et sted at kvinner kommuniserer med å dele hemmeligheter med hverandre. Det som gjorde aller mest inntrykk på meg da jeg våknet opp på GYN etter utskrapning var nettopp sykepleieren som fortalte at hun hadde opplevd det samme (spontanabort etter barn nr 1).

Jeg syns det er en veldig viktig problemstilling du skriver om.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 21:58   #8
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Jeg synes dette bildet kan passe

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 22:11   #9
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Tusen takk Tove. Ja, det maleriet kan brukes. Skjønner bare ikke hvor dere finner alt jeg.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 22:14   #10
kunstnerspiren
Til tider frustrert...
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 398
kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nobody Knew You

Nobody knew you
" Sorry about the miscarriage dear, but you couldn't have been very far along."
...existed.

Nobody knew you
" It's not as though you lost an actual person."
...were real

Nobody knew you
" Well it probably wasn't a viable fetus.
It's all for the best."
...were perfect.

Nobody knew you
" You can always have another!"
...were unique.

Nobody knew you
" You already have a beautiful child. Be happy!"
...were loved for yourself.

Nobody knew you
...but us.
And we will always remember
...You.

For et nydelig dikt! Har også erfaring...

__________________
kunstnerspiren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 22:26   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Tusen takk Tove. Ja, det maleriet kan brukes. Skjønner bare ikke hvor dere finner alt jeg.

Googling anbefales ikke.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 23:37   #12
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Så flott at du skriver om dette.

Jeg spontanaborterte to ganger da vi prøvde å få nr.3.
Det var i uke 8 og 16. Jeg måtte ha utskraping begge gangene.

Jeg tror ikke mange skjønner at dette var vondt og det tok tid. Til og med mannen min levde liksom videre som om ingenting hadde skjedd. Vi snakket ikke om det. Helsepersonellet snakket overhodet ikke om det. Der var det bare å skrape ut det som var igjen, våkne av narkosen og komme seg hjem, begge gangene. Man lager tabuer ved å behandle en på den måten.

Det er viktig å få forståelse for at man sørger. Selvfølgelig ikke slik som ved en dødfødsel, men likevel. Det er et tap, åkkesom.

Min spontanabort i uke 16 var voldsom og alt skjedde hjemme. Den dag i dag kan jeg sitte på do og gjenoppleve det som skjedde. Ikke minst redselen for at et foster skulle ramle ut. Noe det gjorde.... Jeg ringte sykehuset før jeg fosteret kom ut, men de var ikke interessert. Jeg skulle vente og se. Jeg sa jeg hadde rier, men jeg måtte bare vente å se.... Følte at det ikke var viktig.

Min bror ble pappa samtidig som jeg skulle hatt min baby. Det minnet meg om de vi mistet. Heldigvis ble jeg gravid etter over et år (fra spontanaborten). Dette svangerskapet startet med blødninger. Heldigvis var det morkaka som lå for lavt. Vi fikk ei flott jente som har vært en skikkelig gledesstråle i vårt liv. Etter vi fikk henne så har jeg klart å legge spontanabortene mer fra meg, men innimellom tenker jeg at jeg skulle hatt en 3. klassing nå. MEN vi har en superduper 1. klassing.

Hmm..... mulig jeg sletter dette. Jeg har aldri snakket noe særlig om dette... Lar det stå litt. Kanskje noen tanker til deg Huldra og oppgaven.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 09:34   #13
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Googling anbefales ikke.

Har desverre prøvd :kvalm:

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 09:46   #14
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Jessica: ja, jeg har lest endel bøker nå, og det er jammen ikke lite en kvinne som spontanaborterer har måttet tåle opp gjennom tidene. Jeg sitter og gråter over alle skjebnene som det står så levende skildra om i bøkene.

Var i praksis på Gynekologisk avdeling, og da møtte jeg på et par kvinner som hadde fått utført utskraping pga spontanabort. Dette var veldig vanskelig for meg som student å takle faktisk, fordi jeg selv ville vært helt knust, hadde dette skjedd meg. Jeg satte meg så inn i følelsene deres at jeg ble uvel og skygga rommet og ante ikke hva jeg skulle si når jeg måtte inn dit. Dette er ikke riktig sykepleie, og nå som jeg har mer erfaring hadde jeg ikke gjort det samme i dag!
Dette er bakgrunnen min for oppgaven, jeg vil lære mer om både spontanabort og hvordan man kan hjelpe en kvinne til å mestre den traumatiske opplevelsen som det faktisk er. Endel kvinner får Post Traumatisk Stress Syndrom, og så får de ikke hjelp til å takle det.. det er helt feil.
Det finnes forsvinnende lite ny forsking på dette i Norge i dag, mens det i utlandet er forsket endel på dette.

Takk for at du delte erfaringene dine med meg

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 21:40   #15
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Det er ett veldig viktig tema du tar opp.
Jeg har selv opplevd dette 2 ganger, og det har vært tøft, skremmende og forferdelig trist. Det jeg opplevde var at mange delte sine opplevelser med meg når jeg var åpen rundt dette, og at dette ofte er ett ikke-tema for mange, inkl. helsepersonell.
Tror ikke det er så lett å takle dette for andre, ingen klarer å føle smerten din, ingen andre opplever det på kroppen sin enn deg.
Å lære opp helsepersonel mer i dette burde absolutt være på sin plass.

Hadde jeg hatt mulighet idag så skulle jeg så gjerne jobbet på gyn, om jeg kunne vært til hjelp for andre i denne situasjonen.

"desverre, her er det ikke noe liv" er de værste ordene man kan høre.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:20   #16
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dikt om spontanabort?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Det er ett veldig viktig tema du tar opp.
Jeg har selv opplevd dette 2 ganger, og det har vært tøft, skremmende og forferdelig trist. Det jeg opplevde var at mange delte sine opplevelser med meg når jeg var åpen rundt dette, og at dette ofte er ett ikke-tema for mange, inkl. helsepersonell.
Tror ikke det er så lett å takle dette for andre, ingen klarer å føle smerten din, ingen andre opplever det på kroppen sin enn deg.
Å lære opp helsepersonel mer i dette burde absolutt være på sin plass.

Hadde jeg hatt mulighet idag så skulle jeg så gjerne jobbet på gyn, om jeg kunne vært til hjelp for andre i denne situasjonen.

"desverre, her er det ikke noe liv" er de værste ordene man kan høre.

Det er dessverre et tabu. Jeg tror ikke de rundt meg forsto hvor tøft det var. Hele spontanaborten var traumatisk i seg selv siste gang. Jeg var alene, veldig alene.... Etterpå gikk verden videre. Magen var borte og ingen sa noe. Jeg følte at min sorg var en bagatell. Det er jo verre å miste et fullbårent barn. Jeg hadde ikke holdt noe barn i mine armer. En sorg er det uansett..... Det er selvfølgelig forferdelig når man mister et fullbårent barn eller må føde et dødt barn, men man må samtidig ha forståelsen for at spontanaborter før 20. uke også er en sorg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no