Hva slags livsstil har du?
Ansporet av tråden om hvor gammel man regner med å bli spør jeg, hva slags livsstil har du? Mange regner med at man skal bli gammel ut fra den livvstilen man har i dag.
Gjorde jeg også. Jeg trimmer moderat, det vil si jeg har en veldig aktiv jobb, jeg er på farten det meste av dagen sammen med de minste i barnehagen. Jeg spiser sunt mener jeg selv, med grovt brød, leverpostei, skinke, ost, makrell i tomat og noen ganger (en gang i måneden kanskje) spiser jeg litt hapå på. Jeg spiser lite sjokolade. Kanskje en liten sjokolade en gang i måneden. Jeg spiser kaker en gang i måneden kanskje to på kafe sammen med en vennine. Jeg har et veldig lavt alkoholforbruk, og røyker 3-4 sigaretter pr dag, noen ganger mindre. (med null røyk i lange perioder).
Innimellom trener jeg mer aktivt i tillegg til jobben med rask gange fra 1/2 -2 timer pr dag. Så, jeg trodde jeg levde et relativt sunt liv. Og slik har jeg i hvertfall hatt det de siste 15 årene.
Og hva får jeg, jo høyt blodtrykk (varsel om hjerte og kar-sykdommer) og høyt blodsukker (mulig diabetes). Hurra.
|