|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Så nylig den svenske filmen der en nybakt pappa møter en nybakt mamma, og så går det slik som det av og til gjør da, med halmen og masse dillemma. Klassisk klisjé da, men er det et poeng? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Barselgruppene drives jo på eget initiativ fordi personer har god kjemi og kommer over ens. (Om man ser bort i fra kontroller ol da). Jeg kan ikke tenke meg at det skal ha noe med kjønn å gjøre om pappa ikke får innpass den ene måneden han har permisjon (som oftest). |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Jeg prater som oftest like godt med menn som kvinner, og jeg orket ikke min helkvinnelige barselgruppe for det ble bare babyprat. Heldigvis hadde jeg både kvinnelige og mannlige venner i foreldrepermisjon istedet.
|
|
|
#4 |
|
Live and let live
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Jeg har aldri vært med i noen barselgruppe. Men begge deler hadde vært greit for meg.
|
|
|
#5 |
|
Søt og rar
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Hvis mannen har lyst til å prate baby-dilldall, så
|
|
|
#6 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?
Jeg får presisere at baby-dilldall går mer på det daglige med ungen da, omsorg og stell som begge kan tilby. Amming og lemlestede kjønnsorganer hører ikke med til det |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Jeg foretrekker å prate baby-dilldall med mennesker jeg ikke har særlig kjemi med. Spiller ingen rolle om det er kvinner eller menn jeg snakker med. Det finnes tonnevis av babytema man kan gripe fatt i all den tid man er samlet i munter gjeng. Veldig nyttig hvis man misliker pinlige stillheter. Man går gjerne raskt tom for "hva jobber du med" og "er du herfra?"-spørsmål, så da er det greit å ha babyen som fokus for å få tiden til å gå, (man trenger naturligvis ikke snakke om avføringskonsistens, kåmm ån, det er da mye mer til babyer enn driten som kommer ut) hvis, naturligvis, praten ikke går av seg selv når man svarer at man er fra Kløfta og kjører lagertruck. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Vil du ikke høre på hva opplyste fedre har å si om saken? Vi har delt permisjonen 50/50, og jeg har fast hjemmedag på mandager, som er den ukedagen helsestasjonen arrangerer kombinert kontroll og felles barseltreff. Jeg liker ikke opplegget, og kan ikke beskyldes for å bidra aktivt i gruppen. Det gjør egentlig ikke kvinnene i gruppen heller, men om det er min skyld eller at de har samme holdning som meg er vanskelig å si. Spiser de, sover de, bæsjer de? Check, check, check! Hva mer er det egentlig å snakke om? |
|
|
|
#9 |
|
![]() ![]() ![]() |
Jo, for all del! Er du mann? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?På barselgruppa med storesøster, var det ofte at pappaene møtte opp i stedet for mammaene, så fikk barna leke sammen. Var veldig trivelig. Det beste av alt var at vi damer plutselig snakket om andre ting enn fødsel og svangerskap, og det var ganske så deilig
|
|
|
#11 |
|
Glad
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Barselgruppen min på helsestasjonen har bestått av fire par, der jeg var den eneste som ikke hadde med meg mann. Den ene mannen som har dukket opp på alle møtene sammen med sin samboer har stått for det meste av babypratet. Vi andre har egentlig ikke sluppet så mye til orde.
|
|
|
#12 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hehe
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Jeg får neller av standard barselsgruppesvada, og har droppet ut etter en gang pr. stk. (IRL-grupper, that is.) Noen som kan snakke om noe annet enn fødsler hadde vært stas. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?I Åpen Barnehage og på Babysangen var det ofte pappaer. Koselig det! Men i barselgruppa på HS da babyene var nyfødte syns jeg det var best med kun mammaer.. Ble endel prat om fødsel, amming og slike ting pappaer ikke trenger å høre på... greit å få tips om "flaue" ting som renselsen og annet uten å måtte ha en pappa der..
|
|
|
#16 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
DET er en stor løgn... Barseldamer har tonnevis med temaer å skravle om altså.
|
|
|
#17 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Jeg har egentlig alltid kommunisert best med menn. Men akkurat i barseltiden (den aller første tiden, that is) har jeg faktisk foretrukket utelukkende kvinnelig selskap i barselgruppen (har bare vært med i én av tre). Det har vel å gjøre med den innforståttheten rundt hva selve svangerskapet og fødselen innebærer.
|
|
|
#18 |
|
Glad
|
Det ble lite renselsesprat for å si det sånn.
|
|
|
#19 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Jeg er ikke så glad i helsestasjonens barselsgrupper. For meg er det som Nebbia påpeker - check, check, check. SÅ lenge man følger retningslinjene fra staten så er det stjerne i boka og lykkelig helsesøster.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Søren også, der ble jeg tatt på fersken i å fabrikere historier. Dette vet du sikkert alt om fordi du er med i samme barselgruppe? Jeg tipper du er den sure moren som sitter og skuler olmt på meg gjennom hele møtet - åpenbart med et sprekkeferdig hjerte, men du tør ikke ta til orde fordi jeg er med. |
|
![]() |
|
|