Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvorfor skiller sjokoladeglasuren min alltid seg?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-09, 12:22   #1
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Hvorfor skiller sjokoladeglasuren min alltid seg?

...slik at det tørre blir klompete og smøret liksom "legger seg litt oppå" etter jeg har hatt det på kaken? Kan det ha noe med at jeg bruker hele 250 g smør til en pakke melis, altså alt for mye smør? (det er supergod, men irriterende vanskelig å lage)

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 12:24   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skiller sjokoladeglasuren min alltid seg?

Jeg lager den glasuren som står på Bakakakao-pakken og den har samme mengde 250 g smør og 5 dl melis. Den skiller seg ikke, og smaker kjempegodt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 12:26   #3
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Rabarbra er litt kul
Standard

Er det sant? Er smøret helt kaldt når du blander det inn da eller?

Gammel 24-06-09, 12:27   #4
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Eg ville prøvd å redusere smørmengda litt. Glasuren eg lagar inneheld 5 dl melis og 150 g smør, og eg tek alltid litt mindre smør enn det som står i oppskrifta. Dersom eg brukar den mengda som det står, får eg alltid eit belegg av fett på toppen av den stivna glasuren. Glasuren "min" inneheld også litt kaffi, så eg har heller i litt ekstra kaffi for å få passe smørjekonsistens på glasuren.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 12:29   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alt i en kjele og smelter og blander det på middels varme, det må ikke koke.

minibolle mai 2012
Gammel 24-06-09, 12:34   #6
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Rabarbra er litt kul
Standard

Jeg bruker kaffe i Deilig! Men har ikke prøvd å varme det opp i kjele. Får prøve det neste gang. Blir gal av å røre i glasuren min i "timesvis" for at den skal bli bra.....

Gammel 24-06-09, 12:43   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Tror det kan være trikset ja. Glasuren min blir alltid perfekt.

minibolle mai 2012
Gammel 24-06-09, 12:59   #8
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Rabarbra er litt kul
Standard

Takk for tips!

Gammel 24-06-09, 13:06   #9
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Tror trikset er at smøret ikke må koke, bare smelte på lav varme.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 14:36   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke smelt smøret, bare la det mykne i romtemperatur.

Gammel 24-06-09, 20:54   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

rør i et egg for glatt, fin glasur.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 20:58   #12
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Lag glasuren og pisk inn ett helt egg, så skiller den seg ikke men blir helt jevn.

Gammel 24-06-09, 22:23   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg smelter alltid smøret i mikroen, blander i melisen og kakao i hurtigmikseren og når det akkurat begynner å bli tørt sper jeg på med bittelitt kokende vann fra vannkokeren. Samt 2-3 dråper romessens. Den blir helt perfekt, superglatt og sprer seg utover av seg selv nærmest. Jeg pleier bare å helle den oppå kaka i en tynn stråle i sikksakk mønster så ender det opp som et glatt lokk. Skal du ha noe pynt oppå må du ha det på med en gang, for den stivner ganske fort!

Sist redigert av Mirasol : 25-06-09 kl 00:35. Årsak: Glemte jo hovedingrediensen kakao. :himle:
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 23:09   #14
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg smelter alltid smøret men lar det avkjøles til romtemperatur før jeg blander i resten. Ellers skiller det seg.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 23:09   #15
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Melis, kakao, vaniljesukker i bolle. Ha over smelta smør (i mikro) og noen ss kaffe. Alltid perfekt, glatt og kjempegod.

Gammel 26-06-09, 12:25   #16
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Rabarbra er litt kul
Standard

Oi! Mange flotte tips! Nå KAN det ikke gå galt neste gang

Gammel 26-06-09, 12:28   #17
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

¨ha ett egg i etter at glasuren er laget. Det reparerer alltid glasuren!!

Gammel 26-06-09, 12:37   #18
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ta i litt kaldt vann dersom den skiller seg, det pleier å gjøre susen.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.