Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lage noe godt av aubergine?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-09, 10:31   #1
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Lage noe godt av aubergine?

Den lokale vesle Coop'en er en tragedie for tiden, med ødelagte frysere, manko på det meste, rot og gris. MEN - de hadde de mest fantastiske auberginer der. Store, lilla, svulmende, blanke. Måtte stå lenge og holde i den og beundre den. Men jeg har jo ikke snøring på å tilberede noe av en sånn sak, derfor kjøpte jeg den (foreløpig) ikke.

Noen tips?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 10:32   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage noe godt av aubergine?

Mousakka er jo himmelsk da.....

Da går det med ca 2 stykk. - Forøvrig er ikke aubergin særlig svulmende og deilige som tilberede. De taper seg virkelig av varmen.

Aubergine og paprikadip er kjempegodt også...Men det er vel mer tilbehør (f.eks til grillmat eller tapas)

Gammel 01-07-09, 10:33   #3
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Tar gjerne link til en brukbar oppskrift!

Jeg vet at de krymper, men jeg kunne tenke meg å ha den på benken et par dager, bare for å beundre.

Gammel 01-07-09, 12:06   #4
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Aubergine er kjempegodt på grillen. Skjær den i skiver på 1,5 cm, sånn ca. La den ligge en liten stund med salt på tørkepapir. Aubergine smaker gjerne litt bittert hvis du ikke gjør dette.
Deretter griller du skivene slik at de får litt grillstriper og blir lett farget. Underveis i grillingen kan du også pensle de litt med marinade.

Kjempedeilig grilltilbehør sammen med grillet paprika, guacamole, sprøstekte potetbåter osv.

Gammel 01-07-09, 12:08   #5
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Du kan lage en sommervennlig lasagne med å bruke grillede auberginer i stedet for lasagneplater. Veldig godt!

Gammel 01-07-09, 12:15   #6
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva med gratinert aubergine med couscous?

Gammel 01-07-09, 17:13   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mousakka.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 18:46   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ved siden av det som allerede er nevnt i tråden så kan auberginer brukes i en slags pytt i panne, sammen med poteter og bacon. Pass på å skjære både poteter og aubergine i like store firkanter.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 19:51   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg putter aubergine i wok, i lasagne eller annen pasta med tomatsaus og sammen med squash, sopp, kyllingfilet, matfløte og rød pesto i form i ovnen (bulghur som tilbehør).

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 20:36   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker endel aubergine, og har aldri giddet det der saltstyret. Jeg bare bruker de som de er, og har aldri merket noen usmak.

Gammel 01-07-09, 20:42   #11
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Salting? Er det noe spesielt med auberginer?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 20:53   #12
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Standard

Jeg er glad i litt tyggemotstand - men så er jeg også glad i å la ting ligge på benken mens jeg kan ta en pause med kompjutar'n, så salting skal jeg nok ha tålmodighet til.

Noen som vil dele en super moussaka-oppskrift? Jeg har aldri smakt det og aner igrunn ikke hva det er (noe lasagneaktig?).

Gammel 01-07-09, 20:54   #13
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Aubergine er nydelig! Fylte auberginer med kjøttsaus og ost er fantastisk godt.

Her tar jeg også gjerne i mot en detaljert oppskrift!

Gammel 01-07-09, 21:01   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Noen som vil dele en super moussaka-oppskrift? Jeg har aldri smakt det og aner igrunn ikke hva det er (noe lasagneaktig?).

Mousakka!
1-2 aubergine deles i skiver og saltes på hver side. Legges slik i 20 min. (+/-) Jeg pleier å skrelle auberginene, for skallet er litt seigt, men det går utmerket uten å gjøre det.

Kjøttsaus:
Kjøttsaus:
1 stor løk,hakket
2 fedd hvitløk, hakket
Melange margarin
500 g kjøttdeig/karbonadedeig/lammekjøttdeig
3 tomater hakket (evt hakkede tomater i hermetikk - jeg pleier å ta en halv boks +)
3 ss tomatpure
2 ts oregano
2 ts kanel
1 ts salt
½ ts pepper

Potetmos
Lag potetmos på vanlig vis (altså, poteter, smør, melk + 2 fedd hvitløk som du bare kan koke inn med poteten og mose som normalt) - tilsett en kopp parmesanost.

Ost på toppen.

- Del og salt auberginen
- lag kjøttsausen + sett over potetene til potetmos
- Auberginene skylles og tørkes av og stekes gylden i smør. - Legges nederst i ildfast form
- legg kjøttsausen over og topp det hele med et godt lag potetmos - ost på toppen.

Stekes 180 grader, ca 45 min

Serveres meg gresk salat og godt brød. (foccaccia funker godt)

Gammel 01-07-09, 21:05   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker sånn auberginemos, Baba Ganoush, som du lager ved å prikke hull i auberginene, bake de i ovnen og blande med godsaker.

3 store eller 4 små auberginer
4 pressede fedd hvitløk
1 1/2 dl tahini
saft av 3 sitroner
1 ts malt spisskummen
(1 cm reven ingerfærrot hvis du liker det)
sorte oliven til pynt
salt
Grill auberginene i ca 20 minutter (snu dem flere ganger underveis) til skinnet har luftbobler over det hele. Legg dem i et kjøkkenhåndkle i ca 10 minutter. Fjern skinnet og press ut saften av auberginene. Mos dem i kjøkkenmaskin sammen med saften fra sitronene og krydderene. Smak til og hell over i et fat og pynt med oliven.

Gammel 01-07-09, 21:07   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er mye godt:

http://krydder.org/tag/aubergine/

Gammel 01-07-09, 21:09   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nigellas Involtini har jeg også laget en gang. Det var kjempegodt!

http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/516273

Gammel 01-07-09, 21:09   #18
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Oh! Prøv denne:

Skjer auberginen i 1 cm tykke skiver på langs. Salte så lenge du gidder. Stek dem i to minutter på grillen (eller under grillelementene på ovnen hvis du skal lage i stand en stund i forveien).Nå er de så myke at de kan rulles. Ta de av grillen/ut av ovnen. Legg 1 cm tykk tomatskive og litt tynnere bit med fetaost på aubergineskiven. Salt og pepre. Rull skiven rundt fyllet og fest md en cocktailpinne. Pensle med matolje. Legg på grillen til den blir skikkelig godt stekt på utsiden. 15 minutter, tenker jeg. Det er himla godt. Passer til all grillmat.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 21:13   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Potetmos på moussaka har jeg aldri smakt Bauche. Er det godt altså? Jeg bruker å lage tykk parmesanostesaus med egg på toppen. I kjøttsausen må jeg ha spisskummen og ørlite kanel.

Jeg liker best med potetmos, men det er veldig godt med ostesaus - og kanskje det som oftest står i oppskrifter, tror jeg. (forøvrig så er jo det også mer lavkarbo for de som bryr seg om slikt.

Gammel 01-07-09, 21:13   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Åååh auberginemos er nydelig!

Ingen meze uten baba ganoush!

Å, jeg savner Habibi!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.