|
|||||||
| HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?Nå er jeg småsvett, og tenker på alle data jeg kanskje har mistet... |
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?For å si det slik; Klikkingen er gjerne et veeeeldig dårlig tegn for om det finnes en lett måte å få data ut i fra den. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?Jeg har skrudd den ut av boksen, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle få den inn i den stasjonære. Må jeg skru av kabinettet? Og den kan kobles til med ide eller s-ata - hva er best? Eller enklest? |
|
|
|
#4 |
|
Sv: HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?Om man skal bruke IDE eller SATA til å koble den inn i den stasjonær er avhengig av harddisken - er det en SATA eller en IDE (PATA) harddisk? Dette ser man på kontaktene på harddisken: |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?Vår lagde sånn lyd og vi bare skiftet vifta i den så funket den neste bedre en før
|
|
|
|
#6 |
|
Sv: HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?Ja, men her får hun heller ikke kontakt med disken, noe som antyder at det er mer enn eventuell vifte i kabinett som er gåent. De fleste eksterne disker har heller ikke vifte eller vil fungere videre selv om den omså har stoppet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Sv: HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?
Vår døde helt pga at vifta sluttet å fungere for at disken ikke skulle bli øddelagt, sånn er det man mange av diskene. At blir det feil så slutter de å funke, for at de ikke skal bli helt øddelagte, uansett om det er vifte i eller ikke
|
|
|
|
#8 |
|
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
Harddisker slår seg av ved overoppheting ja.
|
|
|
|
#9 |
|
Glad
|
Sv: HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?Vår klikket en gang, der inne lå eneste videoen av nyfødtsnuppa vår som jeg ikke fikk se pga ks. Heldigvis hadde vi en svært datakyndig nabo som klarte å fikse mesteparten av filene. Håper dere får reddet dataene!
|
|
|
#10 |
|
Harddisker vil normalt sett ikke slå seg av ved overoppheting. Da må det være produsenten av løsningen har lagt funksjonalitet i kabinettet som evt. overvåker temperatur eller overvåker viften i diskkabinettet, og om man her får får høy temperatur eller for lav viftehastighet, så slår den seg av. Jeg tror imidlertid det må være svært få som har slik funksjonalitet - jeg har ikke sett noen som har annonsert det eller fortalt om det... |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Når man begynner å få "klikk"-lydene er det som regel svært kompliserte gjennopprettingsprosedyrer, der harddisken fysisk må åpnes som regel. Vi snakker da raskt om minst et par tusen for selve diagnosen for å få gitt et prisoverslag for hva gjennoppretting kan koste. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: HJELP - Ekstern HD - tatt kvelden?Ikke bruk Windows Disk Recovery og tilsvarende programmer. Det er noen få som faktisk virker, de andre gjør vondt verre. SpinRite (www.spinrite.com) er det overlegent beste av alle, men det koster 89 dollar hvis man ikke vil rote seg ut på torrents.
|
![]() |
|
|