Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det smokktvang?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-09, 01:37   #1
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Er det smokktvang?

Min baby tar ikke smokk. Og dette plager ikke meg, men tydeligvis veldig mange andre. Bruker han ikke sutte? hva? har du prøvd?
Hvor er smokken hannes? Hva? har du prøvd å tvinge han? er komentarer jeg får. det er overaskende mange som sier at de har tving i barna deres smokk. å jeg må bare gjøre det samme. Bare tving den i han.
Moren til min veninna sa endatil "stakkar, bruker han ikke smokk, jeg tvingte mine." hun nesten bant smokken fast så de ikke sku spytte den ut. Hun mente det var jo en av de få trøstene de hadde..

Hvorfor skal absolut barna bruke smokk? trodde virkelig det skulle være en bra ting at babyen min ikke vil ha den.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 01:42   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Så lenge babyen ikke begynner med tommelen. Det er veldig søtt når de er babyer, men veldig vanskelig å bli kvitt. Vi har en fireåring som totter og det er ikke noe særlig. Jeg har også en elev i på 10 år som totter i timene. Det er enda mindre sjarmerende.

Min konklusjon er heller smokk enn tott. Men minsten nekta smokk. Hadde jeg tenkt over hvor vanskelig det skulle bli hadde jeg gjort en større innsats da han først puttet totten i munnen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 01:49   #3
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Så lenge babyen ikke begynner med tommelen. Det er veldig søtt når de er babyer, men veldig vanskelig å bli kvitt. Vi har en fireåring som totter og det er ikke noe særlig. Jeg har også en elev i på 10 år som totter i timene. Det er enda mindre sjarmerende.

Min konklusjon er heller smokk enn tott. Men minsten nekta smokk. Hadde jeg tenkt over hvor vanskelig det skulle bli hadde jeg gjort en større innsats da han først puttet totten i munnen.

oida, han har små tenderser til fingespising. han suger ikke på fingrene, men tygger av å til. Skulle ønske han tokk smokken noen ganger. Men jeg skjønner ikke hvordan man tvinger smokken på babyen..?
vist det blir sutting på totten må jeg vel tvinge litt..

Tokk ditt barn flaske selv om han ikke tokk smokken?

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 01:58   #4
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Han tok ikke flaske før han var ganske stor (rundt 6 mnd), men vi prøvde ikke så hardt heller. Han var stort sett i nærheten av meg. Vi ga aldri morsmelk på flaske, bare mme. Ammet ham til han var en del over året.

At de spiser på hendene er helt normalt, men om han begynner å få den klassiske tommelen i munnen ville jeg gjort noe. Hva vet jeg ikke, men kanskje vært litt mer standhaftig med smokkeprøvingen (det er bare det at det er så utrolig nydelig med små babyer som totter).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 02:01   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Lille tottet fra hun var bitteliten, så jeg prøvde alle smokketyper som fantes på markedet, og prøvde litt hver dag. Til slutt tok hun da smokken fremfor totten, heldigvis.

Gammel 12-07-09, 02:07   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av mine har tatt smokk, og ja jeg har virkelig, virkelig prøvd. Begge to bruker tommel/fingre, desverre. Eldste bruker tommelen, men hun når hun skal sove eller sitter og ser på tv, ikke når hun er ute blandt folk. Minsten suger på ring- og langfingeren. Men jeg ser ikke hva jeg kunne ha gjort for å få dem til å bruke smokk, annet enn det jeg allerede har gjort. Noen vil, andre vil ikke, sånn er det bare.

Gammel 12-07-09, 07:22   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Min yngste ville aldri ha smokk. Hun begynte med tommel da hun var et par mnd. Alle okket og stønnet. Ånei, bruker hun tommel bla bla bla.
Smokk var ikke for henne! Jeg fant ut at tommel har diverse fordeler fremfor smokk. HUn begynte å sove natten rundt da hun var 3 mnd.
Med tommel slipper man at de går rundt med den i munnen HELE tidne, for de må jo bruke hånden. Men man har jo aspektet med vanskelig å avvenne.

Da hun var 8 mnd kuttet hun ut hele tommelen av seg selv, så det var en kort karriere.

Jeg hadde prøvd å introdusere en koseklut f.eks jeg. Det kan vel være vel så god trøst og kos. Smokk er vanskelig å avvenne med, stress å huske på/rengjøre og dyre i innkjøp hvis man må ha hundrevis.

Eldste min klarte jeg å tilvenne smokk da han var 3 mnd, han hadde veldig behov for den. (hang på puppen/ville ikke sove alene) Men hvis du ikke merker at ungen trenger det, hadde jeg ikke prøvd å tilvenne.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 07:33   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Etter å ha fått storesøster som tok smokken med en gang, fant jeg ut at jeg var veldig glad i smokk, og syntes den hadde så mange fordeler at jeg selvsagt ville få minsten til å bruke smokk også. Han var ikke interessert i det, så jeg brukte en del dager der jeg puttet smokk i munnen på han i tide og utide. Til slutt så begynte han å ta den (først i halvsøvne, så også ellers) og etter kort tid ble han regelrett avhengig.

Begge mine har brukt MYE smokk, antakelig fordi jeg var veldig lite streng med smokkebruk. De har egentlig hatt smokk i munn kontinuerlig frem til 2,5 års alderen. I denne alderen ble begge avvent, og det gikk helt smertefritt det også- ingen gråt og tenners gnissel- smokken ble gitt til smokketrollet i bytte med noe som de virkelig ønsket seg, og så var de ferdige med smokketiden.

Hva jeg egentlig prøvde å si? Jeg vet ikke, men det er en hyllest til smokken i hvert fall.

Jeg synes smokken er så genialt å ha i enkelte sammenhenger (i tillegg til at jeg er redd for "tottebarn" også) at jeg virkelig ville prøvd å få ungene å ta dem om jeg var deg. Det kommer situasjoner der de trenger trøst der man kanksje ikke har tid å trøste så mye, og da er smokken gull verdt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 08:37   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Det beste er selvsagt å bruke verken smokk eller tommel men kanskje en koseklut. Min eldste likte ikke smokk, jeg gadd ikke lære henne og istedet stappet hun halve kosekluten i munnen da hun skulle sove da hun var 5-12 mnd gammel... Så oppdaget hun en smokk da hun var 12 mnd, tilfeldigvis, og siden har hun elsket den. Akkurat det kunne hun kanskje ha latt være, når hun var såpass stor. Men ellers synes jeg smokk er genial ting som har reddet mange situasjoner og gjort det myyye lettere å sovne for vår yngste. Men mange babyer skjønner ikke hvordan smokken skal brukes i starten. Med mine skvatt den bare ut igjen de første ukene vi prøvde. Jeg ville ikke sagt at man bør tvinge barna til å ha smokk, men at man må lære dem til å bruke den. Ja man MÅ jo selvsagt ikke da. Uansett er det greit å begrense smokkebruken til kun sovetid.

Gammel 12-07-09, 08:41   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Hilda, det skal du ikke bry deg om at de sier. Kløver nekta smokk, vi prøvde jevnlig i 4 mnd, men det var for vår egen skyld. Hun var klistret til puppen, og jeg håpet det ville gi meg litt mer frihet. Hassel (yngstemann), derimot, ble servert smokk allerede på nyfødtintensiven , så det var ikke noe problem å få ham til å ta den. Det er praktisk med smokk i situasjoner hvor man ikke kan trøste med pupp eller kos, f.eks. i bilen. Og det er praktisk når de skal sove om kvelden, og om dagen. Men jeg gruer meg jo til han skal vennes av med den.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 08:53   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine bruker/brukte smokk, og fikk det introdusert veldig tidlig. Jeg synes det er helt greit, og har derfor aldri følt noe press om det. Med snuppa var jeg nødt. Hun brukte meg som smokk fra hun var noen timer gammel. Jeg hadde store blødende sår på begge brystvortene, og jeg måtte la det få gro littegrann. Derfor ble det introdusert under mild tvang.

Min mor er sånn som etterlyser smokker hos små barn. Jeg brukte ikke smokk som baby, men lillebroren min gjorde det. Jeg tror hun fant ut at det var mer praktisk med smokkunge, og mener det som et godt råd.

Gammel 12-07-09, 09:01   #12
Albertine
Passiv

Standard

Ingen av mine tre har brukt smokk, men to har brukt fingre istedet. Åh, som jeg ønsker at de tok smokken da de var baby!

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:17   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blås i hva folk sier. Tvinge bayen til å ta smokk?! Jeg har fire barn som ikke har brukt smokk i det hele tatt, de var ikke interessert selv om vi prøvde litt forsiktig da de var ganske nyfødte. Minstemann brukte smokk de to første månedene, da ville han ikke ha den mer. Jeg fortsår ærlig talt ikke dette voldsomme ønsket om at de skal ha smokk i munnen hele tiden. Så nettopp en jente som ikke var mye yngre enn min førsteklassing som gikk med smokk i munnen midt i byen. Har også sett tre-fireåringer som det nesten ikke går an å snakke med på grunn av at de har en plastdings konstant stappet i snakketøyet. Charming. Det går faktisk an at babyer er helt fornøyd og lar seg trøste og roe uten smokk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:34   #14
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Ingen av mine har brukt smokk og har heller ikke suttet på fingrene. De fikk en t-skjorte som luktet av meg i senga og gned den i ansiktet i stedenfor.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:36   #15
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Trondheim
tormu har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vår førstefødte tok ikke smokk. Han sov mye bedre enn søstra hans som bruker smokk. Hun kan våkne på natta når smokken har ramla ut. Vår helsesøster sier at om man greier seg uten smokk, så er man heldig.

Opprinnelig lagt inn av Hilda, her.

Min baby tar ikke smokk. Og dette plager ikke meg, men tydeligvis veldig mange andre. Bruker han ikke sutte? hva? har du prøvd?
Hvor er smokken hannes? Hva? har du prøvd å tvinge han? er komentarer jeg får. det er overaskende mange som sier at de har tving i barna deres smokk. å jeg må bare gjøre det samme. Bare tving den i han.
Moren til min veninna sa endatil "stakkar, bruker han ikke smokk, jeg tvingte mine." hun nesten bant smokken fast så de ikke sku spytte den ut. Hun mente det var jo en av de få trøstene de hadde..

Hvorfor skal absolut barna bruke smokk? trodde virkelig det skulle være en bra ting at babyen min ikke vil ha den.

Gammel 12-07-09, 10:01   #16
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Begge mine har tatt smokk med en gang, og jeg er veldig glad for det. Jeg kjenner at jeg ville blitt frustrert om jeg fikk en "smokkenekter", men å tvinge en baby til å bruke smokk? Det tror jeg knapt går an.

Gammel 12-07-09, 10:03   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden ville heller aldri ha smokk (han hadde jo meg), og andre reagerte en del på det, ja. Antagelig mest fordi deres babyer var addicts. Jeg ser barn på samme alder som poden som fremdeles bruker smokk, og i en eller annen alder blir det egentlig ganske usjarmerende. Vi slipper i det minste smokkeavvenning.

Gammel 12-07-09, 10:06   #18
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Trondheim
tormu har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Begge mine har tatt smokk med en gang, og jeg er veldig glad for det. Jeg kjenner at jeg ville blitt frustrert om jeg fikk en "smokkenekter", men å tvinge en baby til å bruke smokk? Det tror jeg knapt går an.

Kan du fortelle meg hvorfor det er frustrerende med en smokkenekter?

Gammel 12-07-09, 10:15   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Storebror brukte smokk, og det var like lett å venne han til smokken som det var å få han til å slutte. Når lillebror ble født så kunne jeg tenkt meg at han brukte smokk, men han ville ikke ha, og det er jo greit nok det.

Flaske tok begge to helt greit, så i mine barns tilfelle så hadde ikke smokken noe å si.

Gammel 12-07-09, 10:41   #20
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du gjør det du selv syns er best og blåser i hva andre sier.

Noen babyer bruker smokk, andre suger på tommelen og atter andre ingen av delene. Selv er jeg en av de som ikke brukte hverken smokk eller tommel (eller andre fingre). Jeg hadde koseklut.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.