Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Raclette

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-06, 18:15   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Raclette

Vi skal ha folk her på nyttårsaften, og tenkte å ha raclette i stedet for kalkun som vi vanligvis har.
Har dere noen gode tips til det, aldri hatt det før.

Kjøtt?
Grønnsaker?
Poter? Ris?

Og mengde?

Gode marinader?

Alle tips mottas med takk.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 18:20   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.717
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Raclette.

Kok masse poteter - det er utrolig hvor mye man kan klare å spise av det bare man får litt ost oppå

Ha småskåler med grønnsaker, så kan alle velge det de vil ha.

Angående mengde så synes jeg det er litt vanskelig å beregne. Man sitter jo gjerne lenge til bords når man har raclette, og da spiser man gjerne mer enn man vanligvis gjør.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:15   #3
Therese
Fullverdig medlem
 
Therese sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 98
Therese har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Raclette

Vi har det stort sett alltid på nyttårsaften.
Masse poteter.
Gode oster (raclett ost, ridder ost og en mildere ost til barna)
Kastanjer.
Mais.
Cherry tomater.
Fersk sopp.
Paprika.
Godt kjøtt (jeg pleier og ha litt over en kilo, da er vi to voksne og to barn, det som blir til overs lager jeg biff gryte av 1 nyttårsdag.)
Gode sauser, man får kjøpt en pakke med forskjellige sauser som er beregnet for fondue/raclette)
Det er små glass med 6 sauser mener jeg.

Jeg husker ikke alt har vi har jeg, bruker endel grønt ved siden av.

__________________
Mamma til gutt f 95, jente f 00 og gutt f 05
Therese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:31   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

...og velg riktige poteter. Den første gangen jeg laget ordentlig raclette så skrelte og kokte jeg mandelpoteter.

Det ble potetmos med ost. Heldigvis hadde jeg sporty gjester.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:34   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

...og velg riktige poteter. Den første gangen jeg laget ordentlig raclette så skrelte og kokte jeg mandelpoteter.

Det ble potetmos med ost. Heldigvis hadde jeg sporty gjester.

Nå er det mange år siden vi brukte raclette, men jeg mener å huske at de fleste typer poteter fungerer greit hvis man steker de rå. Vi skjærte i tynne skiver, og la på racletten. Nam nam.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:36   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Ikke mandelpoteter? *redigerer handlelisten*

Jeg har kjøpt Raclette, Ridder og Jarlsberg, så blir det litt variasjon. Så hadde jeg tenkt å ha løkringer, paprika, tomat og kanskje en rømmedressing eller aioli? Og selvsagt godt brød til. Helten står nede nå og baker grovbrød med parmesan og oliven.

Ja, og så bacon. Masse stekt bacon.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:45   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Nå er det mange år siden vi brukte raclette, men jeg mener å huske at de fleste typer poteter fungerer greit hvis man steker de rå. Vi skjærte i tynne skiver, og la på racletten. Nam nam.

Hvis du steker dem går det sikkert helt supert, men tradisjonell raclette er kokte poteter med racletteost over. Hvis man skreller mandelpoteter og koker dem så går de i oppløsning.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:48   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvis du steker dem går det sikkert helt supert, men tradisjonell raclette er kokte poteter med racletteost over. Hvis man skreller mandelpoteter og koker dem så går de i oppløsning.

Skjærer man potetene i skiver når de er kokt, og legger på raclettplaten? Jeg aner ikke hvordan man racletterer, vi har bare prøvd oss fram.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:48   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvis du steker dem går det sikkert helt supert, men tradisjonell raclette er kokte poteter med racletteost over. Hvis man skreller mandelpoteter og koker dem så går de i oppløsning.

Ja, mandelpoteter skal kokes med skallet på.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:51   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Skjærer man potetene i skiver når de er kokt, og legger på raclettplaten? Jeg aner ikke hvordan man racletterer, vi har bare prøvd oss fram.

Man kan gjøre akkurat hva man vil, men tradisjonelt så er det kokte/dampede poteter og ost. Kun det. Så kom racletteutstyr med grillplate og folk begynte å grille grønnsaker og kjøtt og diverse. Hvis man synes grillede poteter er godt så kan man like gjerne gjøre det.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 21:51   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, mandelpoteter skal kokes med skallet på.

Jo, takk. Det fant jeg ut etter fadesen da jeg konsulterte den rødrutete kokeboken. Hadde ingen aning på begynnelsen av 90-tallet at poteter var en avansert affære. :amatør:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 22:33   #12
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.018
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Jeg er ikke noe glad i kjøtt til raclette. Selv har jeg mandelpoteter og raclette-ost. Som tilbehør har jeg små sylteargurker og sølvløk. Og spekemat.
Synes det holder lenge. Men man må beregne masse ost og poteter.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 22:41   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Man kan gjøre akkurat hva man vil, men tradisjonelt så er det kokte/dampede poteter og ost. Kun det. Så kom racletteutstyr med grillplate og folk begynte å grille grønnsaker og kjøtt og diverse. Hvis man synes grillede poteter er godt så kan man like gjerne gjøre det.

Men hva ER raclette egentlig da? Hva slags utstyr brukte man opprinnelig? Vanlig gryte hvor man dytter ost oppi? Jeg forbinder raclette med den steketoppen som man griller/steker på, og de dingsebomsene under hvor man smelter osten.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 22:44   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Men hva ER raclette egentlig da? Hva slags utstyr brukte man opprinnelig? Vanlig gryte hvor man dytter ost oppi? Jeg forbinder raclette med den steketoppen som man griller/steker på, og de dingsebomsene under hvor man smelter osten.

Raclette er selve osten (racletteosten). Tradisjonelt servert sammen med kokte poteter + bittelitt annet.

Sitat:

Traditionally, it is accompanied by small firm potatoes (Bintje, Charlotte or Raclette varieties), gherkins, pickled onions, dried meats (such as prosciutto and viande des Grisons), sliced peppers, tomato, onion, mushrooms, paprika and fresh black pepper.

http://en.wikipedia.org/wiki/Raclette

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 11:29   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Raclette er selve osten (racletteosten). Tradisjonelt servert sammen med kokte poteter + bittelitt annet.



http://en.wikipedia.org/wiki/Raclette

Takk! Da ble jeg litt klokere.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 22:39   #16
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raclette

Vi bruker lite potet vi da, så vi er tydeligvis ikke tradisjonelle.

vi steker kjøtt og bacon på toppen, og så har vi i alt mulig i de skålene. Favoritten min er pølsebiter, fersk sopp, tomat, litt løk, bacon og masse ost. Nam nam.

På nyttårsaften i fjor tror jeg vi til og med grilla fersk tunfisk på toppen.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 10:08   #17
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Raclette

Vi har alltid fløtegratinerte poteter til raclette vi,så skjærer vi tynne biff skiver som hver enkelt steker,i skuffene har vi sopp,brokkoli,tomater og ost.Slik foretrekker vi det!!

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 11:59   #18
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Vi lager stekte poteter i ovnen vi, til raclette.
Så har vi bernaisesaus, kjøtt, ost, minimais, tomat, sopp etc til.
Og en salat ofte.

Jeg er ikke så overbegeistra for all den osten.. synes det kan bli litt vel mye. Synes bare det er en koselig måte å spise på Sosialt liksom.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 19:04   #19
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.789
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raclette

Jeg syns gerkins og syltede sølvløk er et must til raclette. Dessuten er cocktailpølser og bacon veldig godt. Og selvfølgelig en god racletteost. Potetene står jeg gjerne over, selv om jeg etterhvert har skjønt at det er sånn man "egentlig" spiser raclette.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 12:04   #20
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raclette

Vi bruker:

  • Poteter (mandel)
  • Løk
  • Mais
  • Bacon
  • Svin og kyllingkjøtt
  • Koker litt ris
  • Har forskjellige mariander som man kan pensle kjøttet selv
  • Masse pepper på bordet
  • Forskjellige oster
  • Av sauser: Gjerne en varm all-round saus. F.eks soppsaus (fra pose...)
  • Aioli

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no