Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Erfaringer med Dodge Journey?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-09, 09:01   #1
Kathy
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sentralt
Innlegg: 36
Kathy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Erfaringer med Dodge Journey?

Vi skal kjøpe bil. Det er helt sikkert, etter at min lille konebil nå er offisielt avgått med "bildøden". Og denne gangen skal vi virkelig "trade up", til en 7-seter

Etter mange runder, titting, surfing og prøvekjøringer står vi igjen med to alternativer: Dodge Journey og Ford Galaxy. Liker godt begge to, men vi må snart ta en beslutning her...

Så for å få litt mer input tenkte jeg å høre om det er noen av damene der ute som har erfaringer med Dodge Journey? Galaxy'n er vel ganske så velkjent for de fleste som "beveger seg i 7-seter verdenen", men etter litt leting her på forumet kunne jeg ikke finne noen som hadde noe å si om Dodge'n, men jeg kan jo ta feil?

Fyr løs, ønsker alt av tilbakemeldinger

Kathy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 19:51   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer med Dodge Journey?

Vi snakker om nye Ford Galaxy?
Galaxy blir vel en god del større bil enn Journey. Strengt tatt er vel også selv Ford S-Max større enn Journey. S-Max blir i basis samme bilen som Galaxy, bare litt mindre.

Det er ingen foreløpig som har noen langtidserfaring med denne bilen. Rent kvalitetsmessig har jeg en del betenkeligheter med Dodge, og egentlig ellers det meste fra Chrysler-konsernet. Rent motormessig burde bilen være ok. Det Dodge her gjør er å benytte en eldre motor fra VW som VW selv vel har stoppet å bruke helt nå (brukes vel kanskje på noen varebilmodeller, men er vel ute av sortimentet VW, Audi og nå også Skoda-modellene).

Dagens Galaxy er en bil man kan bruke som en 7-seter. Man har fortsatt ganske mye bagasjeplass igjen når siste seterad benyttes. Jeg tror også at en Galaxy i dag vil holde seg mye bedre i pris enn en Dodge Journey. Med tanke på hvilket salg Dodge har i Norge i dag er jeg faktisk ikke så sikker på at dette er en aktør som i så mange år vil overleve på det norske markedet under dagens organisasjon.

Hvis man ønsker en 5-seter med to reserveseter og SUV-aktig utseende kan man også se på Mitsubishi Outlander, hvor man da også får 4WD i tillegg. Den blir litt, men ikke nødvendigvis så alt for mye, dyrere enn Dodge Journey (vet ikke helt hvilke tilbud dere evt. har fått og utstyrsmodell dere tenker på). Faktisk har den også samme 2-liters dieselmotoren som Journey-benytter fra VW. Igjen er det nok også en bil som vil holde seg betydelig bedre i pris enn Journey. I tillegg gir Mitsubishi 5 års garanti, noe jeg vel gjerne skulle ha hatt om jeg hadde kjøpt en Dodge...

Om jeg stod med valgene mellom Dodge Journey og Ford Galaxy hadde det vel uten tvil blitt Galaxy. Når det gjelder kjøreegenskaper er Ford S-Max og Ford Galaxy (av den nye typen) av de beste av flerbruksbilene, sammen med VW Touran. VW Touran er nok også en bil jeg hadde valgt godt foran Dodge Journey. For prisen av billigste Dodge Journey får man også Touran med langt mer moderne motor (140 hk diesel eller 140 hk bensin - hvis dere kjører under 20 000 km i året ville jeg her i dag uten tvil valg bensinmodellen), DSG-automatgirkasse(!) og et særdeles bra utstyrsnivå gjennom Exclusive-modellen.

Det eneste som kan tale for Dodge Journey kan jeg for en del forstå blir utseendet. Ellers synes jeg ikke det virker som en bil som gir spesielt mye for pengene. Når jeg først så bilen og prisen når den kom trodde jeg også at det måtte være med 4WD, og ble da egentlig overrasket over at det ikke var det når man så prisen i forhold til resten av bilen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 14:20   #3
Kathy
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sentralt
Innlegg: 36
Kathy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Erfaringer med Dodge Journey?

Takker så mye for gjennomtenkt svar!
Vi skal nok helt klart ta en kikke på Mitsubishi Outlander og, den har ikke "dukket opp på radar'n" i letingen så langt. Kan eller nevne at vi har forkastet Touran', den blir alt for liten (les: ikke plass til vogn med ett sete ekstra oppe bak). Og vi vil heller ikke ha en 7-seter hvor man fysisk må flytte på den bakerste raden, les Renault og Peugot, da vi stort sett vil bruke den som vanlig stasjonsvogn.

S-max ble og satt ut pga liten plass med setene oppe, mens vi faktisk fikk inn vogna (på høykant) bak i Dodge'n med begge de to bakerste setene på plass. Nå skal det legge til at Bugaboo'n ikke tar all verdens plass, så det sier egentlig ikke så mye...

Men, mannen i huset har forelsket seg veldig i Journey'n, og det går nok helt sikkert en del på at den ser en god del "fjongere" ut enn Galaxyen (og ja, vi snakker om den nye modellen). Og på Journey R/T modellen som vi kikker på er det en del utstyr. Jeg derimot, heller nok mer mot Galaxyen, men har vel gått med på å la mannen få sisteordet så lenge mine minimumskrav er oppfylt. Så får vi se da, bil skal det blir ihvertfall

__________________
Kathy, Turbotrollet 05, Lillesøster 08 og Bonusbabyen April 2010
Kathy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 17:19   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer med Dodge Journey?

Et spørsmål videre blir kanskje om dere har tenkt å få et tredje barn? I så fall må en vurdering av bredden til vanlig baksete også gjøres.

For vår egen del er det sjeldent bruk av de to bakerste setene i vår Touran. Det blir gjerne de gangene man har noen fra familien på besøk. Vi har tre barn, så det vanlige baksetet er ellers fult. Så lenge vi kun bruker ett av setene bakerst har vi fått plass til den vanlige barnevognen når den yngste var baby. I de få tilfellene ellers vi bruker de bakerste setene nå benytter vi den svært kompakte vognen (husker ikke hva den het) i stedet for OTH-en. Denne vognen får vi plass til bak setene selv når de begge er slått opp.

Så man bør kanskje stille spørsmålet om hvor ofte, og hvor lenge, dette er en aktuell problemstilling. Og samtidig om det kan være verdt å kjøpe en ekstra vogn kontra det å måtte velge bil tilpasset vognen...

Nå er yngste 1,5 år og den store "vanlige barnevognen" bruker vi ikke lengre, så det blir mer OTH-en og da evt. den lille kompakte trillen hvis vi ellers skal ha med oss noen ekstra. Da i hvert fall om man ikke tenker på et tredje barn nå, blir jo problemstillingen på sett og vis kanskje litt kortvarig for dere også.

En ulempe i Outlander er at de to bakerste setene ikke er delt. Dvs. at man ikke kan sette bilen opp med seks seter. Dette gir en del mindre fleksibilitet. Så vidt jeg husker er ikke plassen bak de bakerste setene så mye større enn i Touran.

Et problem jeg vel personlig ville ha fått med Galaxy er at den vel ikke hadde gått inn i garasjen vår pga. høyden.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 16:38   #5
Kathy
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sentralt
Innlegg: 36
Kathy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Erfaringer med Dodge Journey?

Da har vi tatt en nærmere kikk på Journey'n, og strøket den fra listen. Den er fortsatt svært lekker å se på og god å kjøre, men etter nærmere måling får der definitivt ikke med tre barneseter i bredden på rad. Sånn i tilfelle vi skulle ha behov for det i fremtiden... I tillegg må vi ha vært særdeles positive når vi målte opp bagasjeplassen for vognen er det ikke plass til hvis det sitter noen i de to bakerste setene (dårlig plass selv kun med ett, jeg synes ikke det er kult å demontere hjul når vognen skal lastes inn).

Så da står vi igjen med Galaxy'n evt Outlander'n (har ikke fått prøvekjørt denne enda), men ser nok at vektskålen tipper til fordel for Galaxy. Så nå ser det faktisk ut til at vi skal klare å skaffe oss en ny bil for sommeren er over

Og nok en gang: takk for hjelpen

__________________
Kathy, Turbotrollet 05, Lillesøster 08 og Bonusbabyen April 2010
Kathy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 17:54   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer med Dodge Journey?

Kjøreegenskapsmessig "på en normaldag" er nok Galaxy-en bedre, og den er nok mer praktisk enn Outlander - primære fordelen med Outlander blir 4WD - og at den ser tøffere ut ;-) (og så skal vi ikke glemme 10" subwoofer i bagasjerommet som standard ;-)
Som sagt er tredje seterad i Outlander slik at de to setene ikke kan være oppe indidivudelt - altså ikke muligheter for "6-seter", det blir 5 eller 7...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no