Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Rettsvesen i ulike land og sånn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-09, 19:30   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Rettsvesen i ulike land og sånn

Etter det jeg kjenner til så vil vi gjerne føre rettssaker i Norge der hvor det er begått urett i Norge.
Eller mer generelt vil man gjerne føre rettssaken i det landet der hvor uretten er begått, eller der hvor fornærmede hører hjemme.
(jfr den norske studenten som ble drept i Storbrittania.)

Så har vi disse to nordmennene i Kongo.
Uavhengig om de har gjort det de er anklaget for eller ikke. Jeg får en følelse av at flere i Norge gjerne vil at anklagene mot disse to skal føres i deres hjemland, altså Norge.

Dette er en følelse jeg sitter igjen med, at alle norske skal føres for retten i Norge, og all urett begått i eller i Norges nærområder skal føres i Norge, og de tiltalte skal også evt sone i Norge. (jfr Andrawes.) Hva er det med oss nordmenn er vi så mye bedre enn alle andre, eller er det jeg som leser alt med feile briller?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:25   #2
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Tja, det kan jo kanskje ha littegrann å gjøre med at de risikerer dødsstraff i Kongo?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:33   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Ja, en smule. Jeg syns også disse bør prøves et helt annet sted. De kommer garantert til å bli skutt om de prøves der nede. Det har ingenting med Norge og nordmenn å gjøre.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:33   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Nå tenkte jeg kanskje ikke på denne saken spesielt, men på saker generelt.
Men uansett så tenker jeg at man bør jo holde seg godt på den rette siden i andre land.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:34   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Selvsagt bør man holde seg til den rette siden. Men som stat så har vi også et ansvar for de som tilhører staten.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:37   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

men når enkeltpersoner mener seg hevet over det staten sier hva da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:40   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Jeg er helt enig i at saker bør føres i Norge i de tilfellene hvor straffen som kan forventes ikke er "bare" fengsel. Ikke bare i denne saken.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:43   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

men når enkeltpersoner mener seg hevet over det staten sier hva da?

Det gjør jo folk til stadighet innenlands også og du vet nå godt hva som skjer da. At staten ikke torturerer og dreper de, er jo fordi vi ikke anser det som særlig nyttig for samfunnet. Så hvorfor skulle vi da snu ryggen til om noen vil torturere og drepe våre borgere utenlands?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:48   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Vi peser oss ikke ut fullstendig såvidt jeg har skjønt for å få hjem de antatte dopsmuglerne fra Bolivia? Jeg mener jeg fikk med meg at sågar den ene av dem som ikke sitter arrestert hadde fått beskjed om å måtte påregne å se mer til Bolivia snart? (Mulig det ikke stemmer og at jeg husker feil med henne altså.)

  Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:50   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Ja, de hjelper vel til å rådgir og passer på at de er ordentlig representert, men såvidt jeg har skjønt på narkosmugling i Sør-Amerika, så må de sitte der og betale selv og alt det der. Poenget er at vi ikke godtar drap og tortur. Og det gjør vi ikke i land som gjør sånt med innbyggere som ikke er norske heller. Det er jo en grunn til at man snakker opp mot dødsstraff i f.eks. Iran.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:55   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Jeg synes det er greit nok at vi forsøker å redde egne statsborgere unna tortur. Men at ellers så får de stå for det de gjør der de drar.

For ordens skyld så har jeg ikke den minste anelse om hvorvidt jentene i Bolivia er skyldige eller ikke.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 21:23   #12
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Er det ikke litt feil å sette rettsapparatet i Kongo i tvil? Hvorfor er det norske rettsvesenet så mye bedre?

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 13:31   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Ok, jeg klarte ikke å huske at det sitter nordmenn fengslet for narkotikaen i Sør-Amerika. Min feil.
Da er det "bare" i de landene hvor tortur og dødsstraff er aktuelt at man er higen på å få nordmenn hjem?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 13:33   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

annemede - ikke alltid der heller. Han Holm-fyren som er president i Outlaws sitter i spjellet i USA. Ingen har noen planer om å få ham til Norge med det første tror jeg.

  Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 13:34   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Når jeg tenker meg om så er vi vel ikke over oss av iver etter å få hjem pedofile fra Thailand heller?

  Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 13:38   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

annemede - ikke alltid der heller. Han Holm-fyren som er president i Outlaws sitter i spjellet i USA. Ingen har noen planer om å få ham til Norge med det første tror jeg.


Og disse her i Odfjell som fikk seg en liten straff, riktignok for hvitsnipp-forbrytelser eller hva det var, sonet også i USA.

Det som er med Kongo er vel det at de har både militær og sivilt rettsapparat, og at de ikke har avskaffet dødstraff - selv om det visstnok ikke er noen som har blitt henrettet på åresvis der nede. (Sto det i en artikkel i Aftenposten fra mai i år.)
Amnesty har en del linker om Kongo, men ikke så mye om dette så vidt jeg kan se.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 13:39   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Da er det ikke sikkert at det er det offisielle Norge som snakker høyest da, men de pårørende. :tenker:
Det høres jo mye mer logisk ut.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 13:42   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rettsvesen i ulike land og sånn

Det som er mitt inntrykk, et inntrykk jeg har kun gjennom overfladisk lesing i aviser riktignok, er at norske myndigheter går inn og ser hva som skjer når nordmenn arresteres i utlandet. Er det noe skummt på gang så kan de blande seg, er det ikke det så får de ta straffen sin som de skal.

Jeg husker ikke hva som var greia med at Andrawes fikk sone resten i Norge, men jeg kan tenke meg at hun vel var en kraftig pådriver for å få til en avtale om dette selv, siden hun hadde barnet sitt her.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no