Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-09, 22:29   #1
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?

Broren min var her på søndag og han ble syk i går. Svineinfluensa. Minstemann ble syk i dag, de to eldste ikke. Fikk tamiflu til minstemann og fikk med til de to andre men siden de ikke er syke ble jeg usikker.
Hvis det skulle vise seg å IKKE være svineinfl., kan de da behandles igjen hvis de får det seinere?

Gammel 04-08-09, 22:30   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?

Ja, det tror jeg absolutt, dessverre.

Så dumt, da! Håper det går bra med dere! Vet dere helt sikkert at det er det broren sin har? Men jeg tror nok at inkubasjonstiden er lenger enn en dag, så det er kanskje ikke det sønnen din har fått?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 22:39   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen sa at inkubasjonstiden var 2-7 dager.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 22:56   #4
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Skjønner at inkubasjonstiden er 2-7 dager,men mente ikke det, men om en person som er smittet men ikke har blitt syk enda, om denne smitter?

Gammel 04-08-09, 23:02   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Skjønner at inkubasjonstiden er 2-7 dager,men mente ikke det, men om en person som er smittet men ikke har blitt syk enda, om denne smitter?

Ja, antakelig. Med stor sannsynlighet, vil jeg tro.

Gammel 04-08-09, 23:04   #6
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Standard

Det er det jeg tenker og. Minstemann på 7 1/2 måned fikk første dose tamiflu nå. Hvor har du hørt det, forresten? Finner ikke noe info om det noe sted på nett.

Gammel 04-08-09, 23:05   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det er det jeg tenker og. Minstemann på 7 1/2 måned fikk første dose tamiflu nå. Hvor har du hørt det, forresten? Finner ikke noe info om det noe sted på nett.

Jeg har ikke hørt det noe sted, men nesten alle sykdommer er smittsomme før de bryter ut, tror jeg, kanskje spesielt da. Det er ikke noe jeg er ekspert på altså, jeg er ingen lege. Men det er jo det som er så dumt med mange sykdommer, at de smitter før man blir syk.

Gammel 04-08-09, 23:10   #8
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er jo ikke uvanlig at slike ting smitter før man blir syk, så potensielt er jo det et probloem ja...

Gammel 04-08-09, 23:12   #9
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Standard

Ja, også at folk ikke kan holde seg og sine hjemme når de først er syke...argh. Foreløpig er minstemann i grei form, feber på 38 kl 19 men ikke feber nå faktisk, merkelig.
Han snørrer masse masse og hoster innimellom men virker ikke veldig plaget. Broren min sier at han har 40 i feber og vondt i kroppen men føler seg ikke i så verst form egentlig...
Prata med barnelege på sykehuset og hun sa at vi skulle sette i gang med tamiflu på babyen nå og ta prøve av han hos fastlegen i morgen tidlig og avvente å behandle de to andre ungene og oss andre. Tar et døgn å få svar på prøven.

Sist redigert av Kumilla : 04-08-09 kl 23:53. Årsak: ........
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 23:12   #10
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har lest et sted i all infomasjonen om den at man er smittsom også før den bryter ut.

God bedring til minsten. Håper dere andre holder dere friske.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 23:16   #11
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Standard

Ok, var det jeg trodde. Håper ikke alle blir syke nei, og hvis vi blir, at vi i alle fall får det lett....

Gammel 04-08-09, 23:22   #12
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, også at folk ikke kan holde seg og sine hjemme når de først er syke...argh. Foreløpig er minstemann i grei form, feber på 38 kl 19 men ikke feber nå faktisk, merkelig.
Han snørrer masse masse og hoster innimellom men virker ikke veldig plaget. Broren min sier at han har 40 i feber og vondt i kroppen men føler seg ikke i så verst form egentlig...
Prata med barnelege på sykehuset og hun sa at vi skulle sette i gang med tamiflu på babyen nå og ta prøve av han hos fastlegen i morgen tidlig og avvente å behandle de to andre ungene og oss andre. Tar et døgn å få svar på prøven.
Har forøvrig en svigermor som enten er hysterisk og hypokonder, eller har en sykdom som gjør at hun har dårlig immunforsvar, hun er på besøk her hos oss nå og er ikke syk, men virkelig LIVREDD, og har dratt på legevakta nå...(forteller ikke noe om helsetilstanden sin til oss annet enn at hun har dårlig immunforsvar) håper det går bra med henne da.

Men hvor syk da?

Jeg sitter her og er forkøla. Ikke noe unormalt i det. Jeg føler meg på ingen måte influensasyk, men ikke helt frisk, litt rennende nese og sår hals, lett hodepine, generelt "ikke helt i skuddet". Begynte å kjenne på det i går, men det føltes idiotisk å bli hjemme fra obb i dag. Om det ikke føles verre i morgen, er det litt absurd å være hjemme da også. (Men om jeg blir dårligere/får feber så..)

Men OM dette skulle utviklet seg, og være den lite sannynlige svineinfluensaen, så er jeg potensielt smittsom da. Når jeg altså slett IKKE er så syk nå. Skulle jeg sittet hjemme da, egentlig frisk?

Gammel 04-08-09, 23:26   #13
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er vanskelig å si at man har svineinfluensa før man har det. Jeg var forkjølet først, så, BANG, nesten 40 i feber. Etter det, har jeg bare vært hjemme, utenom et par turer på apoteket. Skulle jeg ikke vært på apoteket?

Gammel 04-08-09, 23:28   #14
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Standard

[quote=Malama;1757441]Men hvor syk da?

Jeg sitter her og er forkøla. Ikke noe unormalt i det. Jeg føler meg på ingen måte influensasyk, men ikke helt frisk, litt rennende nese og sår hals, lett hodepine, generelt "ikke helt i skuddet". Begynte å kjenne på det i går, men det føltes idiotisk å bli hjemme fra obb i dag. Om det ikke føles verre i morgen, er det litt absurd å være hjemme da også. (Men om jeg blir dårligere/får feber så..)
Da synes jeg du burde holde deg hjemme til du er frisk igjen. Hvis alle hadde gjort det så hadde vi sluppet unna masse masse sykdom og fravær.

Gammel 05-08-09, 00:27   #15
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Da synes jeg du burde holde deg hjemme til du er frisk igjen. Hvis alle hadde gjort det så hadde vi sluppet unna masse masse sykdom og fravær.

Det høres så fint ut i teorien synes jeg, men er overhodet ikke like lett å følge i praksis..

Gammel 05-08-09, 08:42   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men hvor syk da?

Men OM dette skulle utviklet seg, og være den lite sannynlige svineinfluensaen, så er jeg potensielt smittsom da. Når jeg altså slett IKKE er så syk nå. Skulle jeg sittet hjemme da, egentlig frisk?

Dette er jo dilemmaet med alle sykdommer. Man smitter selv om man føler seg frisk eller bare er litt smådårlig også. Nei, jeg mener at man ikke kan holde seg hjemme hele tiden hvis man egentlig er i grei form. Tenk på omgangssyke. Det kommer helt plutselig, men man er smittsom dagen før, likevel. Vi kunne ikke omgått andre mennesker om vi skulle være hjemme uten å være syk, men for sikkerhets skyld.

Gammel 05-08-09, 09:13   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svinepelsen smitter dagen før det bryter ut - og minst 7 dager etter.

Jeg anbefaler denne linken, her står det litt av hvert om hvordan det smitter og hvordan man skal forholde seg til det:
http://pandemi.no/pandemi/smitte/hvo...ensaen__393934

Gammel 05-08-09, 10:31   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

fint i teorien ja, ikke gjennomførbart i praksis. ¨

Jeg ER jo faktsik frisk nå da, mitt "dårligste" var jeg i går ettermiddag, og selv da hadde jeg ikke feber, ikke noe paracetbehov. Jeg bare pusser nesen innomellom (og vasker fingrene grundig etterpå)

Om alle skal være hjemme bare de må pusse nesen et par ganger og klør litt i halsen SLIPPER vi ikke mye fravær, da får vi ENORMT fravær

Gammel 05-08-09, 10:45   #19
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Luftvegsinfeksjonar generelt er gjerne mest smittsom like før og under utbrot. Derfor er det vrient å hindre smitte. Det er klart ein kan begrense det når ein først er blitt sjuk, og særleg i desse tider med svineinfluensa. Noro-virus, derimot, smittar i størst grad under og etter utbrot. Derfor kan ein begrense dette. Sånn som eg ser det er luftvegsinfeksjonar ikkje enkle å begrense. Og eg stiller meg undrande til korleis det skal vere mogeleg å vite kva som er svineinfluensa og kva som er forkjølelse ettersom svineinfluensaen skal vere lettare enn vanleg influensa. Eg får muskelverk av svært lett feber. Eg er redd for at eg ikkje vil forstå kva som er kva. Det kan da ikkje vere meininga at me skal holde oss heime for kvar forkjølelse me pådrar oss no som forkjølelsessesongen setter inn til hausten. Forkjølelsessesongen vil vel starte omtrent når svineinfluensaen er spådd å sette inn for fullt.

Dette er ikkje lett altså! Men eg er enig i at ein bør vise særleg omsyn til folk i risikogrupper.

God betring til dykk, Kumilla.

Gammel 05-08-09, 10:52   #20
Malama

Malama sin avatar

Standard

Litt usikker på den ja, men kommer nok til å ha lavere grense for å holde meg hjemme i høst/vinter.

Hvert år FÅR jeg 1-2 kraftige forkjølelser, med hodepine, tett/rennende nese, sår hals, hoste, feber og føler meg rett og slett syk i hele kroppen. Ikke direkte sengeliggende, men i alle fall "to paracet når jeg står opp, og flere utover dagen" og tidvis "sofaliggende" i alle fall. Dette er ikke influensa (jeg har da vitterlig ikke influensa hvert eneste år, det pleier heller ikke sammenfalle med "nå kommer årets influensa"-overskrifte i avisene) og jeg pleier bare være riktig dårlig en dag eller to. så henger halsen og nesen igjen ut uka da.

Men, dette kan jo lett forveksles med svineinfluensa, vil jeg tro. så just in case holder jeg meg nok hjemme under disse forkjølelsene mine denne høsten/vinteren. Men det blir kjipt for jobben da. (Jeg er i praksis den eneste som kan gjøre jobben min, og frem til jul jobber jeg allerede bare to dager i uka grunnet delvis permisjon....)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.