Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å komme fra et møblert hjem

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 09:10   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Å komme fra et møblert hjem

Hva legger dere i det?

Pappaen her i huset fikk denne kommentaren fra pedagogen i nye barnehagen i går. (dag 2) Det var tydelig at M kom fra et møblert hjem. Jeg har ikke fått all historien rundt men han hadde oppført seg bra, blandt annet smurt skivene sine selv (?)

Jeg reagerte på uttalelsen og det tok meg en stund før jeg skjønte hvorfor.

Reagerer dere på en slik uttalelse? Eller er jeg merkelig.

Min mann svarte at det var nok heller en møblert barnehage han kom fra .

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 09:23   #2
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å komme fra et møblert hjem

Jeg har faktisk aldri hørt uttrykket bli brukt i fullt alvor før. Jeg bruker det selv, men bare på spøk og i sammenhenger der det kommer godt frem at det er ironisk/tullete ment. (For eksempel kan jeg si at vi har vært på Ikea og kjøpt nye stoler fordi det er viktig for meg at minsten kommer fra et møbler hjem.)

Det kommer litt an på sammenhengen, tror jeg. Hvis noen hadde brukt det om min lille på samme måte som du beskriver i HI, ville jeg sett an om det virket som om vedkommende forsto at dette egentlig er en veldig ovenfra og ned ting å si. Høyst sannsynlig mente pedagogen bare at M var en flink gutt og at han sikkert hadde lært det hjemme, og da hadde jeg ikke reagert nevneverdig.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 09:25   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke det et litt udatert uttrykk da?

Jeg har noen jeg kjenner som selv uttaler at de kommer fra et overmøblert hjem.

Gammel 06-08-09, 09:28   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hørt det mange ganger. Det betyr vel at det er et "skikkelig" hjem, med normale normer og regler, gjennomtenkt barneoppdragelse og omsorg og slikt.

Gammel 06-08-09, 09:29   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker overmøblert hjem. Ellers har jeg bare hørt "møblert hjem" i lett humoristiske vendinger for å si at man kommer fra et hjem hvor alt er på stell.

Jeg vil tippe at kommentaren gikk mer på klær, utstyr, kommunikasjon mellom barn/voksen etc. enn at barnet smører skiven selv og har oppført seg "bra".

Gammel 06-08-09, 09:32   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den sammenhengen tipper jeg jo at uttrykket har blitt brukt litt spøkefullt?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 09:34   #7
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg har hørt det mange ganger. Det betyr vel at det er et "skikkelig" hjem, med normale normer og regler, gjennomtenkt barneoppdragelse og omsorg og slikt.

Nja. Jeg forbinder "møblert hjem" mer som finborgerlig; altså litt overklasse.

Synes uansett det var et pussig uttrykk å bruke i denne sammenhengen. I motsetning til hva? De som da ikke kan smøre skiva si selv er da ressurssvake (les: fra et dårlig møblert hjem)?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 09:38   #8
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det i denne situasjonen var ment som et kompliment. Jeg kan være enig i at det var en litt rar måte å si det på, men det kan virke som det var ment for å si at "det er lett å se at han har lært mye hjemme".

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 09:41   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Ja, er det ikke det det betyr da? Jeg har kun hørt begrepet i den sammenhengen. Jeg og noen venner spøker med det av og til men bruker det vel egentlig ikke i fullt alvor.

Gammel 06-08-09, 09:45   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo åpenbart positivt ment i denne sammenhengen. Jeg ville tolket det som Kanne, at man mener å si at barnet ser ut til å har lært bra ting hjemmefra.

Jeg oppfatter uttrykket generelt som å bety noe i nærheten av å være veloppdragen (kanskje særlig når det gjelder litt "borgerlig" dannelse, ting som bordskikk og å hilse pent og sånt), og at det gjerne er litt spøkefullt ment. I enkelte sammenhenger, og dersom det virket å være ment alvorlig, kunne jeg nok oppfattet det som ganske snobbete. (Og jeg har også brukt uttrykket "komme fra et overmøblert hjem", ja. )

Gammel 06-08-09, 09:45   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kun hørt dette bli brukt spøkefullt, og jeg ville tro at det er slik denne helsesøsteren har ment det. Virker jo som mannen din tok det slik også, siden han spøkte tilbake?

Jeg oppfatter det som at man kommer fra et nogenlunde velutdannet hjem hvor man har lært det man skal i forhold til dannelse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 09:45   #12
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Dere har nok helt rett i måten det ble brukt på.

Jeg tok meg ikke nær av utrykket på noen måte, det var nok et kompliment. Og jeg var jo ikke til stede og kunne ikke oppfatte tonen det ble sagt i heller. Det var sikkert humoristisk.

Det jeg tror jeg reagerer på er at jeg føler hun sorterer barna. Jeg tenker på de som da ikke kommer fra et "møblert" hjem. De blir så tidlig klassifisert som "ressursvake" eller med ressurssvake foreldre. Vanskelig å formulere hva jeg mener her, men jeg er litt lei meg på vegne av de barna.

Tre stk!
Gammel 06-08-09, 09:48   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

agerer på er at jeg føler hun sorterer barna. Jeg tenker på de som da ikke kommer fra et "møblert" hjem. De blir så tidlig klassifisert som "ressursvake" eller med ressurssvake foreldre. Vanskelig å formulere hva jeg mener her, men jeg er litt lei meg på vegne av de barna.

Nja og njei tenker jeg. Jeg tror ikke kommentaren (hvis den var spøkefullt og hyggelig ment) nødvendigvis betyr at hun plasserer de andre barna i en annen kategori. Uansett så er det jo faktisk helsesøsters ansvar å se på slike ting, fordi familier med "mindre møblerte hjem" kan tenkes å trenge hjelp. Det vil jo aldri være enten/eller, men en gradering.

Gammel 06-08-09, 09:51   #14
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Det var ikke helsesøster altså Glitterchick, det var pedleder i barnehagen!

Jeg har helt sikkert overreagert. Jeg har bare tenkt så mye på dette etter jeg hørte det og jeg pleier IKKE henge meg opp i sånne ting!

Tre stk!
Gammel 06-08-09, 09:51   #15
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nja. Jeg forbinder "møblert hjem" mer som finborgerlig; altså litt overklasse.

Synes uansett det var et pussig uttrykk å bruke i denne sammenhengen. I motsetning til hva? De som da ikke kan smøre skiva si selv er da ressurssvake (les: fra et dårlig møblert hjem)?

Forbinder det også med et hjem med penger OG kulturell kapital. Bruker begrepet humoristisk selv.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 09:53   #16
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

finborgerlig Ser oss for meg.

Tre stk!
Gammel 06-08-09, 09:53   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, jeg har hørt det. I fullt alvor, som en beskrivelse (mest en antagelse) av bakgrunnen min. Jeg tror jeg ble litt sånn:

Gammel 06-08-09, 09:57   #18
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Forbinder det også med et hjem med penger OG kulturell kapital. Bruker begrepet humoristisk selv.

Jeg forbinder det ikke med penger, men dannelse.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 09:58   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Det var ikke helsesøster altså Glitterchick, det var pedleder i barnehagen!

Åja, sorry! :må lese skikkelig: Uansett, det er ikke noe jeg ville hengt meg opp i. Ta det som en lett og spøkefull kommentar du.

Gammel 06-08-09, 10:06   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det også som en beskrivelse av litt phinere hjem.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.