Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolemat - Poll lagt til

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Redusere barnetrygden med 200 for frukt og et varmt måltid på skolen?
Ja 119 79,87%
Nei 30 20,13%
Deltakere: 149. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-09, 23:43   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Skolemat - Poll lagt til

Hadde dere vært villig til å redusere barnetrygden med 200,- kr. pr. måned, i bytte for at barna fikk frukt og et varmt,sunt måltid på skolen?

Og her skulle det vært en poll med alternativene ja og nei. Modertor?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 23:44   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolemat

Jepp.

Gammel 23-08-09, 23:45   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Nei...
Men for frukt og et kaldt måltid på skolen: Ja, med glede. Har lyst til at dagens varme måltid skal være middagen hjemme. Det holder med et varmt måltid om dagen synes jeg. Dessuten vet jeg at det krever enorme investeringer før man i det hele tatt kan servere varme måltider på veldig mange skoler - og dermed vil jeg heller ha det kaldt og innenfor mulighetens grenser å gjennomføre.

Sist redigert av oslo78 : 23-08-09 kl 23:50.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 23:47   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det hadde vært en selvfølge for meg hvis maten var sunn. Jeg merket meg at du sa varm sunn mat. Jeg ville ikke ha betalt for varm mat hvis det betydde Toro tomat og blomkålsuppe.

Gammel 23-08-09, 23:49   #5
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det hadde vært en selvfølge for meg hvis maten var sunn. Jeg merket meg at du sa varm sunn mat. Jeg ville ikke ha betalt for varm mat hvis det betydde Toro tomat og blomkålsuppe.

Er det sunt da?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 23:49   #6
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Tja...
Jeg stemmer vel heller for frukt, og for et smøremåltid på skolen. Det må iallefall være flere alternativer hvis det er varm mat. Min eldste og yngste spiser det meste, men jeg har en gutt som er over gjennomsnittet kresen, og jeg ville vært sikker på at han fikk mat på skolen som han likte, sånn at jeg visste at han spiste mat. Han kan nemlig lett droppe å spise i det heletatt, om han ikke liker/tror han ikke liker det som blir servert.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 23:50   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Er det sunt da?

Som jeg sa, det hadde jeg ikke betalt for, det regner jeg ikke som sunn mat.

Gammel 23-08-09, 23:50   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er mulig å lage så veldig mange sunne varme måltider + frukt for under 10 kroner dagen, men jeg ville vært villig til å betale for det ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 23:54   #9
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror ikke det er mulig å lage så veldig mange sunne varme måltider + frukt for under 10 kroner dagen, men jeg ville vært villig til å betale for det ja.

Jeg tenker vel at man reduserer barnetrygden for alle med 200,-, og bruker de pengene på mat i skolen. På den måten blir det jo mer enn 10,- dagen til mat pr barn.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 00:53   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolemat - Poll lagt til

Nei. Jeg har barn som ikke synes varm mat er noe pluss i hverdagen. Og jeg tviler egentlig på at det hadde kommet et tilbud jeg ville være enig i at var sunt, velsmakende og passende for barna til 200 kr måneden. Men hvis jeg fikk tilbud om et slikt måltid som tilfredsstiller mine krav betaler jeg gjerne for det. Jeg vil imidlertid ikke betale for det med mindre barnetrygd, jeg vil velge om jeg vil ha det og så betale. Når jeg har sett innholdet.

Gammel 24-08-09, 01:06   #11
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Ja, såfremt det er sunn mat som serveres.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 01:13   #12
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, hvis maten var både god og sunn og laget på ordentlig vis (med minimal bruk av Toro).

Jeg har en 17-åring. Da hun gikk i studentbarnehage var det varm mat hver dag, og det var alltid minst to typer grønnsaker, typisk ting barn vanligvis liker (mais, blomkål etc). Da jeg gikk gravid med henne jobbet jeg som assistent i en barnehage der det var ansatt egen kokk. Det var varme måltider hver dag, ikke akkurat gourmet, men type grønnsakssuppe, gratenger, pasta etc etc, og alt var laget fra bunnen av.

Da datteren min ble gammel nok til å gå på SFO var det også varme måltider flere ganger i uken. I ettertid har hun fortalt at hun knapt greide å spise. Det var Torosupper og overkokt makaroni og klumper og udelikat. Konklusjonen min blir som sagt at jeg gjerne ville ha ofret tohundre spenn på god mat, men da må betingelsene ligge til rette for at det er mulig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 01:17   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg må forresten tilstå at jeg syntes det var ganske deilig å vite at barnet mitt fikk et sunt og varmt måltid hver dag i barnehagen. Det betød at vi slapp litt billigere unna hjemme på hektiske dager og kunne likefullt vite at hun hadde fått i seg god og sunn mat. Nå er jeg vanligvis ganske opptatt av kosthold og er opptatt av ordentlige middager, men likevel, det var litt luksus. Jeg merket godt forskjellen da vi byttet barnehage til en som bare tilbød brødmat/egne matpakker.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 07:17   #14
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom maten var sunn - ja.

Gammel 24-08-09, 07:24   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier som flere over meg, dersom maten var sunn, ja.

Gammel 24-08-09, 07:29   #16
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Ja, dersom maten var sunn og god

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 07:32   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Nei...
Men for frukt og et kaldt måltid på skolen: Ja, med glede. Har lyst til at dagens varme måltid skal være middagen hjemme. Det holder med et varmt måltid om dagen synes jeg. Dessuten vet jeg at det krever enorme investeringer før man i det hele tatt kan servere varme måltider på veldig mange skoler - og dermed vil jeg heller ha det kaldt og innenfor mulighetens grenser å gjennomføre.

Enig. Jeg ser ikke noe behov for varm mat på skolen, og ville foretrukket et kaldt smøremåltid med sunne påleggsalternativer.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 08:08   #18
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Redusere barnetrygden bare for de med barn i småskolen da? Hva er tanken?

Jeg er fremdeles sur for at småbarnstillegget forsvant, og at ingen snakker om å innføre det igjen om kontantstøtten skal bort, så jeg stoler lite på at ikke maten plutselig blir "for dyrt å gjennomføre" og så kommer ikke pengene tilbake til barnetrygden. :svartmaler:

Gammel 24-08-09, 08:15   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er galt med varmmat mer enn én gang om dagen? Typisk Ola Nordmann-tankegang. I resten av verden spiser de jo varm lunsj? Heller varmmat enn brødskiver, sier nå jeg. Så fremt den varme maten er sunn.

Ja og nei til hovedspørsmålet. Jeg måtte sett ei slags liste over mat-alternativer først, for jeg hadde mistenkt risgrøt og Toro-supper, og masse lowfat-greier.

Gammel 24-08-09, 08:22   #20
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Redusere barnetrygden bare for de med barn i småskolen da? Hva er tanken?

Jeg er fremdeles sur for at småbarnstillegget forsvant, og at ingen snakker om å innføre det igjen om kontantstøtten skal bort, så jeg stoler lite på at ikke maten plutselig blir "for dyrt å gjennomføre" og så kommer ikke pengene tilbake til barnetrygden. :svartmaler:

Det er ikke svartmaling, det er realisme.

Det mest sannsynlige er vel at det blir gjennomført, men så blir bevilgningene stående på stedet hvil, og i løpet av noen år er de sunne måltidene redusert til Toro tomatsuppe og corn flakes med sukker.

Jeg har hatt barn på sfo lenge nok til å være kvitt de fleste illusjoner i den retningen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.