|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Jeg vet at mange ikke liker at skolene går i kirken til jul. Her ser jeg at en del får fullstendig fnatt ved at det synges en muslimsk sang i barnehagen også. Går da ut fra at julekveldsvisa og dens lignende er en parallell til dette. |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro? |
![]() |
![]() |
#3 |
Borte
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Jeg syns iallefall at den godeste Amundsen overdriver voldsomt når han kaller dette snikislamifisering, men det er jo valgkamp og da gjelder det å holde Islam-faren varm for den delen av velgerskaren som mener at Norge hvert øyeblikk blir et muslimsk land hvis vi ikke hiver ut Mullah Krekar og gjengen.
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Personlig så ser jeg ikke problemet. MEN - det er sikkert fordi jeg har et avslappet forhold til religion, og har aldri følt at jeg eller mine barn har blitt utsatt for indoktrinering. MEN - jeg prøver å sette meg inn i andres ståsted. Hva om de som klager over dette, har et like anstrengt forhold til religion som jeg har til Herbalife, f.eks? Jeg hadde nemlig selv satt himmel og jord i bevegelse hadde poden kommet hjem og nynnet på en Herbalife-sang (noe jeg for øvrig inderlig håper ikke finnes
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Jeg synes det var et godt poeng, Divine. Jeg ville ikke likt det om mine kom hjem og sang sanger for anti-likestilling. |
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Å kalle det snikislamisering blir feil. Barna blir vel ikke mer islamisert av å synge et par muslimske sanger enn de blir kristne av å bli med barnehagen i kirken før jul. Likevel skjønner jeg at folk reagerer, når innholdet i sangene er såpass forkynnende at de oppfordrer til å be fem ganger daglig og å jage bort den islamske djevelen. Da er man på nivå med "vokt deg lille øye hva du ser", og den sangen hadde jeg også reagert sterkt på om barna kom hjem og nynnet på. Det er opp et nivå i forhold til julekveldsvisa og o du som metter liten fugl. Jeg synes vel i grunnen at foreldre som har valgt vanlige barnehager og skoler skal slippe denne typen problemstillinger uansett religion, i hvertfall når det ikke er satt inn i en undervisningssammenheng.Jeg hadde nok begynt å lure på hva annet de drev med om barna kom hjem og sang disse sangene. Om sangene kom i islam-delen av religionsundervisningen som eksempel på muslimske barnesanger hadde det vært noe annet.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Det stemmer. Da min lille fireåring kom hjem og hadde lært å synge at hans lille hjerte skulle vokte seg for hva det følte i barnehagen så klikket det for mor. |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Religion har ingenting i barnehagen å gjøre. Eller skolen. Verken kristendom eller andre. Men; om det er tillatt å synge kristne sanger, syns jeg det er helt kurant å synge andre også. Likhet er fine greier.
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Jeg synes det hadde vært trist om det ikke skulle markeres i det hele tatt i skole og barnehage at det er jul? |
![]() |
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Jul er da nødvendigvis ikke en religiøs høytid med mindre man gjør den slik. Finnes ytterst, ytterst få religiøse elementer i min jul iallfall. Dvs at jeg har noen engler her og der, fordi de er fine.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Jul er ikke religiøst her heller. Ikke en engel noe sted. Eller - ok - det er stjerne i juletreet. Men ellers er det rensket. Likevel kommer jeg jo ikke fra at jula er kuppet av kristendommen. Jeg kan kalle det midtvintersblot og mene det så mye jeg vil - alle vil oppleve det som om jeg deltar i deres kristne høytid. |
![]() |
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?JEG føler ikke at jeg deltar i en kristen høytid. Og det er hva jeg tenker som er viktig for meg.
![]() |
#14 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Jeg kjennner at jeg er veldig enig med Divine. Jeg ser virkelig ikke poenget med å lage oppstyr omkring en religiøs sang eller et kirkebesøk. Divine får meg til å innnse at det er fordi jeg har et veldig avslappet forhold til religion og ikke frykter at mine barn blir påvirket av litt kjennskap til religion, kirka, osv. Men i motsetning til Divine frykter jeg heller ikke Herbalife. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Jeg har ikke problemer med markering av høytider. Ei heller andre religioner enn min egen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Åh. Kampsak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?
amen til det!!
![]() |
![]() |
#18 |
This is normal!
|
Bytt ut religion med livssyn og jeg er helt enig med deg. Ulike livssyn er jo utrolig relevant for hvordan verden fungerer og ikke fungerer i dag. Jeg ser på dette som kjempeviktig samfunnslære. Hvordan skal barn og unge forstå samfunnet hvis de ikke får kunnskap om ulike livssyn?
![]() |
![]() |
#19 |
|
Jajøss, jeg bare er keen på at de lærer om religionene på lik linje, det var vel det jeg prøvde å si. Livssyn også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?Amundsen har ett poeng, og det er at lista man legger for hva slangs sanger som synges bør være omlag lik for alle religioner. Men jeg for at man markerer de høytidene som er viktige for barna, så de bør inkludere høytider fra de tradisjonene som er representert i barnehagen i alle fall.
![]() |
![]() |
|
|