Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-09, 10:39   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?

Jeg vet at mange ikke liker at skolene går i kirken til jul. Her ser jeg at en del får fullstendig fnatt ved at det synges en muslimsk sang i barnehagen også. Går da ut fra at julekveldsvisa og dens lignende er en parallell til dette.

Jeg er litt nysgjerrig.
Hvorfor er det så dumt at det synges og feires litt id og jul og påske og sånt?

Jeg er ateist selv, men jeg synes ikke det er noe problem at ungene deltar i religionsundervisning. Det er helt greit med en årlig tur i kirka, det er nada problem å synge en salme eller en muslimsk sang (muslimsk salme? ). Jeg har fortalt mine barn bestandig at det er forskjellig hva man tror på. Noen tror at det finnes en Gud som er snill og ligner på julenissen. Noen tror at det finnes en slags snill kraft som de kaller Gud. Noen tror at kraften heller skal hete Allah, noen tror det ikke er noen kraft noe sted. Noen tror på jedier og noen på nissen. Og etterhvert som de vokser opp så vil de nok gjøre seg sine egne tanker og finne ut hva som kjennes mest riktig ut for dem.

Dermed mener jeg de er tilstrekkelig beskyttet mot den tross alt ganske lette indoktrinering som kommer gjennom skole og barnehage i 2009. (Ja, det hadde vært noe annet om en svovelpredikant hadde tordnet over dem fire timer hver dag.)

Så ser jeg at det dukker opp en sånn sak som jeg linker til i neste innlegg. Og lurer på hva som er saken? Er saken at det er en muslimsk sang og ikke en kristen? Er det like puk med kristne sanger? Hva er man redd for egentlig? At ungene skal kunne andre sanger enn oss? At de skal komme hjem og erklære seg konvertert? At de skal få en annen tro enn vi har selv? Skal de ikke være frie til å ta den troen de vil uansett?

Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 10:39   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2695146.ece

Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 10:53   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns iallefall at den godeste Amundsen overdriver voldsomt når han kaller dette snikislamifisering, men det er jo valgkamp og da gjelder det å holde Islam-faren varm for den delen av velgerskaren som mener at Norge hvert øyeblikk blir et muslimsk land hvis vi ikke hiver ut Mullah Krekar og gjengen.

Til det du spør om, som jeg egentlig ikke tror interesserer Amundsen noe større, så ville jeg helst sett at statskirken forsvant, at religionsundervisningen ikke lenger var forkynnende, at skoler og barnehager unngikk kirkebesøk og religiøse sanger og at vi kunne føre tradisjonene videre hjemme om vi ønsket.

Også tror jeg selvsagt ikke at barn blir kristne eller muslimske av å synge sanger, be bordbønn eller besøke religiøse bygninger. Det er flere faktorer som avgjør livssyn og det man får med hjemmefra er ofte avgjørende.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 10:54   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig så ser jeg ikke problemet. MEN - det er sikkert fordi jeg har et avslappet forhold til religion, og har aldri følt at jeg eller mine barn har blitt utsatt for indoktrinering. MEN - jeg prøver å sette meg inn i andres ståsted. Hva om de som klager over dette, har et like anstrengt forhold til religion som jeg har til Herbalife, f.eks? Jeg hadde nemlig selv satt himmel og jord i bevegelse hadde poden kommet hjem og nynnet på en Herbalife-sang (noe jeg for øvrig inderlig håper ikke finnes ). Nå virker det kanskje som jeg flåser, men jeg synes sammenligningen er relevant. Nå kan man jo stille seg de spørsmålene du stiller, smilefjes, om det rett og slett er redsel som ligger bak, at man er redd for at barna skal tro på noe man selv tar avstand fra. Det er godt mulig. Jeg er ikke redd for at barna mine skal bli kristne/muslimer, jeg aner derimot ikke hvordan jeg ville taklet det om de ble hektet på Herbalife. Dette er jo egentlig MITT problem, så i prinsippet synes jeg at barna har godt av innsikt i andre verdier, det være seg kristne, muslimske eller Herbalife-ske. Men i praksis ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 10:56   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det var et godt poeng, Divine. Jeg ville ikke likt det om mine kom hjem og sang sanger for anti-likestilling.

Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:09   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å kalle det snikislamisering blir feil. Barna blir vel ikke mer islamisert av å synge et par muslimske sanger enn de blir kristne av å bli med barnehagen i kirken før jul. Likevel skjønner jeg at folk reagerer, når innholdet i sangene er såpass forkynnende at de oppfordrer til å be fem ganger daglig og å jage bort den islamske djevelen. Da er man på nivå med "vokt deg lille øye hva du ser", og den sangen hadde jeg også reagert sterkt på om barna kom hjem og nynnet på. Det er opp et nivå i forhold til julekveldsvisa og o du som metter liten fugl. Jeg synes vel i grunnen at foreldre som har valgt vanlige barnehager og skoler skal slippe denne typen problemstillinger uansett religion, i hvertfall når det ikke er satt inn i en undervisningssammenheng.Jeg hadde nok begynt å lure på hva annet de drev med om barna kom hjem og sang disse sangene. Om sangene kom i islam-delen av religionsundervisningen som eksempel på muslimske barnesanger hadde det vært noe annet.

Men jeg tror ikke at et par sanger vil endre barnas religiøse ståsted.

Gammel 28-08-09, 11:18   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det stemmer. Da min lille fireåring kom hjem og hadde lært å synge at hans lille hjerte skulle vokte seg for hva det følte i barnehagen så klikket det for mor.

Dog - da jeg tok opp grisevisa (min tittel) med barnehagen, fikk jeg beskjed om at det var nedfelt en kristen formålsparagraf i loven og at sånn var det med den saken.

Men om de skal ferie jul så bør de jo feire id også?

Og hvordan gjøres dette i praksis? Deltar de muslimske barna i julekalender, julesanger, kakebakst og sånt før jul?

Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:19   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Religion har ingenting i barnehagen å gjøre. Eller skolen. Verken kristendom eller andre. Men; om det er tillatt å synge kristne sanger, syns jeg det er helt kurant å synge andre også. Likhet er fine greier.

Gammel 28-08-09, 11:21   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det hadde vært trist om det ikke skulle markeres i det hele tatt i skole og barnehage at det er jul?

Samtidig synes jeg det er idiotisk hvordan det har tatt helt overhånd enkelte steder da. Ungene er jo lei jula tredje desember...

Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:22   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jul er da nødvendigvis ikke en religiøs høytid med mindre man gjør den slik. Finnes ytterst, ytterst få religiøse elementer i min jul iallfall. Dvs at jeg har noen engler her og der, fordi de er fine.

Gammel 28-08-09, 11:27   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jul er ikke religiøst her heller. Ikke en engel noe sted. Eller - ok - det er stjerne i juletreet. Men ellers er det rensket. Likevel kommer jeg jo ikke fra at jula er kuppet av kristendommen. Jeg kan kalle det midtvintersblot og mene det så mye jeg vil - alle vil oppleve det som om jeg deltar i deres kristne høytid.

Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:29   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

JEG føler ikke at jeg deltar i en kristen høytid. Og det er hva jeg tenker som er viktig for meg.

Gammel 28-08-09, 11:29   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

JEG føler ikke at jeg deltar i en kristen høytid. Og det er hva jeg tenker som er viktig for meg.

Sant.

Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:31   #14
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjennner at jeg er veldig enig med Divine. Jeg ser virkelig ikke poenget med å lage oppstyr omkring en religiøs sang eller et kirkebesøk. Divine får meg til å innnse at det er fordi jeg har et veldig avslappet forhold til religion og ikke frykter at mine barn blir påvirket av litt kjennskap til religion, kirka, osv. Men i motsetning til Divine frykter jeg heller ikke Herbalife.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:51   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke problemer med markering av høytider. Ei heller andre religioner enn min egen.

Jeg reagerer ikke om barna lærer julekveldsvisa og glade jul, men jeg hadde nok reagert på type "bedehussanger" som er langt mere religiøse.

Heller ikke sanger som Jesus elsker alle barna ser jeg på som passende (Nå har jeg en datter som mottok 4 årsboka og fant ut at "high kicks" av showgirltypen passet til Jesus elsker alle barna oppe ved alteret.)

Religiøse høytider handler ikke bare om religion men om kultur og kulturhistorie.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:53   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Kampsak.

Jeg er all for religionsundervisning både i skole og barnehage. Religion. Ikke bare kristendom. Og undervisning. Ikke forkynnende.

For å si det sånn, hadde mine barn kommet hjem og lært en kristen salme en uke, hadde jeg forventet nynning på jødiske vers uken etter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 13:56   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

For å si det sånn, hadde mine barn kommet hjem og lært en kristen salme en uke, hadde jeg forventet nynning på jødiske vers uken etter.

amen til det!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 14:04   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er all for religionsundervisning både i skole og barnehage. Religion. Ikke bare kristendom. Og undervisning. Ikke forkynnende.

Bytt ut religion med livssyn og jeg er helt enig med deg. Ulike livssyn er jo utrolig relevant for hvordan verden fungerer og ikke fungerer i dag. Jeg ser på dette som kjempeviktig samfunnslære. Hvordan skal barn og unge forstå samfunnet hvis de ikke får kunnskap om ulike livssyn?

Gammel 28-08-09, 14:31   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Bytt ut religion med livssyn og jeg er helt enig med deg. Ulike livssyn er jo utrolig relevant for hvordan verden fungerer og ikke fungerer i dag. Jeg ser på dette som kjempeviktig samfunnslære. Hvordan skal barn og unge forstå samfunnet hvis de ikke får kunnskap om ulike livssyn?

Jajøss, jeg bare er keen på at de lærer om religionene på lik linje, det var vel det jeg prøvde å si. Livssyn også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 15:25   #20
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Amundsen har ett poeng, og det er at lista man legger for hva slangs sanger som synges bør være omlag lik for alle religioner. Men jeg for at man markerer de høytidene som er viktige for barna, så de bør inkludere høytider fra de tradisjonene som er representert i barnehagen i alle fall.

Men man bør gjøre det på en måte som ikke indoktrinerer barna. Og da er vi ved det opprinnelige spørsmålet: Det jeg tror har en reell virkning på hva et barn tror på eller ikke er hva barnet føler at de voksne virkelig tror på og behandler som sannheter som barnet forventes å akseptere. med andre ord er "fremføringen" og rammene rundt viktigere enn akkurat ordlyd osv. i sanger og om det er nek eller stjerne i juletreet.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.