Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-09, 23:14   #1
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Jeg er i ferd med å innse noe: Enten så er det slik at vi har riv ruskende feile rutiner i hjemmet for hvor skitne barna får gjøre seg. (Med middagsfingre, frokostfingre, syltetøy, bærspising og isspising.)
-Eller så er det vi som ikke kan å vaske klær.


Å flekkbehandle hver enkelt flekk i ei enkelt maskin med barneklær, er jo timesjobbing! Pluss at det koster en formue i sprayflasker. Men alternativet er jo ødelagte klær, pga flekker som aldri vil komme til å gå bort.


Så om noen bedre husmødre her, har råd å komme med, så tar jeg de gledelig i mot. Både vedrørende fornuftige spiserutiner og klesvasking.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:19   #2
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Har god erfaring med de plastsmekkene med armer fra ikea. Ganske så heldekkende.

Ellers tar jeg også gjerne i mot tips til flekkbehandling. Opplever av og til flekker til tross for for-behandling med flekkfjerner.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:20   #3
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Vi eier ingen klær med flekker på, men jeg skal love deg at de er flekkete når de legges på vaskerommet.

Jeg bruker ikke flekkfjerner. Jeg har fire baljer på vaskerommet og gjør som følger.
Fyller balje med flytende omo colour og vann og legger det flekkete plagget i bløt i balja. Der lar jeg det ligge til jeg skal vaske klær med samme farge og dukker det opp et plagg til i mellomtiden går det i samme balja. Klærne kan fint ligge opptil tre dager.
Jeg har stort sett alltid et par baljer stående med klær under behandling. Vrir de bare opp og stapper i maskinen når det skal vaskes.
Dette lærte jeg av min svigerinne for to år siden og har aldri siden da opplevd at en flekk ikke har forsvunnet.

Jeg har prøvd flekkfjernere av ymse slag før jeg lærte dette og opplevde som regel at en del av flekkene alikevel ikke ble borte.

Omo funker, det funker på alt. Det er virkelig verdt bryet med å legge klærne i bløt, og jeg synes faktisk ikke det er så mye jobb å gjøre det på den måten heller.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:27   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.183
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Her går ingen fra bordet uten å ha vasket fingrene med klut. Klær sprayes med Vanish før de går i skittentøykurven.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:31   #5
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Her bruker vi også bløtleggingsmåten. Det står til enhver tid opptil flere bøtter med klær i på vaskerommet. Men det står sjeldent lengre enn 2 dager da jeg syntes at det begynner å lukte litt rart av det etter den tid. Men jeg er også en rev med flekkfjerningsspray.
Jeg tror uansett cluet er å enten vaske det samme kvelden (noe som ofte skjer hos oss) og da huske å spraye med flekkfjerning, eller legge det i bløt samme kvelden. Jeg vasker dessuten klærne på skikkelig programmer. Aldri spare, økonomi, skåne etc med mindre plaggene krever det. Benytter også 60 grader istedetfor 40 grader.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:32   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.071
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Vi har liten leilighet og ingen mulighet til å ha 4 baljer til skylling av tøy på badet. Klær med flekker som ikke går vekk etter gjentatt vask kastes. Litt dyrere klær flekkbehandles før de vaskes.

Vi kjøper ulltøy som tåler en og annen vask på 60 grader (janus f.eks.).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:32   #7
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Omobalje virket jo som et supertriks!
Uheldigvis for oss har vi bare mulighet for vask en gang i uken, og det blir vel litt drøyt å bløte så lenge.

Vi vasker også fingre etter mat, men flekker blir det okke som
Forresten er det fruktflekker som er den største synderen. Burde nok ha tjoret henne fast hver gang hun skal spise frukt, men så koser hun seg slik der hun sitter i lenestolen og jafser i seg feks nektarin at jeg har ikke hjerte til å bale med høystolen som hun får mer enn nok av under måltidene.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:33   #8
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Her bruker vi også bløtleggingsmåten. Det står til enhver tid opptil flere bøtter med klær i på vaskerommet. Men det står sjeldent lengre enn 2 dager da jeg syntes at det begynner å lukte litt rart av det etter den tid. Men jeg er også en rev med flekkfjerningsspray.
Jeg tror uansett cluet er å enten vaske det samme kvelden (noe som ofte skjer hos oss) og da huske å spraye med flekkfjerning, eller legge det i bløt samme kvelden. Jeg vasker dessuten klærne på skikkelig programmer. Aldri spare, økonomi, skåne etc med mindre plaggene krever det. Benytter også 60 grader istedetfor 40 grader.

Har det sjelden tre dager altså, men det går til nød uten at plagget tar skade av det.
Godt å høre at jeg ikke er alene med balje og bløtleggingssystemet mitt.
Og vi kjører samme som deg, skikkelig programmer, det må til på barneklær.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:36   #9
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Kjører forøvrig skikkelige programmer og 60 her i gården også, uten at det ser ut for å gi 100% flekkfritt.

Slik helt på siden, syns jeg spareprogrammene legger igjen masser av såperester i tøyet.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:37   #10
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Har det sjelden tre dager altså, men det går til nød uten at plagget tar skade av det.
Godt å høre at jeg ikke er alene med balje og bløtleggingssystemet mitt.
Og vi kjører samme som deg, skikkelig programmer, det må til på barneklær.

Vi har varmekabler på vaskerommet så jeg mistenker at det er derfor jeg sytnes det begynner å "lukte litt rart" så fort. La merke til at da vi var på hytta, med bad uten varme i gulvet, i sommer så holdt det lenger. Men det er forskjell på flytende og pulver vaskemiddel. Jeg har som vanlig "forsket" litt på dette.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:50   #11
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

det er forskjell på flytende og pulver vaskemiddel. Jeg har som vanlig "forsket" litt på dette.

Du er ikke alene må vite.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:54   #12
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

De flekkene som aldri forsvinner, farger vi bort, rett og slett. Nye og spennende klær velter ut av vaskemaskinen etter farging.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:15   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Vi har ikke problemer med flekker.

1. Klær blir ikke så ofte flekkete. Var nøye med smekker da de var små, smekker med "lomme". Vi er nøye med håndvask og tørk etter mat og de griser lite.

2. Det hender det kommer flekker likevel. Alle flekker går bort hos oss hvis vi tar zalo på det. Vi lar plagget ligge i med zalo på seg sammen med resten av skittentøyet til det vaskes.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:19   #14
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Jeg synes jeg får vekk de fleste flekker, og bruker ingen dyre metoder. Den flekkfjerneren de har på Rema til 8 kroner (åtte! ) er jeg ganske raus med, og hvis klærne blir vasket ganske umiddelbart er det størst sjanse for å lykkes. Gjerne på 60 grader. Fruktflekker kan legges i varmt (kokende) vann, så behandles med flekkfjerner og rett i maskinen.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:23   #15
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.474
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Hva med bare å overse flekkene da? Sålenge (barnehage-/ hverdags-)klærne er rene, gjør det vel ingenting om det er en flekk på de?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:30   #16
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Gallesåpestykket fjerner ALT og er billig (20 kr pr stk). Gnir på flekkene i vasken før de går i maskinen og alt forsvinner. Mine unger bruker ikke smekke (minstemor er 2) og blir fort skitne ved utelek mm. Gallesåpe fjerner grønske, bærflekker, tomatsaus mm og fungerer bra på ull. Kjøpes på helsekost.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:32   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Kanskje ikke i praktis, men jeg synes ikke det er pent med flekker på og gjør mye for å unngå det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:33   #18
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Vi har ikke så voldsomt mye flekker på klærne, men en liten dusj Vanish fjerner det meste.
Dersom flekkene ikke kan fjernes blir bomullsklærne til vaskefiller.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:45   #19
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hva med bare å overse flekkene da? Sålenge (barnehage-/ hverdags-)klærne er rene, gjør det vel ingenting om det er en flekk på de?

Jeg greier ikke å overse en flekk, får ikke til å sette på ungen en ren genser med gamle flekker på. Det er vel derfor jeg har blitt så god på å fjerne flekker, for jeg vil jo helst ikke kaste klærne.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 01:20   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hva med bare å overse flekkene da? Sålenge (barnehage-/ hverdags-)klærne er rene, gjør det vel ingenting om det er en flekk på de?



Det er mange år siden jeg innså at det kom til å gå fortere å lære seg å lukke øynene for permanente flekker enn å lære seg til å vaske tøyet på en slik måte at flekkene forsvinner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no