Hvordan er egentlig ståa i Skulen, Den Norske?
Jeg syns jeg hører mye ymse om norsk skole. At den ikke er som i min tid, har jeg i hvert fall forstått.
I den store kameltråden leser jeg at det er masse autoritetsproblemer i skolen, med barn som ikke har respekt for lærerne, men også at noen lærere påstår at deres timer går 100% uten dødtid, med intens læring hvert minutt. 
I Osloskolen er det store utfordringer med at enkelte skoler nesten ikke har "etnisk norske" barn, men flere av disse skolene er visstnok veldig gode rent faglig. 
Man hører mye om at skolen bruker mye tid på sosialisering, samspill, etc. Ser man effekter av det? På hvilken måte jobber man med det?
Noen steder ser det ut til at man klarer å møte hvert enkelt barn på det nivået det er, og sørge for at hver enkelt får de utfordringene de trenger for å strekke seg. Andre barn får med melding hjem om de gjør for mange oppgaver i heftet sitt. 
Hva er bedre enn før?
Hva er verre?
Kort sagt, hvordan står det til, egentlig?
__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
|