Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vaske lammeskinn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-09, 10:27   #1
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Vaske lammeskinn?

Jeg har et korthåret lammeskinn som har ligget på loftet et par år. Dette tenkte jeg å skylle opp til vesla kommer.
Hvordan gjør jeg det? Ullprogram?

Gammel 04-09-09, 10:29   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske lammeskinn?

Jeg vasket mitt på ullprogram med milo før lillebror ble født, det er ikke nøstebarn eller noe sånt ubehandlet. Det er lurt å prøve å kamme ut ulla etter at det har tørket (men ikke så lett).

Kanskje på tide å skylle det opp igjen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 12:53   #3
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Dette satt jeg og funderte litt på her en dag.
Så ullprogram i vaskemaskin med milo funker fint, altså.
Jeg mener bare å huske at det blir veldig stivt på skinnet etterpå, er det noe man kan gjøre for å forhindre det?
Har et av de største nøstebarn-skinnene etter eldste og tenkte kanskje det kunne brukes til den som kommer i januar også, men da må det jo vaskes først.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 12:57   #4
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vaska nettopp mitt på ullprogram med milo, funket kjempefint.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 12:58   #5
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg vasker skinn (lang- og korthårede fra IKEA) i maskinen med milo, så henger jeg det litt til tørk, og tromler det etter en time eller to. Da blir huden myk. Man må gre pelsen når den er tørr, om den ikke skal være flokete.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 13:06   #6
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har vasket både Nøstebarnskinn og andre lammeskinn på ullprogram med ullvaskemiddel. De er ofte litt vel våte etter vask, så jeg pleier å legge dem mellom to tykke håndklær og tråkke på dem for å få ut vannet, så slenger jeg dem i maskina for en ekstra sentrifugering. Tørker det liggende på toppen av tørkestativet. Når det er tørt kan man børste ulla med en børste. Jeg synes ikke det gjør så mye om baksiden blir litt stiv - den mykes jo opp ved bruk, og det viktigste er jo at ulla er myk og deilig

Gammel 04-09-09, 13:06   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vasket langhåret skinn i vaskemaskin på ullprogram med Milo m/lanolin flere ganger. Bare pass på å strekke i skinnet når det henger til tørk.

Gammel 04-09-09, 14:02   #8
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Har et av de største nøstebarn-skinnene etter eldste og tenkte kanskje det kunne brukes til den som kommer i januar også, men da må det jo vaskes først.

Ikke vask nøstebarnskinnet med Milo. Bruk spesiell såpe for ubehandlet ull. Vasket nøskebarnskinnet flere ganger og bruker et par ss med ullsåpa og vasker 30 grader ullprogram. Jeg sliter med at maskinen ikke vil sentrifugere det litt til slutt, men får det til etterhvert etter å ha åpnet og dandert det litt. Orker ikke å ta ut et klissbløtt rennende skinn. Legger det flatt oppå et tørkestativ sånn at det har luft både nedenfra og ovenfra til å tørke, og setter det i stua sånn at det ikke tørker for fort som det f.eks. gjør på et varmt bad. Da blir skinnet mykt og fint og ser som nytt ut igjen. Grer med en hundekam et par ganger underveis mens det tørker.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 14:05   #9
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Gre pelsen? På korthårete skinn også?

Gammel 04-09-09, 14:06   #10
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agurke, her.

Gre pelsen? På korthårete skinn også?

På korthåret skinn også. Blir så fint etterpå. Bruker sånn grov metallkam som er til hund og katt. Har egen lammeskinnkam som ikke er brukt på andre pelser.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 14:19   #11
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Leverer mine på renseri jeg...
Både posen som er over 30 år gammel, og skinnene fra nøstebarn..
De er forøvrig vasket i maskin med spesial såpe ett par ganger før.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 21:55   #12
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vasker vårt på ullvask med milo. Har alltid gått bra.

Gammel 04-09-09, 22:10   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Ikke vask nøstebarnskinnet med Milo. Bruk spesiell såpe for ubehandlet ull. Vasket nøskebarnskinnet flere ganger og bruker et par ss med ullsåpa og vasker 30 grader ullprogram. Jeg sliter med at maskinen ikke vil sentrifugere det litt til slutt, men får det til etterhvert etter å ha åpnet og dandert det litt. Orker ikke å ta ut et klissbløtt rennende skinn. Legger det flatt oppå et tørkestativ sånn at det har luft både nedenfra og ovenfra til å tørke, og setter det i stua sånn at det ikke tørker for fort som det f.eks. gjør på et varmt bad. Da blir skinnet mykt og fint og ser som nytt ut igjen. Grer med en hundekam et par ganger underveis mens det tørker.

Sånn vasker jeg våre ubehandlede skinn også. Aldri Milo på ubehandlet ull/skinn. Men jeg dropper å gre da. *lat*

Gammel 05-09-09, 09:59   #14
Abigael
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2009
Abigael har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har brukt både milo og sånn spesialsåpe. Gikk greit med Milo også, men skinnet holder seg vel lengst fint hvis man bruker spesialsåpe.
Tørker det når det ligger flatt på tørkestativet og grer med hundekam
Ser like fint ut etterpå.

Abigael er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 22:41   #15
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Standard

Og hvor får jeg tak i spesialsåpe?

Gammel 07-09-09, 22:52   #16
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barneutstyrsforretninger, Troll har en type, eller nettbutikken til Nøstebarn.

Gammel 07-09-09, 22:57   #17
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Ah, takk for god forklaring. Jeg kom på at den flasken med ubegripelig etikett på bakerst i hylla ble kjøpt sammen med skinnet i sin tid, så da skal jeg bruke den. Og jeg har sånn kardebørste liggende til skinnet også, det er innmari bra hvis man bare husker det ja.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.