|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fruktfluer i kjøkkenet ...De kom inn med et klas bananer for et par uker siden, og nå får vi dem ikke bort igjen. Prøver virkelig å holde så rent og matvarefri som mulig, men så snart det bare ligger en nektarin eller brødskive med ost, er de der igjen.
![]() |
#2 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Fruktfluefeller har de i nesten alle matbutikker. Små flasker med et eller annet oppi som de plasserer der frukten og grønnsakene er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Epleeddik med Zalo (noen dråper skal være nok) er et godt virkemiddel - fluene kommer da for å drikke, men klarer ikke å lette igjen pga. såpen og drukner/dør. Rødvin i en skål funker også, samt insektsmiddel hvis det er helt umulig.
![]() |
#4 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Jeg skulle akkurat til å spørre om det samme, gitt!
![]() |
#5 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2009
![]() |
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Sukk.... ja er jo nesten umulig å bli kvitt dem når de først er kommet inn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...
*noterer*
![]() |
#9 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Eddik og zalo satt ut, og allerede tre småjævler mindre. Jadda!
![]() |
#11 |
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Hell en skvett kaffe i potteplantene!
![]() |
#13 |
Smugleser
|
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Jeg mener å huske et kjerringråd om å putte fyrstikker ned i evt planter som måtte ha dratt med seg slike fluer. Med svovelen nedi jorda.
![]() |
#14 |
Har tro på forbedring
|
Enn så lenge er det ingen i plantejorda hos oss. Heldigvis.
![]() |
#15 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Jeg har satt fram to kopper med eplecidereddik og zalo, men ingen fangst foreløpig. Må man fylle koppene helt fulle? Mine er bare halvfulle fordi jeg hadde så lite eddik igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Fruktfluer i kjøkkenet ...Fyrstikker med svovelen ned er supert i potteplanter for å forhindre at fluene formere seg der. |
![]() |
![]() |
#18 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå har jeg ikke prøvd med rødvin, men hvitvin funker veldig bra hos oss! Satte et glass med hvitvin ved siden av der fluene holdt til, og i løpet av en dag havnet 10 (!) små fluer oppi der. Skal prøve med vin neste gang de dukker opp også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|