Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Arbeid med å fortolle varer fra Sverige?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-07, 23:44   #1
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Arbeid med å fortolle varer fra Sverige?

Jeg har fått kjøpt meg en fin Odd Molly-jakke fra TinTin i Sverige. Pakken kommer om noen dager, men jeg har faktisk aldri fortollet inn varer på denne måten før.

Ser jo at flere av dere her inne har gjort det - kan dere gi meg en liten "steg-for steg"-liste?

Jeg vil gjerne gjøre det på billigste måte.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 07:53   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Arbeid med å fortolle varer fra Sverige?

Det er ikke umulig at posten gjør fortollingen for deg, ellers så finner du en grei fremgansmåte her. Denne gjelder kun hvis pakken har en verdi på under 1000,-. Har den en verdi som er høyere, kreves det personlig oppmøte hos tollvesenet.

Les mer om postens fortollingssystem her

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 08:50   #3
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arbeid med å fortolle varer fra Sverige?

Jeg fikk et brev fra Tollvesenete og der kunne jeg velge å fortolle selv, eller la Tollvesenet gjøre dette for meg
De tar et gebyr for jobben

Det kom en hente henvisning i posten og på den sto tollgebyret jeg skulle betale

Gikk veldig greit
Mine varer kostet rundt omkring 13-1400,- hos TinTin, og tollgebyret totalt for begge var 667,- svindyrt fordi verdien var over kr.1000,-

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 09:40   #4
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arbeid med å fortolle varer fra Sverige?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

varer kostet rundt omkring 13-1400,- hos TinTin, og tollgebyret totalt for begge var 667,- svindyrt fordi verdien var over kr.1000,-

Det er vel bare 90,- ekstra til posten fordi verdien er over 1000,- er det ikke? Toll (10,7% på klær) og mva (25% på alt) er jo det samme uansett.

Jeg anser forøvrig postens "gebyr" som ren svindel. Jeg har ingen tro på at de faktiske utgiftene engang er i nærheten av 90 kroner/182 kroner å fortolle pakker under/over 1000 kroner. (Hvis de er det, er det noe alvorlig galt med hvordan det gjøres). Det er forsåvidt greit å gjøre det unødvendig dyrt og vanskelig å handle fra utlandet for å beskytte norske forhandlere, men da bør man si det, og ikke lyve om at det er så dyrt å administrere tollbehandlingen. (Og ja, jeg vet at Posten er privatisert og setter prisene selv nå).

Ben "løgnere og svindlere" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 09:48   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arbeid med å fortolle varer fra Sverige?

Gbeyret var 182,- til Posten
JA og så mva + 10,7 % i toll

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er vel bare 90,- ekstra til posten fordi verdien er over 1000,- er det ikke? Toll (10,7% på klær) og mva (25% på alt) er jo det samme uansett.

Jeg anser forøvrig postens "gebyr" som ren svindel. Jeg har ingen tro på at de faktiske utgiftene engang er i nærheten av 90 kroner/182 kroner å fortolle pakker under/over 1000 kroner. (Hvis de er det, er det noe alvorlig galt med hvordan det gjøres). Det er forsåvidt greit å gjøre det unødvendig dyrt og vanskelig å handle fra utlandet for å beskytte norske forhandlere, men da bør man si det, og ikke lyve om at det er så dyrt å administrere tollbehandlingen. (Og ja, jeg vet at Posten er privatisert og setter prisene selv nå).

Ben "løgnere og svindlere" Murphy

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 09:57   #6
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arbeid med å fortolle varer fra Sverige?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Gbeyret var 182,- til Posten
JA og så mva + 10,7 % i toll

Det var det jeg trodde. Og hvis varene hadde kostet mellom 200,- og 1000,- hadde gebyret til Posten vært 90,- mens prosentsatsene for mva og toll hadde vært det samme. (Og for varer under 200,- er det hverken toll, mva eller gebyr).

Ben "death and taxes" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no