Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Franskbrød/loff

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-09, 14:19   #1
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Franskbrød/loff

Jeg har alltid trodd at sånn type brød utelukkende var noe man spiste som tilbehør - f.eks. til reker og salater. Jeg ante ikke at det "gikk an" å ha det i matpakken. :beskyttet oppvekst:

(Jeg så nemlig en matpakke med 4 tykke franskbrødskiver til et lite barn i barnehagen i dag og ble virkelig overrasket. )

Såh - hva er ditt forhold til franskbrød/loff?

Gammel 14-09-09, 14:21   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Franskbrød/loff

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er sånn brød man kjøper når man har glemt å handle brød, kommer på det kl. 22:50, og butikken bare har det brødet igjen.

Mine barn har blitt observert med franskbrød i matpakken ved én eller to anledninger, mao.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 14:21   #3
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Tilbehør ja til reker, gryter, salater ol.

Min mor spiser loff hver dag, men den tradisjonen har ikke jeg tatt med meg videre.

Gammel 14-09-09, 14:22   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spiralloff har jeg faktisk kjøpt i nødsfall en gang i studietiden.

Gammel 14-09-09, 14:23   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilbehør, ja.

Men da jeg jobbet i barnehage skjønte jeg at det var mange som ikke delte det synet på loff...

Gammel 14-09-09, 14:35   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilbehør, fransk frokost eller 22:50-varianten som Teofelia beskriver. Glitterbarnet får kjøpe franskbrød når vi er i Danmark og går til den lokale bakeren på morgenen, han syns det er stas med sånne lange brød.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 14:38   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har alltid trodd at sånn type brød utelukkende var noe man spiste som tilbehør - f.eks. til reker og salater. Jeg ante ikke at det "gikk an" å ha det i matpakken. :beskyttet oppvekst:

(Jeg så nemlig en matpakke med 4 tykke franskbrødskiver til et lite barn i barnehagen i dag og ble virkelig overrasket. )

Jeg tenker på det som tilbehør ja. Men det er klart, om man ikke får tid til å bake og det ikke er noe annet i butikken så hadde jeg nok kjøpt loff sånn for en gangs skyld.

Gammel 14-09-09, 14:39   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme brukte vi loff (mammas hjemmelagede ) til reker, selskapsmat og slikt, og noen ganger til å lage varme ostesmørbrød av, aldri som vanlig brødmat. Etter at jeg ble voksen kjøper jeg "aldri" vanlig loff, og baguetter og fine rundstykker/ciabatta bare til "fint".

Gammel 14-09-09, 14:40   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Loff er knapt nok tilbehør.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 14:40   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Loff er noe vi sjelden har.
Kun som tilbehør eller vi skal bruke det til toast.
Akkurat nå har vi to oppskåret fint toastloff i heimen utelukkende fordi jeg glemte å ta de med på vakt i hallen i går.
Ungene har aldri hatt loff i matpakka, men kunne sikkert fått det hvis det var eneste alternativet.

Men vi pleier ofte å ha fine rundstykker til frokost i helgene.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 14:41   #11
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Vi har fint brød i helgene i blant, men ikke til hverdags.

Vi baker selv, så hos oss, synes barna det er stas med kjøpebrød i blant.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 17:36   #12
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Loff er tilbehør. Jeg tror faktisk ikke jeg noen gang har måttet sende med gutta loff i barnehagen, har alltid fått tak i f.eks halvstekte grovbrød.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 17:40   #13
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Loff har vi veldig sjelden. Egentlig bare til reker når jeg tenker meg om, men ofte har vi annet brød da også (f.eks. steinovnsbakt surdeigsbrød). Baguetter og fine rundstykker har vi en sjelden gang til helgefrokost.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 17:46   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tilbehør her også, og det hender at mannen baker loff med litt havregryn i. Litt sunnere - og godt! Nå er det jo mandag i dag, og jeg ser ikke bort fra at jeg kunne sendt med loff i barnehagen hvis vi hadde igjen en del fra f.eks. lørdagsmiddagen. Liv kaller for øvrig alt som er finere enn farens veldig grove hjemmebakst for loff.

Gammel 14-09-09, 17:57   #15
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vokst opp med at loff = kake. Loff serveres med tynne skiver meierismør (og/eller bringebærsyltetøy) som kaffebrød. (Det uttrykket har jeg for øvrig fra min nordnorske mor; jeg aner ikke om det er gangbart i resten av landet. )

Sist redigert av Matilda : 01-02-10 kl 12:44. Årsak: Utilgivelig skrivefeil
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 18:00   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Loff er luft.
Desverre kommer mannen fra en familie som mener noe annet. De bruker det riktignok mest til tilbehør, men det hender det blir brødskiver av det - til min store fortvilelse.

Gammel 14-09-09, 18:00   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi har loff her en gang i året sånn ca. Da er det typisk tilbehør ja. Er det igjen noe så kan jeg godt finne på å la barna få med resten i matpakka. De synes det er kjempegodt, og det er altså rundt en gang i året så jeg tror ikke de tar varig skade av det.

Men loff er ikke ernæring her i heimen heller nei - det er unntaksmat.

Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 18:23   #18
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Loff hører til helger og ferie. Mest det siste.

I dag fikk minsten med fine rundstykker i matpakka siden det var tilbehør til middagen i går, men det skjer vel sånn ca. en gang i året tenker jeg.

Å spise loff som brødmat en sjelden gang ser jeg ikke noe feil i, men som hverdagsmat utgår det.

Normalt spiser vi ekstra grovt brød av bygg.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 18:49   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker franskbrød eller baguetter som tilbehør til middag, men i det siste har jeg erstattet det med knallgode olivenbrød som jeg baker selv. Loff bruker vi veldig sjelden og jeg kan ikke huske sist. Kanskje i sommer en gang da vi kjøpte et fransk landbrød som var veldig loffaktig.

Jo, også bruker jeg baguetter eller fransk landbrød når jeg lager bruschetta eller bare rister dem i olivenolje som tilbehør til tapas.

Vi putter aldri slikt i matpakken, men jeg skal ikke skryte på meg å bruke veldig grovt brød heller.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 18:58   #20
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker loff en gang i mellom, da som tilbehør til annen mat, gryterett/lasagne/salat el.

Resten kan slumpe til å bli sendt med i barnehagen ja, men all den tid de får grovt brød alle andre dager, så stresser jeg ikke med det. (Far er matpakkesmører, og klager jeg, må jeg begynne å smøre selv.) Vil tippe at storesøster har hatt loff i matpakka 3-4 ganger, på 3 år. Skrekken er jo selvfølgelig at det akkurat den dagen, er en 21 årig vikar, som slarver om ungene mine sin matpakke, og utifra den dagens matpakke, antar at dette er dagligkost for mine barn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.