|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Kan noen (helt objektivt selvsagt
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Vi ville fått færre og større enheter, og mer sentrert matproduksjon.
![]() |
![]() |
#3 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Tror forskjellen ikke hadde blitt så stor. Litt strengere innvandrings politikk litt privatisering. Derimot den største endringen ville ha skjedd med NRk lisensen som de ville ha fjernet. I tillegg ville vi ha fått færre aviser, fordi de ville ha fjernet presse støtten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Hvilken borgerlig konstellasjon tenker du på? For det er reelle forskjeller på en H/FrP-regjering og en V/H/KrF-regjering, og det vil også være en viktig faktor at det i realiteten ville vært en mindretallsregjering (hvis ikke det gudforby skulle ha blitt en majoritets-H/KrF/FrP-regjering).
![]() |
#6 |
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Jeg har alltid lurt på hvorfor vi ikke kan ha et system med rimelig stor grad a statlig kontroll (for å forhindre altfor stort profittjag), samtidig som statlige foretak faktisk var finansielt levedyktige... Tenk et sykehus som fungerte etter samme prinsipp som et privat sykehus med krav til effektivitet, service-nivå og lønnsomhet, bare uten å måtte tenke på overskudd og utbytte til aksjonærer... Jeg misser åpenbart et eller annet kritisk poeng her siden jeg ikke skjønner hvorfor ikke dette blir gjort over alt. Nettoeffekten, sånn jeg ser det, burde jo vært at det statlige tilbudet var bedre enn det private siden ingen kuttet konstant på all utgifter for å øke profitten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Vi hadde fått to statsministere. Det er ganske annerledes. For jeg kan ikke se for meg at Erna og Siv hadde blitt enige om at en av dem trakk seg. |
![]() |
![]() |
#8 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?
Offentlige hjemmehjelper har vel neppe bonus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#10 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Færre kommuner og salg av flere e-verk + andre statlige bedrifter (som tjener penger) - Det har de sikkert rukket på 4 år vil jeg tro.
![]() |
#11 |
Deltidsmamma
|
Det er ikke sånn jeg har oppfattet det, det er staten som betaler uansett, er det ikke? Sist redigert av bønna : 16-09-09 kl 10:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Og angående innvandring, så lurer jeg på om Ap/SV/SP kommer til å føre en strammere politikk enn hva enn H/Krf/V regjering ville gjordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Fordi konkurranse fremmer prestasjon. Sånn har det alltid vært og vil alltid være. Det er en helt grunnleggende menneskelig egenskap.
![]() |
#14 |
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?<idealisme> |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
Da snakker vi om helt forskjellige ting (ikke at det er helt uvanlig). Jeg snakker om at et privat selskap leies inn av kommunen til å gjøre hjemmehjelpstjenesten. Da kan det stilles klare krav til kvalitet og effektivitet fra det offentlige, og det er det privates ansvar å lønne folk slik at dette oppfylles.
![]() |
#16 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Det jeg er litt redd for da, er at med en blå regjering vil det med tid og stunder bli mye privatisering. Det vil bli litt sånn at de som har gode med penger og kan prioritere det beste, velger gode skoler, barnehager, sykehjem, pleiehjem etc etc. Og om de private da har godt med penger (driver bra, investorer etc) - så er jeg redd for at de også får den beste komptansen, og at dette vil være med på å skape store klasseskiller i samfunnet vårt. Etter hvert. Det er min redsel.
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Kompetanseflukt er min største frykt angående privatisering også. Det er derfor jeg mener det må være strenge offentlige krav og kontroll. Men jeg er mye, mye mer bekymret for den nokså labre kvaliteten og effektiviten vi har på en rekke offentlige tilbud i dag.
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Også ER det jo sånn også, at hvis jeg kan kjøpe meg til en kneoperasjon på Aleris, blir det ett hakk lenger frem i køen for Olgas hofteoperasjon. Selv om jeg blir ferdig før Klara som hadde plass foran meg i køen. Det er også med på å øke effektiviteten, gitt at det ikke er legekompetanse som er den begrensende faktoren. Jeg ser urettferdighetsprinsippet også, men det er jo ikke et nullsumspill.
![]() |
#19 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Jeg kaster jo litt stein i glasshus, som selv kjøper meg operasjon på Aleris nå, fordi jeg ikke orker stå i kø offentlig.
![]() |
#20 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Vi ville nok fått det litt bedre, litt mindre avgifter og vi hadde sluppet å betale bompenger. De vant også med 50 000 stemmer, men det skal jo ikke telle det. :skuffa: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|