Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-09, 19:27   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?

Kan noen (helt objektivt selvsagt ) si meg hva hovedforskjellene ville ha vært? Om vi istedet for 4 nye år med Jens & co, hadde fått en blå styring?

Både positive og negative sider, så klart.
Antar folk ser dette litt ulikt..

Opplys meg!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 22:24   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?

Vi ville fått færre og større enheter, og mer sentrert matproduksjon.
Med de ulemper det ville medført for (det bannlyste ) distriktsnorge
og med de ulemper en sentraløisert, fabrikkpreget matproduskjon medfører for de som bor i nærheten og for dyra produktene lages av.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 22:56   #3
katj
Nybegynner

katj sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
katj har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tror forskjellen ikke hadde blitt så stor. Litt strengere innvandrings politikk litt privatisering. Derimot den største endringen ville ha skjedd med NRk lisensen som de ville ha fjernet. I tillegg ville vi ha fått færre aviser, fordi de ville ha fjernet presse støtten.

katj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 23:09   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken borgerlig konstellasjon tenker du på? For det er reelle forskjeller på en H/FrP-regjering og en V/H/KrF-regjering, og det vil også være en viktig faktor at det i realiteten ville vært en mindretallsregjering (hvis ikke det gudforby skulle ha blitt en majoritets-H/KrF/FrP-regjering).

Noen ting som ville ha vært felles for begge alternativene, er at formueskatten hadde blitt fjernet, først av arbeidende kapital. Det betyr at småbedriftseiere ikke trenger å betale skatt av firmaet sitt i seg selv, bare det de tar ut i inntekter (og noe skatt på aksjeutbytte fremdeles, vel?). Det ville øket soliditeten til små firmaer som akkurat nå er helt på grensen til at det går rundt, og kunne betydd forskjellen på sikre arbeidsplasser eller ikke. I tillegg vil det kunne øke såkalt risikovillig kapital, altså at De Fæle Rikingene investerer i prosjekter som har en viss risiko og en potensiell avkastning, og dermed kan være fødselshjelp for spennende, nyskapende firma.

Alt dette ville fått hjulene til å gå fortere rundt og økt verdiskapningen i samfunnet vårt. Disse arbeidstakerne hadde betalt skatt i stedet for å bli arbeidsledige, det hadde blitt solgt flere varer som hadde generert moms og folk hadde hatt bedre kjøpekraft. Flere penger å fordele til fellesgodene. (Et veldig godt eksempel er da Halvorsen spurte Stordalen om han ikke hadde synes det var urettferdig om han ikke også skulle betale skatt, gjennom formueskatten, der han sier at selskapet hans betaler 9 mill, så litt bidrar han jo til felleskapet. Dette genererer uendelig mye mer inntekt enn det De Rike salter ned.)

En annen åpenbar vridning ville vært at offentlige tjenester kunne konkurranseutsettes der det var hensiktsmessig. Det vil si at et privat firma som leverer hjemmehjelp kan få kontrakter (under offentlig tilsyn), så fremt de kan levere en bedre eller rimeligere tjeneste. På den måten kan man få både et bedre og mer effektivt offentlig tilbud, mener jeg. Et godt eksempel er veibygging, der man har vist langt raskere og også rimeligere private prosjekter enn de tilsvarende offentlige.

Jeg må innrømme at jeg skulle ønske jeg kunne ringe til en Sjef og sørge for at de elendige hjemmehjelpene som servet svigerfar kunne få en ripe i lakken og trekk i bonus. Makan til elendig tilbud.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 23:51   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Permisjonsordningen hadde forblitt slik den er i dag. Nå blir det sikkert tvungen tredeling i løpet av perioden.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 08:16   #6
sykkelpappa
<insert something witty>

sykkelpappa sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

Jeg har alltid lurt på hvorfor vi ikke kan ha et system med rimelig stor grad a statlig kontroll (for å forhindre altfor stort profittjag), samtidig som statlige foretak faktisk var finansielt levedyktige... Tenk et sykehus som fungerte etter samme prinsipp som et privat sykehus med krav til effektivitet, service-nivå og lønnsomhet, bare uten å måtte tenke på overskudd og utbytte til aksjonærer... Jeg misser åpenbart et eller annet kritisk poeng her siden jeg ikke skjønner hvorfor ikke dette blir gjort over alt. Nettoeffekten, sånn jeg ser det, burde jo vært at det statlige tilbudet var bedre enn det private siden ingen kuttet konstant på all utgifter for å øke profitten...

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 08:33   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi hadde fått to statsministere. Det er ganske annerledes. For jeg kan ikke se for meg at Erna og Siv hadde blitt enige om at en av dem trakk seg.

Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 08:46   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg må innrømme at jeg skulle ønske jeg kunne ringe til en Sjef og sørge for at de elendige hjemmehjelpene som servet svigerfar kunne få en ripe i lakken og trekk i bonus. Makan til elendig tilbud.

Offentlige hjemmehjelper har vel neppe bonus. Trekk i grunnlønn, ville det vel da være snakk om.
I stedet for å ønske trekk i lønn til de som jobber i det offentlige, tror jeg det ville vært smartere å øke lønningene og dermed statusen til yrket. Det ville ført til flere hjemmehjelper og mindre slitasje på de få som er det. Stadig nye vikarer og dårlig tid, gjør jo helt klart at tilbudet blir elendig. Innføring av private tjenester, gjør at de som har råd til det, får det OK, mens de andre må slite med det samme crappy tilbudet som før. Ikke riktig, synes jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 08:47   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Offentlige hjemmehjelper har vel neppe bonus. Trekk i grunnlønn, ville det vel da være snakk om.
I stedet for å ønske trekk i lønn til de som jobber i det offentlige, tror jeg det ville vært smartere å øke lønningene og dermed statusen til yrket. Det ville ført til flere hjemmehjelper og mindre slitasje på de få som er det. Stadig nye vikarer og dårlig tid, gjør jo helt klart at tilbudet blir elendig. Innføring av private tjenester, gjør at de som har råd til det, får det OK, mens de andre må slite med det samme crappy tilbudet som før. Ikke riktig, synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 08:56   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Færre kommuner og salg av flere e-verk + andre statlige bedrifter (som tjener penger) - Det har de sikkert rukket på 4 år vil jeg tro.

Ellers har de nok tillatt mange fler privatskoler - som igjen kanskje har svekket den offentlige skolen

Og Har siv vært ved roret, så har man kanskje slurpet litt ut av oljefondet også.

Gammel 16-09-09, 09:45   #11
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Innføring av private tjenester, gjør at de som har råd til det, får det OK, mens de andre må slite med det samme crappy tilbudet som før. Ikke riktig, synes jeg.

Det er ikke sånn jeg har oppfattet det, det er staten som betaler uansett, er det ikke?
Det er jo litt sånn i dag også, man kan få behandling ved private klinikker, uten at det koster noe mer.
Men det er det offentlige som henviser. Flott system

Sist redigert av bønna : 16-09-09 kl 10:01.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 09:49   #12
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Og angående innvandring, så lurer jeg på om Ap/SV/SP kommer til å føre en strammere politikk enn hva enn H/Krf/V regjering ville gjordt.

Ap har tatt betydelig etter Frp, og blitt strengere enn Høyre, som måtte ha samarbeidet med Venstre som er det mest liberale partiet.
Det kommer an på hvor mye Sv får å si i regjering med Ap, men Sv er betydelig svekket nå.

En borgerlig regjering med Frp med ville være den strengeste av alle når det gjelder dette, selvfølgelig.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 11:01   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sykkelpappa, her.

Jeg har alltid lurt på hvorfor vi ikke kan ha et system med rimelig stor grad a statlig kontroll (for å forhindre altfor stort profittjag), samtidig som statlige foretak faktisk var finansielt levedyktige... Tenk et sykehus som fungerte etter samme prinsipp som et privat sykehus med krav til effektivitet, service-nivå og lønnsomhet, bare uten å måtte tenke på overskudd og utbytte til aksjonærer... Jeg misser åpenbart et eller annet kritisk poeng her siden jeg ikke skjønner hvorfor ikke dette blir gjort over alt. Nettoeffekten, sånn jeg ser det, burde jo vært at det statlige tilbudet var bedre enn det private siden ingen kuttet konstant på all utgifter for å øke profitten...

Fordi konkurranse fremmer prestasjon. Sånn har det alltid vært og vil alltid være. Det er en helt grunnleggende menneskelig egenskap.

Jeg fikk noen aha-opplevelser da jeg tidlig på 90-tallet besøkte en del kjemiske fabrikker i øst- og vesttyskland. De produserte jevnt over det samme, men de som da var statlig styrt og eid (i øst-tyskland) hadde aldri hatt insentiver til å drive mer effektivt. De fikk solgt varene sine til fast pris uansett, og fikk sin faste lønn og hadde sin sikre arbeidsplass. Så det var ingen grunn til å legge hodene i bløt og bruke masse engineering-krefter på å knekke nøtter og finne ut av de aller, aller, aller beste tekniske løsningene. Resultatene viste i hele anleggene, fra innerst til ytterst, men var synligst på de laaaaange rørene som gikk alle veier. Man hadde ikke brukt krefter på å designe anlegget med kortest mulig transport av varme væsker, og fikk dermed enorme varmetap på transporten. Energisluk av en annen verden.

En annen grunn: Staten er ikke god på ALT. Å drive næringsvirksomhet og industri krever temmelig spesialisert kompetanse. Å være en god eier for disse også. Staten har ikke historie for å være en særlig god eier.

Et annet eksempel: Se hvor mye dårligere det offentlige er som eier av infrastruktur enn det private eiere er! Ingen eiendomsinvestor med vett i skallen ville latt bygninger forfalle slik det offentlige gjør. Fordi man forstår at det forringer verdiene.

Enda en grunn: Sammenblanding av roller: Staten skal regulere næringslivet gjennom en masse lover. For eksempel konkurranselovgivning som sikrer fair konkurranse og et best mulig tilbud til forbrukere. At det ikke danner seg mektige monopoler. Det blir bukken og havresekken når staten både eier og regulerer samme næring. Denne sammenblandingen viste jo utrolig godt igjen i hele Aker-smørja. (At ikke bare DEN saken var nok til å felle de inkompetente idiotene er BEYOND ME!! )

Gammel 16-09-09, 11:35   #14
sykkelpappa
<insert something witty>

sykkelpappa sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

<idealisme>
Jeg føler litt at dette blir en avskyning av hele karakter-debatten i skolen; må vi ha utvendig målbare faktorer (karakterer/kvartalsrapporter) for å yte vårt beste? Hvorfor kan ikke en indre motivasjon som et genuint ønske om å lære, eller god gammeldags yrkesstolthet være motivasjon nok til å yte sitt beste?
</idealisme>

Du har vel igrunnen rett, og statlig monopol er jeg ikke tilhenger av. Jeg skulle bare så inderlig ønske at statlige bedrifter kunne klare å drive effektivt. Hvis det er noen enkelt grunn til at Norge (AS) ikke utnytter de enorme ressursene vi har, er det fordi vi forvalter vekk pengene vi har.

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 17:55   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da snakker vi om helt forskjellige ting (ikke at det er helt uvanlig). Jeg snakker om at et privat selskap leies inn av kommunen til å gjøre hjemmehjelpstjenesten. Da kan det stilles klare krav til kvalitet og effektivitet fra det offentlige, og det er det privates ansvar å lønne folk slik at dette oppfylles.

Og bonuspoenget mitt var selvsagt at hvis det var snakk om en privat bedrift, ville f.eks. klager fra pårørende være et bonusmål. Det var faktisk hele poenget, jeg beklager hvis det ble for subtilt.

- No. 4 -
Gammel 16-09-09, 19:39   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg er litt redd for da, er at med en blå regjering vil det med tid og stunder bli mye privatisering. Det vil bli litt sånn at de som har gode med penger og kan prioritere det beste, velger gode skoler, barnehager, sykehjem, pleiehjem etc etc. Og om de private da har godt med penger (driver bra, investorer etc) - så er jeg redd for at de også får den beste komptansen, og at dette vil være med på å skape store klasseskiller i samfunnet vårt. Etter hvert. Det er min redsel.

Gammel 16-09-09, 19:41   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Kompetanseflukt er min største frykt angående privatisering også. Det er derfor jeg mener det må være strenge offentlige krav og kontroll. Men jeg er mye, mye mer bekymret for den nokså labre kvaliteten og effektiviten vi har på en rekke offentlige tilbud i dag.

- No. 4 -
Gammel 16-09-09, 19:44   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Også ER det jo sånn også, at hvis jeg kan kjøpe meg til en kneoperasjon på Aleris, blir det ett hakk lenger frem i køen for Olgas hofteoperasjon. Selv om jeg blir ferdig før Klara som hadde plass foran meg i køen. Det er også med på å øke effektiviteten, gitt at det ikke er legekompetanse som er den begrensende faktoren. Jeg ser urettferdighetsprinsippet også, men det er jo ikke et nullsumspill.

- No. 4 -
Gammel 16-09-09, 19:46   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg kaster jo litt stein i glasshus, som selv kjøper meg operasjon på Aleris nå, fordi jeg ikke orker stå i kø offentlig.

Gammel 16-09-09, 21:09   #20
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Vi ville nok fått det litt bedre, litt mindre avgifter og vi hadde sluppet å betale bompenger. De vant også med 50 000 stemmer, men det skal jo ikke telle det. :skuffa:

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.