Hva syns DU barn bør kunne for å være hjemme/ute alene?
Rar overskrift men kom ikke på noe bedre. Mine gutter på 5 og 7 år er "ofte" hjemme alene dersom vi feks skal en tur på butikken, hente en av dem, en skal på fotballkamp i pøsregn osv. De får alltid valg om å bli med men koser seg hjemme alene, som regel er det bare en av dem hjemme, ikke begge to.
2. klassingen får av og til gå hjem rett fra skolen, uten sfo, og er hjemme alene i opptil 2 timer. 5 åringen er hjemme helt alene en 30-45 minutter og vi er aldri langt borte og alltid tilgjengelig på telefon. De kan begge bruke mobiltelefonen vi har hjemme og ringe oss. (trykker A for ringe til mamma, B for pappa, C for farmor og D for mormor!) Begge to er ansvarsfulle gutter og har omtrent aldri gjort noe galt. Står det en sjokoladeskål på bordet hadde de nok ringt før de hadde tatt seg en bit tror jeg! Minstemann sitter som regel foran tv eller med nintendoen dersom vi skal noe og jeg tror ikke han blunker engang når han ser tv!
2. klassingen går 2 km alene (eller med nabounger) hjem fra skolen (byggefelt), låser seg inn, finner havregryn osv og slapper av til vi kommer hjem. Han har sfo hver dag, men av og til (et par ganger i måneden) ser vi at det er godt for han.
Venninnen min ble helt stressa når hun fikk vite dette for tenk om det ble brann, farlige menn/tyver ringte på døra, andre unger kom på besøk, setter mat i halsen, fremmede ringte på telefonen og ungen sa han var hjemme alene, tordenvær, fremmede menn prøvde å bortføre dem hjemme, sende 2. klassingen alene inn på guttetoalettet osv osv. Så NÅ er jeg også Stressa.
Så da lurer jeg på; er jeg uansvarlig? Hva lærer du dine barn før de får være hjemme alene? Hvor gamle er de?
Tenker feks på: Hvilke rutiner har dere dersom det brenner/brannalarmen går ved falsk alarm? Gå ut på sokker uansett? Se seg om, dersom ingen tegn til brann ta på jakke, sokker, telefon og gå ut og ringe oss. Møtested? Vi bor i tett byggefelt men kjenner ikke naboene så godt ennå, men nabokona er stort sett hjemme og ville nok lagt merke til en brann.
Hva om det ringer på døren når barnet er alene hjemme. Får det lukke opp? Slippe inn kompiser? Hva om de ikke kjenner personen, hva sier de? (ha ytterdøra og verandadøra låst? men hva med brann)
Hva om det begynner å tordne? feks når skolegutten går alene hjem fra skolen/ute å sykler, hva gjør han da 2 km hjemmenfra? Hva om 5 åringen er alene hjemme når det tordner? skal han trekke ut kontakter til tv? Er det ok å spille nintendo i tordenvær?
Får barnet lov å spise all slags mat dersom det er hjemme alene, feks eple/frukt? fare ved å sette i halsen?
Har du fortalt noe til barna dine ang fremmede menn ute feks bli lokket med snop, kattunger, tenker nå på han som går på guttetoalettet alene og lommemannen osv. Hva sier man egentlig til barn uten at de blir skremte, men kanskje kan tenke seg om dersom de kommer oppi en slik situasjon.
Jeg har kanskje vært naiv men jeg tror det som regel går bra.
|