|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glad
|
Grove vafler?I matpakketråden henvises det til grove vafler. Kan noen forsyne en kjøkkennovise en detaljert oppskrift? Og gjerne forslag til pålegg.
|
|
|
#3 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Grove vafler?Jeg bruker 50/50 med hvetemel og havregryn. Kan nok fint gjøre de enda grovere med enten mer havregryn eller grovere mel enn siktet hvete, men føler ikke behov for det.
|
|
|
#4 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Grove vafler?*følgermed*
|
|
|
#5 |
|
Trøtt
|
Sv: Grove vafler?Jeg syns det fungerer best om du bruker små eller halvknuste havregryn, gå jeg kjører de gjerne bittelitt i blender før jeg har de i røra. Ellers bruker jeg sjelden oppskrift, men bruker en stor neve grovt mel (grovbakst, f.eks) en stor neve havregryn og noe hvetemel. Grove vafler og pannekaker er et flittig brukt alternativ til brød her i huset, mye fordi lille venn er veldig slank, og her har jeg mulighet til å ha i en god del smør og egg.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Grove vafler?Jeg bruker denne oppskriften: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Spoon2
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Grove vafler?Jeg lager bestandig vaflene grove, og da bruker jeg egentligå ta det melet jeg har for hånden. Har enkelte ganger byttet ut hvetemelet helt med sammalt hvete fin, eller blandet litt med både fint mel, grovt sammalt hvete og havregryn. Har også ofte en dæsj med kruskakli oppi.
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Grove vafler?Havregryn blir lett litt "synlige", så å knuse dem litt er nok ikke så dumt. Irriterer meg smått over å ikke finne havreMEL. rugmel gir et litt grønnlig utseende, men kan fint brukes, og ellers sammalt hvete selvsagt. (jeg er litt på jakt etter andre ting enn hvte pga at vi lager grove vafler til min mor, hun har diabetes og bør derfor ha havre eller rug heller enn hvte, siden hvete, også sammalt, er mindre gunstig for blodsukkeret)
|
|
|
#12 |
|
er her
|
Sv: Grove vafler?
Jeg vil ikke klassifisere de som så veldig grove, de er mer som mine fine pannekaker, når jeg lager grove pannekaker (eller vafler), har jeg en god del mer grovt mel i. Akkurat hvor mye vet jeg ikke siden jeg slumper.
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Grove vafler?Ingen kan spise mine (eller mannens da) grove vafler og ikke merke at de er grove. Men 70 gram grovt som det skytte nevner, kan mna kanskje la være og merke ja. Våre har nok minst halvparten av melet grovt, vil jeg tippe, men det går på slump da.
|
|
|
#14 |
|
|
Ja, jeg ser nå at oppskriften ikke har så mye grovt i seg. Jeg pleier stort sett å lage de med mest fint sammalt hvete og havregryn. Kopierte oppskriften og limte inn her, men jeg har modifisert den en del i etterkant. Lager mest på slump nå, så lenge siden jeg i det hele tatt har sett på oppskriften. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Grove vafler?Skytte sin oppskrift er ikke grove vafler i mine øyne.
|
|
|
#16 |
|
saftig
|
Sv: Grove vafler?Ta din vanlige vaffeloppskrift og bytt ut halvparten av melet med grovmel av noe slag. Så har du i mye mer egg og myyyye mindre sukker. Jeg bruker alle meierirester jeg finner og hiver oppi: melk, yoghurt, kesam, cottage cheese (kjør litt med stavmikser for å få ut klumpene) … Har jeg kokt ris til overs, hiver jeg gjerne oppi det også. Husk å stavmikse det også. Ikke glem masse kardemomme og litt smeltet smør til slutt. Du kan også bruke rester av grøt og hive oppi egg og mel.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Grove vafler?Ja, bytt ut det meste av det fine melet med grovt. Vi bruker ikke sukker i det hele tatt, vi. Bare litt vaniljesukker. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Grove vafler?Og pålegg? Tja, kan være brun eller hvit ost, eller syltetøy. Eller bare smør. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glad
|
Min vanlige vaffeloppskrift: En pakke Toro vafler, vann og smør.
|
|
|
#20 |
|
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
|
|
![]() |