Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Grove vafler?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-09, 11:38   #1
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Grove vafler?

I matpakketråden henvises det til grove vafler. Kan noen forsyne en kjøkkennovise en detaljert oppskrift? Og gjerne forslag til pålegg.

Gammel 18-09-09, 12:14   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grove vafler?

Jeg har ingen oppskrift, men bytter vanligvis ut halvparten (eller mer) av melet med grovere mel. Og har gjerne litt yoghurt naturell i røra. Og minimalt med sukker.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:18   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker 50/50 med hvetemel og havregryn. Kan nok fint gjøre de enda grovere med enten mer havregryn eller grovere mel enn siktet hvete, men føler ikke behov for det.
Oppskrifta er sånn omtrent
3 dl hvetemel
3 dl havregryn
1 ts bakepulver
1 ss sukker (kan fint sløyfes eller økes hvis man føler for det)
6-7 dl melk og vann i salig blanding
4 egg (eller 5, hvis man har lyst til det)

Røra må svelle litt pga havregrynene, da. Men ellers er den snill og grei.

Gammel 18-09-09, 12:20   #4
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

*følgermed*

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:26   #5
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det fungerer best om du bruker små eller halvknuste havregryn, gå jeg kjører de gjerne bittelitt i blender før jeg har de i røra. Ellers bruker jeg sjelden oppskrift, men bruker en stor neve grovt mel (grovbakst, f.eks) en stor neve havregryn og noe hvetemel. Grove vafler og pannekaker er et flittig brukt alternativ til brød her i huset, mye fordi lille venn er veldig slank, og her har jeg mulighet til å ha i en god del smør og egg.

Gammel 18-09-09, 12:40   #6
Dali
Glad

Dali sin avatar

Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for svar, nå vet jeg hva jeg skal lage til lørdagslunsj! Hva bruker dere til pålegg? Brunost?

Gammel 18-09-09, 12:42   #7
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker denne oppskriften:
Grove vafler
2 stk egg
1 ss sukker
6 dl skummet melk
70 g sammalt hvete, grov
260 g hvetemel siktet
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Slik gjør du:
Pisk egg og sukker til eggedosis. Tilsett melk, mel, bakepulver og vaniljesukker og rør godt om. La røren svelle i ca 1 time før steking.
Du kan erstatte sammalt hvete med lettkokte havregryn om du vil.

Tror jeg fant den her inne...? Det hender jeg slenger oppi litt rester av Kesam dersom jeg har og jeg bruker forøvrig ekstra lett melk i stedet for skummet. Har også litt kardemomme i.

Jeg har servert dem mange ganger til gjester uten å fortelle at dette er grove vafler. Ingen har reagert.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:45   #8
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Jeg lager bestandig vaflene grove, og da bruker jeg egentligå ta det melet jeg har for hånden. Har enkelte ganger byttet ut hvetemelet helt med sammalt hvete fin, eller blandet litt med både fint mel, grovt sammalt hvete og havregryn. Har også ofte en dæsj med kruskakli oppi.

Her går det mye i brunost og hjemmelaget syltetøy som pålegg.

Gammel 18-09-09, 12:55   #9
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Havregryn blir lett litt "synlige", så å knuse dem litt er nok ikke så dumt. Irriterer meg smått over å ikke finne havreMEL. rugmel gir et litt grønnlig utseende, men kan fint brukes, og ellers sammalt hvete selvsagt. (jeg er litt på jakt etter andre ting enn hvte pga at vi lager grove vafler til min mor, hun har diabetes og bør derfor ha havre eller rug heller enn hvte, siden hvete, også sammalt, er mindre gunstig for blodsukkeret)

Sammalt hvete fin er egentlig grei, for som jeg nylig har lært, den er faktsik like grov som sammalt hvete grod, bare lat en gang til. Altså, jeg tenkte at sammalt hvete fin var en blanding av siktet hvetemel og sammalt grov, og derfor mindre grov, men sammalt fin er også hele korten, og ikke "spedd med siktet mel", bare malt litt ekstra fint. Altså like grov mat, fibermessig, mens er bedre ut i f.eks vafler

Som pålegg... bruker egentlig ikke pålegg på vafler jeg, bare smører på dem. Evt syltetøy, men det er vel ikke så genialt om det var ment som sunne matpakker da.

Gammel 18-09-09, 12:58   #10
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig godt til søndagsfrokost, f eks, med masse oppskåret frukt og yoghurt på!

Gammel 18-09-09, 12:59   #11
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Hvis man lager vafler med lite sukker (eller helt uten) kan man jo bruke all slags pålegg.

Gammel 18-09-09, 13:44   #12
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

Jeg har servert dem mange ganger til gjester uten å fortelle at dette er grove vafler. Ingen har reagert.

Jeg vil ikke klassifisere de som så veldig grove, de er mer som mine fine pannekaker, når jeg lager grove pannekaker (eller vafler), har jeg en god del mer grovt mel i. Akkurat hvor mye vet jeg ikke siden jeg slumper.

Mine grove vafler lages av egg, melk, fint hvetemel, sammalt hvetemel og havregryn, litt vaniljesukker og evt kardemomme, samt cottage cheese om jeg har eller rømme.

Gammel 18-09-09, 13:52   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ingen kan spise mine (eller mannens da) grove vafler og ikke merke at de er grove. Men 70 gram grovt som det skytte nevner, kan mna kanskje la være og merke ja. Våre har nok minst halvparten av melet grovt, vil jeg tippe, men det går på slump da.

Gammel 18-09-09, 13:56   #14
Skytte

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ingen kan spise mine (eller mannens da) grove vafler og ikke merke at de er grove. Men 70 gram grovt som det skytte nevner, kan mna kanskje la være og merke ja. Våre har nok minst halvparten av melet grovt, vil jeg tippe, men det går på slump da.

Ja, jeg ser nå at oppskriften ikke har så mye grovt i seg. Jeg pleier stort sett å lage de med mest fint sammalt hvete og havregryn. Kopierte oppskriften og limte inn her, men jeg har modifisert den en del i etterkant. Lager mest på slump nå, så lenge siden jeg i det hele tatt har sett på oppskriften.

Min oppskrift er vel egentlig slik:

2 egg
1 ss sukker
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
En dæsj kardemomme
En rikelig del lettkokte havregryn
En liten del hvetemel
Melk og sammalt fint hvete inntil det ser sånn passe ut i mengde og tykkelse.
En restedæsj med kesam

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 14:14   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Skytte sin oppskrift er ikke grove vafler i mine øyne.

Jeg bytter ut nesten all hvetemelen med sammalt grov hvete og havregryn. Bruker ikke sukker og bruker havremelk istede for vanlig melk.

Gammel 18-09-09, 16:53   #16
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta din vanlige vaffeloppskrift og bytt ut halvparten av melet med grovmel av noe slag. Så har du i mye mer egg og myyyye mindre sukker. Jeg bruker alle meierirester jeg finner og hiver oppi: melk, yoghurt, kesam, cottage cheese (kjør litt med stavmikser for å få ut klumpene) … Har jeg kokt ris til overs, hiver jeg gjerne oppi det også. Husk å stavmikse det også. Ikke glem masse kardemomme og litt smeltet smør til slutt. Du kan også bruke rester av grøt og hive oppi egg og mel.

Gammel 18-09-09, 23:51   #17
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Ja, bytt ut det meste av det fine melet med grovt. Vi bruker ikke sukker i det hele tatt, vi. Bare litt vaniljesukker.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 23:52   #18
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Og pålegg? Tja, kan være brun eller hvit ost, eller syltetøy. Eller bare smør.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 09:37   #19
Dali
Glad

Dali sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ta din vanlige vaffeloppskrift og bytt ut halvparten av melet med grovmel av noe slag. Så har du i mye mer egg og myyyye mindre sukker. Jeg bruker alle meierirester jeg finner og hiver oppi: melk, yoghurt, kesam, cottage cheese (kjør litt med stavmikser for å få ut klumpene) … Har jeg kokt ris til overs, hiver jeg gjerne oppi det også. Husk å stavmikse det også. Ikke glem masse kardemomme og litt smeltet smør til slutt. Du kan også bruke rester av grøt og hive oppi egg og mel.

Min vanlige vaffeloppskrift: En pakke Toro vafler, vann og smør.

Gammel 19-09-09, 09:40   #20
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Min vanlige vaffeloppskrift: En pakke Toro vafler, vann og smør.

Det er min også
Mannen lager skikkelig god røre og tar oppi grovt mel, blir kjempegode.

Grøve pannekaker derimot, det kiler i tenna...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.