|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Hva kan egentlig skolen bestemme?Inspirert av skolemattråden, lurer jeg på hva egentlig admin. på skolene har lov til å bestemme? Kan de bestemme at våre barn ikke skal få lov til å ha f. eks. juice med på skolen? På "vår" skole selger de sjokolademelk, men nekter ungene å ha appelsinjuice med seg. Jeg skjønner at man absolutt bør legge opp til å velge sunt etc., men hvor kan de egentlig legge seg opp i hva vi sender med dem? Nå lurer jeg på om det er noen som vet om det finnes regelverk om dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men er det sjokolademelk de selger eller er det Tines kakaomelk for laktoseintolerante? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?
Sjokolademelk de selger, og det er derfor jeg og flere andre foreldre reagerer på det. De må gjerne selge sjokolademelk, men ikke hvis de nekter vedr. juice kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?Jeg hang meg bare veldig opp i det der, jeg, da. Hva slags sjokolademelk selger de, og er det i en kantine? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Superaktiv
![]() ![]() ![]() |
Nei, det er ikke en kantine. Man får velge mellom vanlig melk, jordbærmelk (som jeg ikke kjenner til fra før) og vanlig sjokomelk (Litago?) Men, hva betyr det - om det er kantine eller ikke? Hvis de tilbyr ungene å bestille sjokomelk for et halvt år om gangen, men noen sier "nei" (for de liker ikke melk) og vil heller ha med juice hjemmefra (noe de ikke får lov til)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?Kantine betyr ingenting, men jeg tenkte at hvis det var en del av et f.eks. fredagstilbud i en ungdomsskolekantine eller noe sånt var det annerledes enn når man har et abonnement. Altså. Jeg har aldri hørt om at det er mulig å abonnere på sjokolademelk ever, og jeg har vært lærer i mange år. Men du har sikkert rett. Jeg synes bare det høres helt merkelig ut. Litago som en del av skolemelkabonnementet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?Jordbærmelken vet jeg forresten hva er. Det er Tines laktosereduserte melk. Den smaker bæsj. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var et tilbud på skolene her i flere år. Vi abonnerte aldri på det, men vet at det var populært hos noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superaktiv
![]() ![]() ![]() |
Enig, og kan si "samme her". Mine unger har også alltid drukket vanlig melk, men det var en debatt på det siste foreldremøte som jeg tenkte litt på i ettertid. Mine unger har ikke juice med på skolen, men noen av foreldrene ønsket det for sine barn. Det ble avvist, på tross av argumentene med denne sjokomelken som skolen tilbød. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
frakoblet
|
Ble det avvist at elevene får ha det med seg hjemmefra, eller avvist at skolen selger det? Er det det første tilfellet, hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i det. Juice er sunt som drikke til maten.
![]() |
#11 |
Superaktiv
![]() ![]() ![]() |
De får ikke lov til å ha det med hjemmefra, og det er det jeg lurer på om de har lov til å nekte på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
stille
Hvor: Tønsberg
Jeg kan skjønne at skolen ikke vil at ungene skal ha med seg tørre nudler på skolen. Det var et problem på 6. og 7. trinn og på ungdomsskolen her. Det viste seg at ungdommene spiste nudlene tørre fordi de ikke la på seg av det. Tørre nudler suger til seg fuktighet og sveller i magen. Gir metthetsfølelse.
![]() |
#13 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?Men jeg kan ikke tro at skolen kan forby noe, men at den kan oppfordre til andre valg.
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?Hvis skolen skal gå inn og direkte forby eller gi påbud om noe så synes jeg de skal starte med å kreve at alle spiser frokost før skolen jeg. |
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#16 |
Passiv
|
Det er verre med saltet. Det er så mye salt i en sånn nudelpakke at man er bekymret for nyrene til de som spiser sånt som mat. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, så det får stå som udokumentert synspunkt. |
![]() |
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?For å svare på hovedspørsmålet ditt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Originala
|
![]() Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?For å nevne et eksempel det jeg synes skolen er på bærtur: Foreldrene har avtalt bursdagsgaver på rundt 50 kroner. Tre elever feirer sammen og inviterer hele klassen. Og når skolen blander seg borti det fordi de mener det er urettferdig for gjestene som betaler for tre gaver, men får bare en bursdag, da blander de seg borti noe de ikke har det grann med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#20 |
Er frisk!
|
Dette er jo helt på bærtur!
![]() |
|
|