Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva kan egentlig skolen bestemme?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-09, 12:51   #1
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Hva kan egentlig skolen bestemme?

Inspirert av skolemattråden, lurer jeg på hva egentlig admin. på skolene har lov til å bestemme? Kan de bestemme at våre barn ikke skal få lov til å ha f. eks. juice med på skolen? På "vår" skole selger de sjokolademelk, men nekter ungene å ha appelsinjuice med seg. Jeg skjønner at man absolutt bør legge opp til å velge sunt etc., men hvor kan de egentlig legge seg opp i hva vi sender med dem? Nå lurer jeg på om det er noen som vet om det finnes regelverk om dette?

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 13:25   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan egentlig skolen bestemme?

Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men er det sjokolademelk de selger eller er det Tines kakaomelk for laktoseintolerante?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 13:30   #3
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men er det sjokolademelk de selger eller er det Tines kakaomelk for laktoseintolerante?

Sjokolademelk de selger, og det er derfor jeg og flere andre foreldre reagerer på det. De må gjerne selge sjokolademelk, men ikke hvis de nekter vedr. juice kanskje?

Gammel 18-09-09, 13:31   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hang meg bare veldig opp i det der, jeg, da. Hva slags sjokolademelk selger de, og er det i en kantine?

Gammel 18-09-09, 13:42   #5
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Jeg hang meg bare veldig opp i det der, jeg, da. Hva slags sjokolademelk selger de, og er det i en kantine?

Nei, det er ikke en kantine. Man får velge mellom vanlig melk, jordbærmelk (som jeg ikke kjenner til fra før) og vanlig sjokomelk (Litago?) Men, hva betyr det - om det er kantine eller ikke? Hvis de tilbyr ungene å bestille sjokomelk for et halvt år om gangen, men noen sier "nei" (for de liker ikke melk) og vil heller ha med juice hjemmefra (noe de ikke får lov til)?

Gammel 18-09-09, 13:45   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Kantine betyr ingenting, men jeg tenkte at hvis det var en del av et f.eks. fredagstilbud i en ungdomsskolekantine eller noe sånt var det annerledes enn når man har et abonnement. Altså. Jeg har aldri hørt om at det er mulig å abonnere på sjokolademelk ever, og jeg har vært lærer i mange år. Men du har sikkert rett. Jeg synes bare det høres helt merkelig ut. Litago som en del av skolemelkabonnementet?

Gammel 18-09-09, 13:46   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jordbærmelken vet jeg forresten hva er. Det er Tines laktosereduserte melk. Den smaker bæsj.

Gammel 18-09-09, 14:00   #8
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kantine betyr ingenting, men jeg tenkte at hvis det var en del av et f.eks. fredagstilbud i en ungdomsskolekantine eller noe sånt var det annerledes enn når man har et abonnement. Altså. Jeg har aldri hørt om at det er mulig å abonnere på sjokolademelk ever, og jeg har vært lærer i mange år. Men du har sikkert rett. Jeg synes bare det høres helt merkelig ut. Litago som en del av skolemelkabonnementet?

Det var et tilbud på skolene her i flere år. Vi abonnerte aldri på det, men vet at det var populært hos noen.

På spørsmålet ditt, Virra, om hva skolen skal kunne bestemme, så syns jeg de kan oppfordre foreldre til å sende med barna sunn mat. Og juice kan gi syreskader på tennene.
På trinnet til 12-åringen sendte skolen ut skriv hvor de forbød barna å ha nudler (tørre) som nistemat. Det viste seg at det var ganske mange som hadde kun tørre nudler i matboksen og det var det eneste de spiste på skolen. Ikke mye næringsrik og sunt påfyll til hjernen med andre ord.

Jeg har alltid sendt med ungene sunn, god og variert nistepakke til skolen. De trenger sunn mat for å kunne fungere optimalt på skolen. Det blir vanskelig å konsentrere seg og ta til seg læring hvis ikke kroppen får skikkelig sunt påfyll midt på dagen.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 14:05   #9
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg har alltid sendt med ungene sunn, god og variert nistepakke til skolen. De trenger sunn mat for å kunne fungere optimalt på skolen. Det blir vanskelig å konsentrere seg og ta til seg læring hvis ikke kroppen får skikkelig sunt påfyll midt på dagen.

Enig, og kan si "samme her". Mine unger har også alltid drukket vanlig melk, men det var en debatt på det siste foreldremøte som jeg tenkte litt på i ettertid. Mine unger har ikke juice med på skolen, men noen av foreldrene ønsket det for sine barn. Det ble avvist, på tross av argumentene med denne sjokomelken som skolen tilbød.

Gammel 18-09-09, 14:24   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Virra, her.

Enig, og kan si "samme her". Mine unger har også alltid drukket vanlig melk, men det var en debatt på det siste foreldremøte som jeg tenkte litt på i ettertid. Mine unger har ikke juice med på skolen, men noen av foreldrene ønsket det for sine barn. Det ble avvist, på tross av argumentene med denne sjokomelken som skolen tilbød.

Ble det avvist at elevene får ha det med seg hjemmefra, eller avvist at skolen selger det? Er det det første tilfellet, hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i det. Juice er sunt som drikke til maten.

Gammel 18-09-09, 14:27   #11
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ble det avvist at elevene får ha det med seg hjemmefra, eller avvist at skolen selger det? Er det det første tilfellet, hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i det. Juice er sunt som drikke til maten.

De får ikke lov til å ha det med hjemmefra, og det er det jeg lurer på om de har lov til å nekte på?

Gammel 18-09-09, 14:36   #12
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Det var et tilbud på skolene her i flere år. Vi abonnerte aldri på det, men vet at det var populært hos noen.

På spørsmålet ditt, Virra, om hva skolen skal kunne bestemme, så syns jeg de kan oppfordre foreldre til å sende med barna sunn mat. Og juice kan gi syreskader på tennene.
På trinnet til 12-åringen sendte skolen ut skriv hvor de forbød barna å ha nudler (tørre) som nistemat. Det viste seg at det var ganske mange som hadde kun tørre nudler i matboksen og det var det eneste de spiste på skolen. Ikke mye næringsrik og sunt påfyll til hjernen med andre ord.

Jeg kan skjønne at skolen ikke vil at ungene skal ha med seg tørre nudler på skolen. Det var et problem på 6. og 7. trinn og på ungdomsskolen her. Det viste seg at ungdommene spiste nudlene tørre fordi de ikke la på seg av det. Tørre nudler suger til seg fuktighet og sveller i magen. Gir metthetsfølelse.

Gammel 18-09-09, 14:37   #13
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg kan ikke tro at skolen kan forby noe, men at den kan oppfordre til andre valg.

Gammel 18-09-09, 15:19   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis skolen skal gå inn og direkte forby eller gi påbud om noe så synes jeg de skal starte med å kreve at alle spiser frokost før skolen jeg.

Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 15:34   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Jeg kan skjønne at skolen ikke vil at ungene skal ha med seg tørre nudler på skolen. Det var et problem på 6. og 7. trinn og på ungdomsskolen her. Det viste seg at ungdommene spiste nudlene tørre fordi de ikke la på seg av det. Tørre nudler suger til seg fuktighet og sveller i magen. Gir metthetsfølelse.

Altså, alt annet til side, nudler er jo kaloribomber!

Gammel 18-09-09, 15:35   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså, alt annet til side, nudler er jo kaloribomber!

Det er verre med saltet. Det er så mye salt i en sånn nudelpakke at man er bekymret for nyrene til de som spiser sånt som mat. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, så det får stå som udokumentert synspunkt.

Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 16:22   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

For å svare på hovedspørsmålet ditt:

Opplæringsloven: Skolen skal utarbeide eget ordensreglement. Der kan det forsåvidt stå hva som helst, så lenge det ikke bryter norsk lov, men det skal godkjennes av SU.

Gammel 18-09-09, 16:47   #18
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å nevne et eksempel det jeg synes skolen er på bærtur: Foreldrene har avtalt bursdagsgaver på rundt 50 kroner. Tre elever feirer sammen og inviterer hele klassen. Og når skolen blander seg borti det fordi de mener det er urettferdig for gjestene som betaler for tre gaver, men får bare en bursdag, da blander de seg borti noe de ikke har det grann med.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 16:56   #19
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

For å nevne et eksempel det jeg synes skolen er på bærtur: Foreldrene har avtalt bursdagsgaver på rundt 50 kroner. Tre elever feirer sammen og inviterer hele klassen. Og når skolen blander seg borti det fordi de mener det er urettferdig for gjestene som betaler for tre gaver, men får bare en bursdag, da blander de seg borti noe de ikke har det grann med.

Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 16:59   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Dette er jo helt på bærtur!

Skolen kan egentlig bestemme svært lite, er min erfaring. Hvis foreldre setter seg på bakbeina, har skolen som regel ganske lite å stille opp med. Vi kan si "alle barn skal ha vanntett tøy på utedagen", men når dagen kommer og ungene ikke har så har vi ikke mye å stille opp med akkurat.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.