Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Ponyo på klippen ved havet; fantastisk film for hele familien

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-09, 21:35   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ponyo på klippen ved havet; fantastisk film for hele familien

Jeg og storebror (4 år) har vært og sett Ponyo på klippen ved havet i dag. Han var trollbundet fra første sekund og det var sannelig jeg også. Vi var begge skuffet da det 1 time og 40 minutter lange eventyret var over.

Fra filmweb;

Sitat:

Ponyo på klippen ved havet er Hayao Miyazakis egen tolkning av H.C. Andersens Den lille havfruen. Filmen handler om en ung gutt som blir venn med en merkelig seende gullfisk som han kaller Ponyo. Hennes største ønske er å leve blant menneskene med den gutten hun elsker.

Den lille gutten tar henne med til pleiehjemmet der søsteren hans blir tatt vare på av noen snille gamle damer, og de blir alle like forskrekket da de hører Ponyo snakke og forteller de alle hvor mye hun liker den lille gutten. Dessverre skaper Ponyos avgjørelse om å gi opp et liv under havets overflate en sprekk i en eldgammel forbannelse, og plasserer verdenen i fare. Sammen må Ponyo og gutten gjøre det rette.

Filmen er laget av Studio Ghibli, de samme som har laget blant annet Min venn Totoro. Alle filmene deres har en særeegen stemning som også følger med Ponyo.

En film jeg virkelig anbefaler, og som både storebror og jeg gleder oss til å se igjen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 22:01   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ponyo på klippen ved havet; fantastisk film for hele familien

åhhh!! Ikke for skummelt eller for vanskelig for en 4-åring, altså? Jeg har i alle fall veldig lyst til å se den!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 22:45   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Et par av scenene kan nok være litt skumle i øyeblikket, men de går fort over. At havet "kommer etter" hovedpersonen foreksempel. Storebror leet ikke et øyelokk, men han har til dags dato bare blitt skremt en gang og det var da en maur kom for nært han da han var ett år, så han teller vel egentlig ikke. Historien er akkurat så nær og vanlig at ungene tar den, samtidig som noen scener er mer forklarende og gir mening til større barn og voksne. Disse scenene var imidlertid så korte at storebror ikke lot seg merke med at det var ting han ikke forsto.

Gammel 19-09-09, 22:55   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen og jeg tok med både seksåringen og femtenåringen, og vi likte filmen, alle fire. Det var så deilig å se en slik film etter alle de mølete barnefilmene jeg har sett på kino i det siste.

Seksåringen snakker mye om Sondre og hvorfor han måtte gjemme Ponyo, og om hvorfor mamman var sint på pappan osv., osv., så filmen må ha gjort inntrykk. Men han fant den ikke skremmende.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 23:21   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg er så facinert over hvordan Ghibli klarer å tegne figurer som kan gjenkjennes i mange kulturer. Selv om originalspråket er japansk, er personene i Ponyo lett å identifisere seg med for barn av ulikt utseende i mange land. De kan være "hvorsomhelstfra".

I tillegg er stemningen og naturen unik. Se bare på skyene i bildet hvor en "flyvende" Ponyo sniker seg til et kyss fra Sondre.

Gammel 20-09-09, 14:49   #6
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Åh, den må vi se tror jeg!

Canal + har sendt både Min venn Totoro og Kikis budservice nå, og de er så fine.

Gammel 20-09-09, 21:33   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har ikke vært så mye på kino før. Det står at det er 7 års aldersgrense, betyr det at jeg må utstyre henne med stylter og falsk skolesekk for å få henne med inn, eller er det OK med hvilken som helst alder bare man er i følge med voksen?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 21:49   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Vi har ikke vært så mye på kino før. Det står at det er 7 års aldersgrense, betyr det at jeg må utstyre henne med stylter og falsk skolesekk for å få henne med inn, eller er det OK med hvilken som helst alder bare man er i følge med voksen?

Aldersgrense 7 år betyr at man kan gå fra man er 4 år hvis man er i følge av en foresatt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 21:57   #9
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for anbefaling. Den må vi få sett hele familien.

Gammel 20-09-09, 23:11   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg sjekket ikke aldersgrensen før vi gikk, det pleier jeg egentlig å gjøre. Er det Ghibli så er det Ghibli.

Gammel 21-09-09, 20:28   #11
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har tenkt å se den, men må vel til en av Oslo-kinoene.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47.