Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Liker du julen, eller det bare stress?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 11:57   #1
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Liker du julen, eller det bare stress?

Jeg er ikke kristen og har ikke noe sånn forhold til julen.
For meg er selve julen noe stress, alltid godt å få de dagene overstått.

Tiden før jul er koselig synes jeg.
Koselig å pynte til jul, mange fine farger og koselig å brenne lys. Ha juleverksted og baking med barna.

Hva synes dere om adventstiden og jula?
Og har dere noen tradisjoner dere holder fast på?

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:02   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du julen, eller det bare stress?

Litt bege deler. Jeg liker jul mye bedre i teorien, enn i praksis.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:04   #3
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Litt bege deler. Jeg liker jul mye bedre i teorien, enn i praksis.

Ja, er enig i den.
Når roen har senket seg på julaften, så er det koselig med jul.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:05   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan kose meg litt i tiden før jul, men det rotteracet selve julen er - det har jeg endt opp med å hate. Familier som krever førsteprioritet er et problem for oss. I adventstiden baker vi alltid pepperkaker og lager karameller. Får stort sett til å lage pepperkakehus også. Vi henger opp advendtstjerner og tenner lys i adventstaken.

Gammel 20-09-09, 12:06   #5
CINDY
supermamma-katt

CINDY sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: østfold
CINDY har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg elsker juletider selv om det er mye stress og mas

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Bringing Home the Christmas Tree.jpg (142,4 KB, 47 visninger)
Gammel 20-09-09, 12:06   #6
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Litt begge deler her også.
Nåt vi har jula hos oss, så merker jeg at det er litt stress sånn rett før den store dagen. Men ellers er det mye kos.
Vi har fast å se på en juleforestilling sammen med søstern og hennes barn. Lille juleaften har vi julegrøt med mannens familie. Mandel i grøten og svigermor har med premier til alle

Gammel 20-09-09, 12:06   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg nekter å la meg stresse i desember. Eg nekter. Gjer ting i mitt tempo og lager presanger når ungane er lagt.
Men sjølve julafta er ein mareritt kveld. Noko meir stressande og kaotisk kan eg ikkje forestilla meg.

Så i år må me innføra nokre nye tradisjoner. Håper eg i alle fall.

Gammel 20-09-09, 12:07   #8
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg elsker julen
I fjor fant jeg ut at eldstemann er veldig lik meg, da jeg kom opp med alle eskene med julepynt
uttrykte han seg slik "ååhhhh jeg synes det er så koselig at jeg nesten begyner å gråte"

Jula er magisk for meg, tror mamma (og pappa) har vært flinke til å påvike meg der,
har så mange gode juleminner.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:07   #9
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Cindy: Så koselig julebilde

Glemte å nevne at tantebarna mine må komme hit hvert år før jul å åynte pepperkakehuset vårt sammen med Propellen.

Gammel 20-09-09, 12:09   #10
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synest adventstiden er kaos og stress, kanskje også fordi jeg er lærer og at ukene før jul er et lite h. på jobb. Julaften og juledag har jeg klart å avstresse, det er deilig.
Men nei, jul er kav og mas. Men jeg gleder meg ufattelig til å gi bort gaver da.

Gammel 20-09-09, 12:15   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye stress, men også litt kos. Jeg har begynt å like julen bedre etter jeg fikk barn, før det syntes jeg det var et herk.

Gammel 20-09-09, 12:17   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker julen, men ikke i september.
Jeg har omsider lært meg at man ikke nødvendigvis trenger å stresse så mye med alt.
Jul blir det uansett om huset er ikke er rundvaska og julekort ikke sendt ut.
Jeg har en mann som ofte jobber mye overtid i desember og da faller det meste av forberedelser på meg.
I år har jeg 10 dagers langfrien min i jula og det skal bli veldig kos.
Jeg liker absolutt romjulen best.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:20   #13
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Liker julen, liker juleforberedelsene.

Vår mest standhaftige tradisjon er årlig pepperkakebaking. Den krever sju-åtte timer, minst tre sivilingeniører, limpistol og skalpell. Ungene får bake dagen etterpå.

Hjemmedesignet Nintendo-marsipan er også essensielt.

Ja, og julekalender selvsagt. Selv om vi ikke har barn ennå. Besøkshjemungene påprakkes kalender de dagene de er her, vi voksne har hver dag. Jeg kommer til å bli sånn gal julemamma med teaterforestillinger og juleverksted og hjemmesnekret kalender og ørten sorter kaker.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:24   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker julen, selv om jeg synes at særlig desembermåneden er stressende.
Når det gjelder hvem vi skal feire med, kjører vi fullstendig egoløp og tar kun hensyn til de tre barna våre. Vi har ofte feiret jul alene kun oss fem, og det er de mest koselige og avslappende julene vi har hatt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:27   #15
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Peppekakehuslaging er en tradisjon.
Da koser ungene seg veldig og less is more er et ikke eksisterende begrep.
Det blir omtrent slik:
http://www.foreldreportalen.no/forum...7&d=1228951346

Gammel 20-09-09, 12:28   #16
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Å heisann. Litt stort kanskje. Hvordan får jeg det mindre?

Gammel 20-09-09, 12:29   #17
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har alltid vært et julemenneske, men tidligere lot jeg meg stresse av alle tinge jeg burde, skulle og måtte gjøre. Etter at jeg har skrelt vekk alt som jeg gjorde kun fordi at jeg følte at jeg burde og bare beholdt de tradisjoner jeg liker og setter pris på, så har både juleforberedelser og selve julen blitt akkurat det jeg alltid har drømt om. En utrolig koselig tid som jeg setter umåtelig stor pris på.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:30   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker jula. De siste åra har det vært mye stress, både pga studier og jobb. Til tross for at vi ikke har barn ennå. Adventstida lider mest under det, og de to siste åra har jeg prøvd å bøte på det ved å arrangere juleverksted for noen av de nærmeste vennene mine. Jeg må nok prøve å få til det samme igjen!

Mannen min og jeg har vært sammen i omtrent seks år, men vi har hittil feira jul hver for oss. (En medvirkende årsak til at jeg liker jula kan vel kanskje være at jeg ikke har trengt å arrangere selve julaften aleine til nå. ) I år er vi nygifte og jeg er gravid, så det er litt usikkert hvordan det blir i år. Antakelig trekker vi lodd om hvor vi skal være... Jeg synes det er den riktigste måten å gjøre det på, men jeg kjenner det litt i magen.

Faren min erter meg litt fordi jeg er så glad i tradisjoner generelt, det gjelder ikke bare jul. Jeg er nesten like glad i 17. mai-tog, fastelavnsboller, Sankthansfeiring og hytteferie med familien. Stikkordet er vel nettopp familie, jeg trives veldig godt sammen med familien min og derfor liker jeg anledninger der fokuset er på at vi er sammen. Heldigvis er jeg veldig glad i mannens familie også, så jeg regner med at vi finner nye tradisjoner etter hvert.

Dette året skal jeg stresse mindre i adventstida, det blir jul med kjøpekaker og litt støv i krokene også!

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:34   #19
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg elsker julen og desember er den beste mnd for meg. Uten jul tror jeg at vinteren ville blitt veldig lang. Jeg jobber i barnehage så vi bruker mnd til ikke å stresse der. Ungene får lage det det de ønsker, og vi prøver på minst mulig stress. Det er en forestilling for foreldre og det er Luciatoget, ellers er nisse/grøtfesten uten foreldre. I romjulen blir barnehagen slått sammen med en annen barnehage, så er spent i år hvor mange som kommer. Hvis det var bare 2 barn som kom, så holdt vi stengt, men nå er den åpent selv for 1 barn, men da må de i en annen bhg.

Førjulstiden er best. Pyntingen, lage julekaker, kjøpe presangene, pakke inn gaver, høre julemusikk. I år skal jeg på julekonsert og gleder meg masse

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:37   #20
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes julen er stress og mas. Føler at mange rundt oss glemmer hva julen egentlig handler om. Når julaften er over, da klarer jeg å nyte romjulen. Koser meg enormt med sosiale sammenkomster, hygge og glede.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:59.