Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Er lue en grei ting å strikke for en helt nybegynner?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 16:01   #1
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Er lue en grei ting å strikke for en helt nybegynner?

Jeg tenkte på denne luen her hvis Christian har lyst på. Det er en av luene fra Jul i svingen.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 16:06   #2
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er lue en grei ting å strikke for en helt nybegynner?

Lue er en fin ting å begynne med. Det er bare å kjøpe garn.

Gammel 25-09-09, 16:09   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Står den på 5 pinner/strømpepinner? Isåfall skal jeg lære deg en enkel alternativ periode med lang rundpinne hvis du vil

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 16:12   #4
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Står den på 5 pinner/strømpepinner? Isåfall skal jeg lære deg en enkel alternativ periode med lang rundpinne hvis du vil

Det står det ikke noe om. Det står Alaska, regner med at det er garnet. Så står det 50 gr lik 75 m og pinne 4,5.

Gammel 25-09-09, 18:30   #5
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Fin lue og et bra startprosjekt. Lykke til

Gammel 25-09-09, 19:29   #6
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Smart å starte med den der.

Hvor fant du forresten oppskrifter til jul i svingen?
Har ikke sett det jeg, det er jo geniale julegaver.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 22:47   #7
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Åh, den var kjempefin. Ser superenkel ut

Hvor fant du oppskift på den?

Gammel 26-09-09, 13:44   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den lua så veldig grei ut for en nybegynner. Det er mange her inne som strikker, så hvis du står fast er det bare å spőrre om råd.

Selv sitter jeg på hytta og er tom for garn. Strkking er gøy!

Gammel 26-09-09, 14:06   #9
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Standard

Hvor mye garn trenger jeg her da tro? Den sorte og oransje regner jeg med at holder med 1 nøste. Men til den grå bør jeg ha 2 nøster da tro?

Gammel 26-09-09, 14:24   #10
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Hvor mye garn trenger jeg her da tro? Den sorte og oransje regner jeg med at holder med 1 nøste. Men til den grå bør jeg ha 2 nøster da tro?

Det står i oppskriften at du skal ha ett nøste av hver farge, så da skal det vel holde tenker jeg. Synes du er flink jeg, som hiver deg i gang med strikking. Er kjempespent på resultatet.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 14:34   #11
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Standard

Det enkleste er vel å ha pinner som er sånn rund eller hva jeg skal kalle det? Sånne som henger sammen liksom? Så grønn er jeg.

Gammel 26-09-09, 14:37   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det enkleste er vel å ha pinner som er sånn rund eller hva jeg skal kalle det? Sånne som henger sammen liksom? Så grønn er jeg.

Du må enten lære deg å strikke små omkretser på lang rundpinne (magic loop), eller så må du ha både rundpinne og strømpepinner til denne. Det går jo greit med 40 cm rundpinne til å begynne med, men du skal felle i toppen, og da blir også 40 cm pinnen for lang.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 14:53   #13
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du må enten lære deg å strikke små omkretser på lang rundpinne (magic loop), eller så må du ha både rundpinne og strømpepinner til denne. Det går jo greit med 40 cm rundpinne til å begynne med, men du skal felle i toppen, og da blir også 40 cm pinnen for lang.

Dette skjønte jeg ingen ting av

Huff da.

Men så står det at man skal legge opp 80 masker. Nå har jeg målt Christian rundt hodet og han er 57 cm rundt hodet. Holder det med 80 masker da?

Gammel 26-09-09, 16:04   #14
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg har og bestemt meg for å begynne med strikking. Men eg satser på sitteunderlag i første omgang.

Eller aller først må eg lære meg å legga opp

Gammel 26-09-09, 23:31   #15
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Den "Børre"-lua er fort gjort å strikke. Jeg har strikket den i kveld, i ensfarget lilla, til prinsessa. Det eneste jeg er redd for er at den kan være litt liten. Skal prøve den på henne i morgen, og måle hodeomkretsen hennes i samme slengen. Tror nok jeg må lage den noe større enn oppskriften sier.

Har forøvrig strikket i ensfarget lilla ullgarn. Er nokså fornøyd med resultatet, men en sølvfarget heklekant nederst og/eller sølvfarget hekleblomst som ekstra pynt, hadde nok vært snasent. Manglet sokkepinner i str 4,5, så jeg har knotet til fellinga med to rundpinner str 4,5, og en enkel pinne str 5. Anbefales ikke.

Her er forresten link til en strikkeskole jeg hadde liggende på favoritter. Den kan være kjekk å ha dersom man står fast, har jeg hørt.

06, 07, og 12.
Gammel 27-09-09, 12:03   #16
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Den "Børre"-lua er fort gjort å strikke. Jeg har strikket den i kveld, i ensfarget lilla, til prinsessa. Det eneste jeg er redd for er at den kan være litt liten. Skal prøve den på henne i morgen, og måle hodeomkretsen hennes i samme slengen. Tror nok jeg må lage den noe større enn oppskriften sier.

Har forøvrig strikket i ensfarget lilla ullgarn. Er nokså fornøyd med resultatet, men en sølvfarget heklekant nederst og/eller sølvfarget hekleblomst som ekstra pynt, hadde nok vært snasent. Manglet sokkepinner i str 4,5, så jeg har knotet til fellinga med to rundpinner str 4,5, og en enkel pinne str 5. Anbefales ikke.

Her er forresten link til en strikkeskole jeg hadde liggende på favoritter. Den kan være kjekk å ha dersom man står fast, har jeg hørt.

Jøsses, det må jeg si. Du er effektiv ja. Tror jeg skal komme til deg jeg for å få hjelp til å sette i gang når jeg har fått kjøpt garn. Du bor jo ikke så langt unna.

Gammel 27-09-09, 12:05   #17
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Standard

Og takk for link til strikkeskolen. Nå har jeg lagt den til favoritter.

Gammel 27-09-09, 12:07   #18
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Estrella, husk at du nok må forlenge lua også for å få den til å passe - ellers blir den en kalott på toppen av hodet.

Gammel 27-09-09, 12:44   #19
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Jøsses, det må jeg si. Du er effektiv ja. Tror jeg skal komme til deg jeg for å få hjelp til å sette i gang når jeg har fått kjøpt garn. Du bor jo ikke så langt unna.

Velkommen skal du være. Vi kan jo lage strikketreff av det. Bare si ifra du.

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Estrella, husk at du nok må forlenge lua også for å få den til å passe - ellers blir den en kalott på toppen av hodet.

En ganske snasen kalott også.

Jeg skal prøvestrikke en ny lue i kveld tenkte jeg. Legger på 8 masker i omkrets og 10 omganger, og ser hvordan det blir.

06, 07, og 12.
Gammel 27-09-09, 15:52   #20
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Så spennende da Estrella

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.